O zakupie pojazdu z silnikiem wysokoprężnym decydują głównie czynniki ekonomiczne. W dłuższym okresie eksploatacji samochody z tym rodzajem napędu są tańsze od wyposażonych w silniki benzynowe.
Różnice w cenie oleju napędowego i benzyn oferowanych na naszym rynku są niewielkie. Litr oleju napędowego na stacjach Grupy Lotos kosztuje ok. 3,5 zł, podczas gdy litr benzyny bezołowiowej 95 - ok. 3,87 zł. Ważne jednak jest to, że silniki wysokoprężne zużywają mniej paliwa. Dzięki temu w trakcie użytkowania różnica kosztu nabycia pojazdu napędzanego

dieslem, który jest droższy od wyposażonego w silnik benzynowy o podobnej pojemności, zwraca się. Dużą rolę odgrywa to w przypadku zakupów dokonywanych przez firmy. Pojazdy flotowe pokonują w ciągu roku znaczne odległości, często 2-3 krotnie przekraczające te, jakie przejeżdżają użytkownicy prywatni.
Kupujący auta z silnikami wysokoprężnymi biorą również pod uwagę własności tych jednostek. Jednostki wysokoprężne charakteryzują się dłuższymi okresami międzynaprawczymi niż silniki benzynowe. Różnice wynoszą nawet 200 - 300 tys. km na korzyść jednostek wysokoprężnych. Zmniejsza to znacznie koszty eksploatacji pojazdu.
Ponadto diesle są obecnie tak samo wydajne, jak silniki benzynowe m.in. dzięki wprowadzeniu wtrysku bezpośredniego, co pozwoliło na usprawnienie ich pracy. Doładowane turbosprężarką jednostki wysokoprężne mają przy wyższych prędkościach jazdy większą dynamikę rozpędzania niż silniki benzynowe. Dzieje się tak również z wielu innych powodów, np. zastosowaniu głowicy wielozaworowej, kanałów dolotowych o zmiennej długości, itp.
Wzrost zainteresowania silnikami diesla wynika również z wprowadzenia na rynek jednostek o małej pojemności. Biorąc pod uwagę, że wysokość obowiązkowego ubezpieczenia OC zależy od pojemności skokowej silnika, ma to duże znaczenie. Dotychczas oferowane jednostki miały najczęściej ok. 2 l pojemności. Teraz klienci mogą nabyć silniki o pojemności 1,4 l, np. Fiata, Opla czy Peugeota, w związku z czym koszt ubezpieczenia auta jest porównywalny z silnikiem benzynowym o zbliżonej pojemności.
Sprzedaż samochodów osobowych w okresie styczeń - wrzesień z podziałem na silniki benzynowe i wysokoprężne
Segment rynku | Sprzedaż styczeń - wrzesień | Udział w rynku (w %) | ||
2004 | 2003 | 2004 | 2003 | |
Auta z silnikami benzynowymi | 190 186 | 201 685 | 74,40 | 79,25 |
Auta z silnikami wysokoprężnymi | 65 439 | 52 807 | 25,60 | 20,75 |
Sprzedaż samochodów osobowych z silnikami wysokoprężnymi w podziale na modele
Model | Sprzedaż styczeń - wrzesień | Udział w rynku (w %) | ||
2004 | 2003 | 2004 | 2003 | |
Skoda Octavia | 7 167 | 4 899 | 10,97 | 9,28 |
Ford Mondeo | 3 929 | 2 663 | 6,00 | 5,04 |
Ford Focus | 3 552 | 3 243 | 5,43 | 6,14 |
Renault Kangoo | 2 483 | 1 463 | 3,79 | 2,77 |
Renault Megane | 2 358 | 1 872 | 3,60 | 3,54 |
Citroen Berlingo | 2 311 | 2 075 | 3,53 | 3,93 |
Peugeot 307 | 2 289 | 1 946 | 3,50 | 3,69 |
Skoda Fabia | 2 234 | 1 726 | 3,41 | 3,27 |
VW Golf | 2 095 | 2 200 | 3,20 | 4,17 |
Peugeot Partner | 1 787 | 1740 | 2,73 | 3,30 |
Dane wg Samar
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?