Diesle w modzie

Ryszard Polit
Fot. Ford: Ford Mondeo 2,0 l/115 KM  jest najtańszym autem w segmencie D – kosztuje ok. 80 tys. zł.
Fot. Ford: Ford Mondeo 2,0 l/115 KM jest najtańszym autem w segmencie D – kosztuje ok. 80 tys. zł.
Dzisiaj niemal każdy producent samochodów osobowych ma w swojej ofercie modele napędzane silnikiem wysokoprężnym.

Instaluje się go w samochodach mieszczańskich i sportowych, dużych i małych. Diesel jest wszędzie, diesel jest modny, diesel jest cool.

 

Fot. Mercedes-Benz: Mercedes-Benz 260 D z 1936 r. to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy napędzany silnikiem wysokoprężnym.
Fot. Mercedes-Benz: Mercedes-Benz 260 D z 1936 r. to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy napędzany silnikiem wysokoprężnym.

Pokolenia konstruktorów ciężko pracowały, by silnik wysokoprężny stał się cichy, mocny i oszczędny. Pierwszym samochodem produkowanym seryjnie napędzanym dieslem był Mercedes-Benz z 1936 r. Po wojnie silników takich używano przeważnie w taksówkach, gdyż diesel był długowieczny i oszczędny. Ze względu na te zalety użytkownicy wybaczali dieslowi jego wady. Do lat 80. stosowano silniki z tzw. pośrednim wtryskiem paliwa, który polega na tym, że paliwo wtryskiwane jest do komory wstępnej. Po zapaleniu mieszanki płomień przenosi się do głównej komory spalania. Ten typ diesla miał jednak kilka wad: skomplikowaną i podnoszącą koszty konstrukcję głowicy, duże tzw. straty pompowania powodujące wzrost zużycia paliwa oraz trudności z rozruchem zimnego silnika.

 

Przełom

 

Przełom nastąpił w końcu lat 80., gdy do napędu samochodów osobowych przystosowano silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa i jeszcze doładowanego turbosprężarką. W tej konstrukcji

Układ common rail umożliwia wtryśnięcie kilku dawek paliwa w dowolnym momencie. To głównie dzięki temu urządzeniu udało się wyeliminować większość wad
Układ common rail umożliwia wtryśnięcie kilku dawek paliwa w dowolnym momencie. To głównie dzięki temu urządzeniu udało się wyeliminować większość wad silników wysokoprężnych.

silnika, stosowanej powszechnie do napędu samochodów ciężarowych, paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do głównej komory spalania. Z powodu braku komory wstępnej ten typ silnika charakteryzuje się prostszą budową, niższym zużyciem paliwa i łatwym rozruchem, lecz ma pewne mankamenty - nierównomierność biegu zimnego silnika, zwiększony poziom hałasu spowodowany tzw. twardym biegiem. Pierwszym seryjnie produkowanym autem z taką jednostką napędową był Fiat Croma z 1986 r. Kolejnym krokiem milowym, eliminującym najistotniejsze wady wtrysku bezpośredniego było opracowanie wtrysku paliwa typu common rail, który również wymyśliło Centrum Badań Fiata. Common rail po raz pierwszy zastosowano w Alfie Romeo 156 w 1997 r.

 

Silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim praktycznie wyparły dotychczas stosowane diesle w wtryskiem pośrednim do komory wstępnej. Różnice dotyczą sposobu wtryskiwania paliwa. Obecnie stosuje się trzy rozwiązania zasilania diesli z wtryskiem bezpośrednim - pompą rozdzielaczową, pompowtryskiwaczami lub common rail. Rozdzielaczowa pompa wielotłoczkowa, stosowana jeszcze w niektórych silnikach Opla, jest najstarszym rozwiązaniem, od którego stopniowo się odchodzi. Pompa ta tłoczy przewodami paliwo pod wysokim ciśnieniem do

Pompowtryskiwacze stosowane przez koncern Volkswagen (marki VW, Audi, Skoda, Seat) łączą funkcję pompy i wtryskiwacza, jednak nie dają takich możliwości
Pompowtryskiwacze stosowane przez koncern Volkswagen (marki VW, Audi, Skoda, Seat) łączą funkcję pompy i wtryskiwacza, jednak nie dają takich możliwości technicznych jak common rail.

wtryskiwaczy.

 

Prostszym rozwiązaniem są pompowtryskiwacze, które łączą funkcję pompy paliwa i wtryskiwacza, a przewodów wcale nie ma. Pompowtryskiwacze stosuje koncern Volkswagen w markach VW, Skoda, Seat i Audi. Obecnie zarówno Opel jak i Volkswagen pomału przechodzą na system common rail, gdyż daje on najlepsze możliwości techniczne, które nie sposób uzyskać w innych rozwiązaniach. W tym systemie możliwe jest wtryśnięcie w dowolnym momencie kilku dawek paliwa - od 3 do 5 - podczas jednego cyklu pracy silnika. To dlatego nowoczesny diesel jest cichy.

 

Aby uzyskać dobrą dynamikę pojazdu, diesle doładowuje się turbosprężarką. Nie chodzi o uzyskanie wyższej mocy, ale lepsze o ukształtowanie przebiegu momentu obrotowego. Jest to zauważalne podczas jazdy na wyższych biegach. Pojazd napędzany dieslem ma lepszą dynamikę w zakresie prędkości jazdy 60 - 90 km/h na jednym biegu, np. IV, niż ten sam pojazd napędzany silnikiem benzynowym analogicznej mocy. Nie do wiary, a jednak! Dzieje się tak również z wielu innych powodów, np. zastosowaniu głowicy wielozaworowej, kanałów dolotowych o zmiennej długości, itp.

 

Sytuacja rynkowa

 

W Polsce ok. 25% kupowanych nowych samochodów osobowych stanowią pojazdy napędzane silnikiem wysokoprężnym. Na naszym rynku marki: Chevrolet, FSO, Dacia, Lexus, Łada, Maybach, Mazda, Porsche i Subaru nie oferują silników wysokoprężnych. Pozostałe marki mają w swojej ofercie modele z silnikiem wysokoprężnym z wtryskiem bezpośrednim. Do nielicznych wyjątków należą silniki z wtryskiem pośrednim niektórych kombivanów - np. Peugeot Partner/Citroen Berlingo napędzane silnikiem 1,9 l o mocy 69 KM.

 

W naszym zestawieniu umieściliśmy modele dostępne w naszym kraju napędzane silnikiem wysokoprężnym. W przypadku modeli oferowanych z kilkoma silnikami wysokoprężnymi, w

Fot. Renault: Najtańszym samochodem w naszym kraju dostępnym z silnikiem wysokoprężnym jest Renault Thalia napędzana silnikiem 1,5 l o mocy 65 KM, która
Fot. Renault: Najtańszym samochodem w naszym kraju dostępnym z silnikiem wysokoprężnym jest Renault Thalia napędzana silnikiem 1,5 l o mocy 65 KM, która kosztuje 44 tys. zł.

zestawieniu umieściliśmy najsłabszą jednostkę napędową. Orientacyjne ceny podane w tabeli dotyczą najtańszej wersji wyposażenia.

 

Segment A i B

 

W Polsce najtańszym autem kosztującym 44 tys. zł  z silnikiem diesla jest Renault Thalia napędzana silnikiem 1,5 l o mocy 65 KM. Niewiele droższe są Ford Fiesta 1,4 l /68 KM i Opel Agila 1,3 l /70 KM. Można więc zauważyć nową tendencję w konstruowaniu diesli - mają one coraz mniejszą pojemność skokową. Od tej wielkości uzależnione są niektóre opłaty, np. ubezpieczenie OC, co

Fot. Opel: W segmencie aut kompaktowych najmniej kosztuje Opel Astra II napędzany silnikiem 1,7 l o mocy 75 KM – 57 800 zł.
Fot. Opel: W segmencie aut kompaktowych najmniej kosztuje Opel Astra II napędzany silnikiem 1,7 l o mocy 75 KM – 57 800 zł.

posiadaczowi pojazdu nie jest obojętne. 

 

Segment C

 

Najtańszym pojazdem kompaktowym jest Opel Astra II napędzany silnikiem 1,7 l o mocy 75 KM w cenie 57 800 zł. Na drugim miejscu uplasował się Fiat Stilo z silnikiem 1,9 l/80 KM kosztujący 59 400 zł. Kolejnym autem jest Ford Focus z silnikiem 1,8 l/90 KM w cenie 59 580 zł.

 

Segment D

 

Z samochodów zaliczanych do segmentu D najtańszym autem jest Ford Mondeo 2,0 l/115 KM oferowanym w cenie 79 510 zł, a następnie renault Laguna 1,9 l/100 KM - 81 000 zł i  Alfa

Fot. Opel: W segmencie E najkorzystniejszą cenę ma Opel Signum 2,2 l/125 KM (ok. 113 tys. zł).
Fot. Opel: W segmencie E najkorzystniejszą cenę ma Opel Signum 2,2 l/125 KM (ok. 113 tys. zł).

Romeo 156 z silnikiem 1,9/115 KM - 81 800 zł.

 

 

Segment E

 

Najtańszym autem w klasie wyższej jest Opel Signum 2,2 l/125 KM w cenie 113 350 zł. Na kolejnych miejscach znalazły się: Peugeot 607 z silnikiem 2,0 l/110 KM - 138 100 zł i Saab 9-5 z silnikiem 2,2 l/120 KM - 155 850 zł.

Fot. Audi: Audi A8 z silnikiem 3,0 l/233 KM jest najtańszym autem luksusowym – kosztuje ok. 324 tys. zł.
Fot. Audi: Audi A8 z silnikiem 3,0 l/233 KM jest najtańszym autem luksusowym – kosztuje ok. 324 tys. zł.

 

Luksusowe

 

W segmencie aut luksusowych dominują wielocylindrowe diesle o dużej pojemności skokowej. Najtańszym pojazdem jest Audi A8 z silnikiem 3,0 l/233 KM w cenie 324 200 zł, a następnie Mercedes-Benz S 320 CDI z silnikiem 3,2 l/204 KM - 325 500 zł i VW Phaeton 5,0l /313 l - 417 900 zł.

Fot. Opel: Najtańszym minivanem jest Opel Meriva 1,7 l/75 KM w cenie ok. 63 tys. zł.
Fot. Opel: Najtańszym minivanem jest Opel Meriva 1,7 l/75 KM w cenie ok. 63 tys. zł.

 

 

Minivany

 

Opel Meriva napędzany silnikiem 1,7 l o mocy 75 KM jest najtańszym minivanem i kosztuje 63 050 zł. Pierwszym kompaktowym minivanem jest Renault Scenic z silnikiem 1,5 l/80 KM w cenie 72 700 zł. Tuż za nim uplasował się Ford C-Max 1,6 l/109 KM w cenie 73 590 zł.

Fot. Kia: Kia Carnival 2,9 l/145 KM w cenie ok. 105 tys. zł jest najtańszym vanem.
Fot. Kia: Kia Carnival 2,9 l/145 KM w cenie ok. 105 tys. zł jest najtańszym vanem.

 

 

Vany

 

W segmencie vanów najtańszym pojazdem okazała się Kia Carnival 2,9 l/145 KM w cenie 104 900 zł, a nastepnie VW Sharan 1,9 l/90 KM - 107 700 zł i Fiat Ulysse 2,0 l/107 KM - 112 000 zł.

 

Fot. Renault: W klasie kombivanów najkorzystniejszą ofertę ma Renault Kangoo z silnikiem 1,5 l/65 KM  w cenie 54 tys. zł.
Fot. Renault: W klasie kombivanów najkorzystniejszą ofertę ma Renault Kangoo z silnikiem 1,5 l/65 KM w cenie 54 tys. zł.

 

Kombivany

 

Najtańszym kombivanem jest Renault Kangoo z silnikiem 1,5 l/65 KM  w cenie 54 tys. zł. Niewiele droższy jest Citroen Berlingo napędzany dieslem z wtryskiem pośrednim 1,9 l/69 KM w cenie 54 820 zł. Trzeci w tym segmencie jest Peugeot Partner z tym samym silnikiem co Berlingo w cenie 56 700 zł.

 

Fot. Suzuki: Najtańszym autem rekreacyjno-terenowym jest Suzuki Grand Vitara 2,0 l/128 KM – 95 600 zł.
Fot. Suzuki: Najtańszym autem rekreacyjno-terenowym jest Suzuki Grand Vitara 2,0 l/128 KM – 95 600 zł.

 

Terenowe, SUV

 

Z racji osiągania wysokich wartości momentu obrotowego diesel jest szczególnie przydatny w samochodach terenowych czy rekreacyjno-terenowych (SUV). Najtańszym z nich jest Suzuki Grand Vitara 2,0 l/128 KM - 95 600 zł,  a następnie Toyota RAV4 z silnikiem 2,0l /116 KM - 104 600 zł i Land Rover Freelander 2,0 l/112 KM - 105 850 zł.

Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo GT z silnikiem 1,9 l/150 KM w cenie 125 000 zł jest najtańszym autem sportowym.
Fot. Alfa Romeo: Alfa Romeo GT z silnikiem 1,9 l/150 KM w cenie 125 000 zł jest najtańszym autem sportowym.

 

 

Sportowe

 

Silniki diesla są nowością w segmencie aut sportowych. Ze względu na uzyskiwanie dobrej dynamiki będą się zapewne rozpowszechniać. Najtańszym autem jest Alfa Romeo GT 1,9 l/150 KM w cenie 125 000 zł, a następnie Mercedes-Benz C Sportcoupe 220 CDI z silnikiem  2,2 l/150 KM- 139 100 zł i Mercedes-Benz CLK 270 CDI z silnikiem 2,7l /170 KM - 218 500 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty