Instaluje się go w samochodach mieszczańskich i sportowych, dużych i małych. Diesel jest wszędzie, diesel jest modny, diesel jest cool.
Pokolenia konstruktorów ciężko pracowały, by silnik wysokoprężny stał się cichy, mocny i oszczędny. Pierwszym samochodem produkowanym seryjnie napędzanym dieslem był Mercedes-Benz z 1936 r. Po wojnie silników takich używano przeważnie w taksówkach, gdyż diesel był długowieczny i oszczędny. Ze względu na te zalety użytkownicy wybaczali dieslowi jego wady. Do lat 80. stosowano silniki z tzw. pośrednim wtryskiem paliwa, który polega na tym, że paliwo wtryskiwane jest do komory wstępnej. Po zapaleniu mieszanki płomień przenosi się do głównej komory spalania. Ten typ diesla miał jednak kilka wad: skomplikowaną i podnoszącą koszty konstrukcję głowicy, duże tzw. straty pompowania powodujące wzrost zużycia paliwa oraz trudności z rozruchem zimnego silnika.
Przełom
Przełom nastąpił w końcu lat 80., gdy do napędu samochodów osobowych przystosowano silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa i jeszcze doładowanego turbosprężarką. W tej konstrukcji
silnika, stosowanej powszechnie do napędu samochodów ciężarowych, paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do głównej komory spalania. Z powodu braku komory wstępnej ten typ silnika charakteryzuje się prostszą budową, niższym zużyciem paliwa i łatwym rozruchem, lecz ma pewne mankamenty - nierównomierność biegu zimnego silnika, zwiększony poziom hałasu spowodowany tzw. twardym biegiem. Pierwszym seryjnie produkowanym autem z taką jednostką napędową był Fiat Croma z 1986 r. Kolejnym krokiem milowym, eliminującym najistotniejsze wady wtrysku bezpośredniego było opracowanie wtrysku paliwa typu common rail, który również wymyśliło Centrum Badań Fiata. Common rail po raz pierwszy zastosowano w Alfie Romeo 156 w 1997 r.
Silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim praktycznie wyparły dotychczas stosowane diesle w wtryskiem pośrednim do komory wstępnej. Różnice dotyczą sposobu wtryskiwania paliwa. Obecnie stosuje się trzy rozwiązania zasilania diesli z wtryskiem bezpośrednim - pompą rozdzielaczową, pompowtryskiwaczami lub common rail. Rozdzielaczowa pompa wielotłoczkowa, stosowana jeszcze w niektórych silnikach Opla, jest najstarszym rozwiązaniem, od którego stopniowo się odchodzi. Pompa ta tłoczy przewodami paliwo pod wysokim ciśnieniem do
wtryskiwaczy.
Prostszym rozwiązaniem są pompowtryskiwacze, które łączą funkcję pompy paliwa i wtryskiwacza, a przewodów wcale nie ma. Pompowtryskiwacze stosuje koncern Volkswagen w markach VW, Skoda, Seat i Audi. Obecnie zarówno Opel jak i Volkswagen pomału przechodzą na system common rail, gdyż daje on najlepsze możliwości techniczne, które nie sposób uzyskać w innych rozwiązaniach. W tym systemie możliwe jest wtryśnięcie w dowolnym momencie kilku dawek paliwa - od 3 do 5 - podczas jednego cyklu pracy silnika. To dlatego nowoczesny diesel jest cichy.
Aby uzyskać dobrą dynamikę pojazdu, diesle doładowuje się turbosprężarką. Nie chodzi o uzyskanie wyższej mocy, ale lepsze o ukształtowanie przebiegu momentu obrotowego. Jest to zauważalne podczas jazdy na wyższych biegach. Pojazd napędzany dieslem ma lepszą dynamikę w zakresie prędkości jazdy 60 - 90 km/h na jednym biegu, np. IV, niż ten sam pojazd napędzany silnikiem benzynowym analogicznej mocy. Nie do wiary, a jednak! Dzieje się tak również z wielu innych powodów, np. zastosowaniu głowicy wielozaworowej, kanałów dolotowych o zmiennej długości, itp.
Sytuacja rynkowa
W Polsce ok. 25% kupowanych nowych samochodów osobowych stanowią pojazdy napędzane silnikiem wysokoprężnym. Na naszym rynku marki: Chevrolet, FSO, Dacia, Lexus, Łada, Maybach, Mazda, Porsche i Subaru nie oferują silników wysokoprężnych. Pozostałe marki mają w swojej ofercie modele z silnikiem wysokoprężnym z wtryskiem bezpośrednim. Do nielicznych wyjątków należą silniki z wtryskiem pośrednim niektórych kombivanów - np. Peugeot Partner/Citroen Berlingo napędzane silnikiem 1,9 l o mocy 69 KM.
W naszym zestawieniu umieściliśmy modele dostępne w naszym kraju napędzane silnikiem wysokoprężnym. W przypadku modeli oferowanych z kilkoma silnikami wysokoprężnymi, w
zestawieniu umieściliśmy najsłabszą jednostkę napędową. Orientacyjne ceny podane w tabeli dotyczą najtańszej wersji wyposażenia.
Segment A i B
W Polsce najtańszym autem kosztującym 44 tys. zł z silnikiem diesla jest Renault Thalia napędzana silnikiem 1,5 l o mocy 65 KM. Niewiele droższe są Ford Fiesta 1,4 l /68 KM i Opel Agila 1,3 l /70 KM. Można więc zauważyć nową tendencję w konstruowaniu diesli - mają one coraz mniejszą pojemność skokową. Od tej wielkości uzależnione są niektóre opłaty, np. ubezpieczenie OC, co
posiadaczowi pojazdu nie jest obojętne.
Segment C
Najtańszym pojazdem kompaktowym jest Opel Astra II napędzany silnikiem 1,7 l o mocy 75 KM w cenie 57 800 zł. Na drugim miejscu uplasował się Fiat Stilo z silnikiem 1,9 l/80 KM kosztujący 59 400 zł. Kolejnym autem jest Ford Focus z silnikiem 1,8 l/90 KM w cenie 59 580 zł.
Segment D
Z samochodów zaliczanych do segmentu D najtańszym autem jest Ford Mondeo 2,0 l/115 KM oferowanym w cenie 79 510 zł, a następnie renault Laguna 1,9 l/100 KM - 81 000 zł i Alfa
Romeo 156 z silnikiem 1,9/115 KM - 81 800 zł.
Segment E
Najtańszym autem w klasie wyższej jest Opel Signum 2,2 l/125 KM w cenie 113 350 zł. Na kolejnych miejscach znalazły się: Peugeot 607 z silnikiem 2,0 l/110 KM - 138 100 zł i Saab 9-5 z silnikiem 2,2 l/120 KM - 155 850 zł.
Luksusowe
W segmencie aut luksusowych dominują wielocylindrowe diesle o dużej pojemności skokowej. Najtańszym pojazdem jest Audi A8 z silnikiem 3,0 l/233 KM w cenie 324 200 zł, a następnie Mercedes-Benz S 320 CDI z silnikiem 3,2 l/204 KM - 325 500 zł i VW Phaeton 5,0l /313 l - 417 900 zł.
Minivany
Opel Meriva napędzany silnikiem 1,7 l o mocy 75 KM jest najtańszym minivanem i kosztuje 63 050 zł. Pierwszym kompaktowym minivanem jest Renault Scenic z silnikiem 1,5 l/80 KM w cenie 72 700 zł. Tuż za nim uplasował się Ford C-Max 1,6 l/109 KM w cenie 73 590 zł.
Vany
W segmencie vanów najtańszym pojazdem okazała się Kia Carnival 2,9 l/145 KM w cenie 104 900 zł, a nastepnie VW Sharan 1,9 l/90 KM - 107 700 zł i Fiat Ulysse 2,0 l/107 KM - 112 000 zł.
Kombivany
Najtańszym kombivanem jest Renault Kangoo z silnikiem 1,5 l/65 KM w cenie 54 tys. zł. Niewiele droższy jest Citroen Berlingo napędzany dieslem z wtryskiem pośrednim 1,9 l/69 KM w cenie 54 820 zł. Trzeci w tym segmencie jest Peugeot Partner z tym samym silnikiem co Berlingo w cenie 56 700 zł.
Terenowe, SUV
Z racji osiągania wysokich wartości momentu obrotowego diesel jest szczególnie przydatny w samochodach terenowych czy rekreacyjno-terenowych (SUV). Najtańszym z nich jest Suzuki Grand Vitara 2,0 l/128 KM - 95 600 zł, a następnie Toyota RAV4 z silnikiem 2,0l /116 KM - 104 600 zł i Land Rover Freelander 2,0 l/112 KM - 105 850 zł.
Sportowe
Silniki diesla są nowością w segmencie aut sportowych. Ze względu na uzyskiwanie dobrej dynamiki będą się zapewne rozpowszechniać. Najtańszym autem jest Alfa Romeo GT 1,9 l/150 KM w cenie 125 000 zł, a następnie Mercedes-Benz C Sportcoupe 220 CDI z silnikiem 2,2 l/150 KM- 139 100 zł i Mercedes-Benz CLK 270 CDI z silnikiem 2,7l /170 KM - 218 500 zł.