Diesle czy benzynowe - które samochody trują najbardziej? Mamy wyniki testu!

Adam Mirosiński
fot. ADAC
fot. ADAC
Czy samochód z silnikiem benzynowym może emitować do atmosfery więcej szkodliwych związków niż diesel? Może, czego dowodów dostarczył test przeprowadzony przez Niemiecki Automobilklub ADAC.

Eksperci ADAC przebadali spaliny wydobywają się z rur wydechowych 77 modeli aut: z jednostkami benzynowymi, wysokoprężnymi, hybryd (w tym plug-in, a więc z możliwością doładowania z gniazdka lub stacji ładowania pojazdów), elektrycznych i zasilanych gazem ziemnym. Nowością było uzupełnienie testów laboratoryjnych próbami emisji na drogach publicznych w rzeczywistych warunkach z użyciem PEMS – przenośnego system pomiaru emisji. Poddawano im te samochody, które zdobyły rekomendację po kontroli na stanowisku badawczym, zdobywają cztery i pięć gwiazdek.

Za poziom zanieczyszczenia tlenkiem węgla, tlenkami azotu, węglowodorami i cząstkami stałymi samochody mogły uzyskać do 50 pkt, a za emisję dwutlenku węgla do 60 pkt. Najwyższa ocena – pięć gwiazdek, była przyznawana modelom, które uzyskały sumarycznie więcej niż 90 punktów. Cztery gwiazdki otrzymywały modele, które zdobyły 70 do 89 punktów, trzy gwiazdki – 50- 69 punktów: dwie gwiazdki – 30-49 punktów, a przyznanie 29 punktów lub mniej przekładało się na 1 gwiazdkę. Wszystkie rodzaje napędów/paliwa traktowano przy tym równo.

>Źródło: TVN Turbo/x-news

Inżynierowie Niemieckiego Automobilklubu zwrócili uwagę, że krytyczne z punktu widzenia silników diesla jest przekraczanie granicznych wartości emisji tlenków azotu. Najpoważniejszą wpadkę zaliczył w tym przypadku Renault Captur dci 90 z wynikiem na poziomie 725 mg/km, tym samym przekraczając normy o więcej niż 900 procent. Zresztą w gronie 38 testowanych samochodów z jednostkami wysokoprężnymi tylko Mercedesowi E220d 9G-Tronic i BMW 118d Steptronic udało się zdobyć cztery gwiazdki. Jeśli chodzi z kolei o samochody z jednostkami benzynowymi, to w trudnych warunkach testowych dała o sobie znać wysoka emisji pyłów. Zaniepokojenie wywołały nie tylko dane Forda Focusa RS (2,3 l/350 KM), ale także tak popularnych modeli jak VW Tiguan 1.4 TSI i Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX Edition.

Pewnym zaskoczeniem mogą być wyniki testów samochodów z silnikami elektrycznymi. O ile bowiem BMW i3 otrzymało maksymalne możliwe noty (po 50 punktów), to już Tesli Model S P90D w próbach związanych z emisją CO2 przyznano ich zaledwie 37. Powód? Chociaż producent deklaruje zerową ilość dwutlenku węgla trafiającego do atmosfery, podczas testów drogowych ADAC wartość emisji CO2 wyniosła 139 g/km. Osiągnięto ją przeliczając według specjalnego wzoru ilość zużywanej przez samochód energii elektrycznej na ilość dwutlenku węgla potrzebną do jej wytworzenia (dla zainteresowanych – szczegóły w języku niemieckim dostępne tutaj). Podobną zasadę zastosowano zresztą w przypadku wszystkich aut zasilanych prądem.

Bezapelacyjnym zwycięzcą zestawienia jest wspomniane już elektryczne BMW i3. Sromotną klęskę poniósł za to Nissan NP300 Navara, który nie zdobył nawet 1 punktu.  

Wyniki testy czystości spalin EcoTest ADAC

Miejsce

Model

Napęd

Zanieczyszczenia

(liczba pkt.)

CO2

(liczba pkt.)

Suma

(liczba pkt.)

Gwiazdki

1.

BMW i3 (94 Ah)

elektryczny

50

50

100

*****

2.

Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive

hybrydowy

48

46

94

*****

3.

Nissan Leaf Acenta (akumulator 30 kWh)

elektryczny

50

44

94

*****

4.

Toyota Mirai

elektryczny/wodorowy

50

43

93

*****

5.

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Style

gaz ziemny

50

43

93

*****

6.

Toyota Yaris Hybrid Style

hybrydowy

49

39

88

****

7.

Tesla Model S P90D

elektryczny

50

37

87

****

8.

Suzuki Ignis 1.2 SHVS Comfort+

benzynowy

48

36

84

****

9.

Mercedes E 220 d 9G-TRONIC

diesel

50

30

80

****

10.

Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Top

benzynowy

40

36

76

****

11.

BMW 118d Urban Line Steptronic

diesel

41

34

75

****

12.

Citroen C3 PureTech 110 Stop&Start Shine

benzynowy

44

30

74

****

13.

VW up! 1.0 TSI BMT beats

benzynowy

37

34

71

****

14.

Mercedes C 200 Cabriolet

benzynowy

47

23

70

****

15.

VW Passat Variant GTE DSG

hybryda

plug-in

34

33

67

***

16.

Hyundai i10 1.2 Style

benzynowy

30

33

63

***

17.

Opel Zafira 2.0 CDTI ecoFlex Start&Stop Innovation

diesel

41

22

63

***

18.

Audi A3 Sportback 1.0 TFSI sport S tronic

benzynowy

33

29

62

***

19.

KIA Optima 2.0 GDI Plugin-Hybrid Spirit

hybryda

plug-in

27

34

61

***

20.

Mercedes SLC 200 9G-TRONIC

benzynowy

41

20

61

***

21.

BMW 318d Touring Steptronic

diesel

35

25

60

***

22.

Audi A5 Coupé 2.0 TFSI sport quattro S tronic

benzynowy

42

18

60

***

23.

Hyundai IONIQ Hybrid Premium

hybryda

 

21

38

59

***

24.

Mercedes GLC Coupé 250 d 4MATIC 9G-TRONIC

diesel

38

21

59

***

25.

BMW X1 sDrive18d xLine Steptronic

diesel

32

26

58

***

26.

KIA Niro 1.6 GDI Hybrid Spirit

hybryda

 

25

32

57

***

27.

Audi Q2 1.4 TFSI cod sport S tronic

benzynowy

31

26

57

***

28.

VW Sharan 2.0 TDI SCR BMT Highline

diesel

40

17

57

***

29.

SEAT Ateca 2.0 TDI Xcellence 4Drive DSG

diesel

40

17

57

***

30.

Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet Comfort

benzynowy

23

33

56

***

31.

VW Golf Variant 1.4 TSI BMT Highline

benzynowy

29

26

55

***

32.

Opel Mokka X 1.4 Turbo ecoFlex Start&Stop Edition

benzynowy

31

24

55

***

33.

Volvo V40 T3 Momentum

benzynowy

30

24

54

***

34.

Fiat 124 Spider 1.4 Multiair Turbo Lusso

benzynowy

32

22

54

***

35.

Peugeot 3008 PureTech 130 STOP&START Allure

benzynowy

26

26

52

***

36.

BMW 520d xDrive Steptronic

diesel

35

16

51

***

37.

Volvo S90 D4 Inscription Automat

diesel

25

25

50

***

38.

Citroen C4 BlueHDi 150 Stop&Start Shine

diesel

17

31

48

**

39.

Land Rover Discovery Sport TD4 E-Capability HSE

diesel

30

17

47

**

40.

Fiat Tipo Kombi 1.4 T-Jet Start&Stopp Lounge

benzynowy

31

16

47

**

41.

BMW 225xe Active Tourer M Sport xDrive Steptronic

hybryda

plug-in

27

18

45

**

42.

Suzuki Celerio 1.0 Eco+ Club

benzynowy

2

41

43

**

43.

Renault Mégane Grandtour ENERGY TCe 130 Intens

benzynowy

16

27

43

**

44.

BMW 320d Gran Turismo Luxury Line Steptronic

diesel

17

25

42

**

45.

Jaguar F-Pace 20d Prestige AWD Automat

diesel

27

15

42

**

46.

Opel Corsa 1.0 DI Turbo ecoFlex Start&Stop Edition

benzynowy

9

32

41

**

47.

Mazda 2 SKYACTIV-D 105 Exclusive-Line

diesel

0

40

40

**

48.

Opel KARL 1.0 Innovation

benzynowy

7

33

40

**

49.

Audi A4 Avant 3.0 TDI design S tronic

diesel

21

19

40

**

50.

Hyundai i20 1.1 CRDi

diesel

0

38

38

**

51.

Peugeot 208 BlueHDi 100 STOP&START Allure

diesel

0

38

38

**

52.

Renault Clio ENERGY TCe 120 Intens

benzynowy

9

29

38

**

53.

Mercedes CLA 200 d Shooting Brake Urban 7G-DCT

diesel

4

33

37

**

54.

Skoda Kodiaq 2.0 TDI SCR Style 4x4 DSG

diesel

20

16

36

**

55.

Audi SQ7 TDI quattro tiptronic

diesel

35

0

35

**

56.

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet Comfort+ ALLGRIP

benzynowy

10

24

34

**

57.

Renault Mégane ENERGY dCi 130 GT Line

diesel

0

33

33

**

58.

Smart Fortwo Cabrio 0.9 turbo prime twinamic

benzynowy

8

25

33

**

59.

Opel Astra Sports Tourer 1.4 DI Turbo ecoFlex Start&Stop Dynamic

benzynowy

9

24

33

**

60.

Dacia Sandero dCi 90 Start&Stop Lauréate

diesel

0

32

32

**

61.

Renault Captur ENERGY dCi 90 Intens

diesel

0

32

32

**

62.

Ford Focus 2.0 TDCi Start/Stopp Titanium

diesel

0

31

31

**

63.

Fiat Tipo 1.6 Multijet Start&Stopp Lounge

diesel

1

30

31

**

64.

VW Golf Sportsvan 1.6 TDI BMT Comfortline

diesel

0

29

29

*

65.

Renault Scénic ENERGY dCi 130 Bose Edition

diesel

0

28

28

*

66.

Renault Talisman Grandtour Energy dCi 130 Life

diesel

0

26

26

*

67.

KIA Optima Sportswagon 1.7 CRDi GT-Line DCT

diesel

0

25

25

*

68.

Volvo V90 D5 Inscription AWD Automat

diesel

7

17

24

*

69.

VW Tiguan 1.4 TSI ACT BMT Comfortline DSG

benzynowy

14

10

24

*

70.

Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel Super AT8

diesel

0

23

23

*

71.

Hyundai i40 Kombi 1.7 CRDi blue Premium DCT

diesel

0

20

20

*

72.

Ford Galaxy 2.0 TDCi Start/Stop Titanium

diesel

0

14

14

*

73.

Citroen Spacetourer M BlueHDi 150 Start&Stop Shine

diesel

0

11

11

*

74.

Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo Start/Stop Titanium 4x4 Powershift

diesel

0

9

9

*

75.

Ford Focus RS

benzynowy

0

6

6

*

76.

SsangYong Korando 2.2 e-XDi 220 Sapphire 4WD Automat

diesel

0

1

1

*

77.

Nissan NP300 Navara Double Cab 2.3 dCi N-Connecta 4x4

diesel

0

0

0

*

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty