Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Diesel na LPG - komu taka instalacja gazowa się opłaca? Poradnik

Wojciech Frelichowski
Diesel na LPG - komu taka instalacja gazowa się opłaca? Poradnik
Diesel na LPG - komu taka instalacja gazowa się opłaca? Poradnik
Ostatnie podwyżki cen oleju napędowego spowodowały wzrosta zainteresowania silnikami wyskoprężnymi na gaz. Sprawdź, na czym polega taka przeróbka.
Diesel na LPG - komu taka instalacja gazowa się opłaca? Poradnik
Diesel na LPG - komu taka instalacja gazowa się opłaca? Poradnik

Idea spalania gazu LPG w silniku wysokoprężnym nie jest nowa. W Australii od lat taka technologia stosowana jest dieslach napędzających pojazdy użytkowe. W ten sposób obniżane są koszty eksploatacji.

W dobie, kiedy cena oleju napędowego dorównuje stawkom za benzynę, zasilanie autogazem zaczyna być opłacalne także w autach osobowych z silnikami Diesla. Warunkiem są jednak duże przebiegi.

 

Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Trzy systemy

Silniki Diesla można zasilać w LPG w różny sposób. Jednym z nich jest przeróbka jednostki wysokoprężnej na silnik z zapłonem iskrowym, czyli działający tak, jak jednostka benzynowa. To system mono fuel (jedno paliwo) - pracujący tylko na autogazie. Jednak jest to rozwiązanie bardzo drogie, bo wiąże się z całkowitą przebudową silnika. Dlatego stosowane jest tylko w przypadku maszyn roboczych.

Drugim systemem jest dual fuel (podwójne paliwo), zwany też gazo diesel. Zasilanie silnika następuje poprzez ograniczenie wtryskiwania oleju napędowego i zastąpienie go LPG. Olej napędowy podawany jest w ilości umożliwiającej inicjację samozapłonu w cylindrze (5 do 30 proc.), resztę stanowi gaz. Takie rozwiązanie, choć tańsze od mono fuel, jest również związane ze sporymi kosztami. Oprócz montażu instalacji gazowej wymaga też systemu ograniczającego dawkę oleju napędowego.

Trzecim i najczęściej spotykanym systemem jest diesel gaz. W tym rozwiązaniu LPG jest tylko dodatkiem do oleju napędowego - zwykle w proporcji: 70-80 proc. oleju napędowego, 20-30 proc. autogazu. System jest oparty na instalacji gazowej podobnej do tych, jakie stosuje się w przypadku silników benzynowych. W skład zestawu montażowego wchodzą zatem reduktor-parownik, wtryskiwacz lub wtryskiwacze gazu (w zależności od mocy silnika) oraz elektroniczne urządzenie sterujące z okablowaniem.

Jak to działa?

Podstawowa dawka oleju napędowego jest wtryskiwana do komór spalania silnika, zaś dodatkowa porcja gazu - do układu dolotowego. Jej zapłon inicjuje ulegająca samozapłonowi dawka oleju. Dzięki dodatkowi paliwa gazowego spada zużycie oleju napędowego, co pozwala zmniejszyć koszty paliwa do około 20 procent. Dzieje się tak, ponieważ dodatek gazu pozwala na lepsze spalenie oleju napędowego. W zwykłym dieslu, w wyniku wysokiej lepkości ON oraz nadmiaru powietrza całkowite spalenie paliwa jest praktycznie niemożliwe. Np. w jednostkach z systemem common rail tylko 85 proc. mieszanki oleju napędowego i powietrza ulega całkowitemu spaleniu. Reszta zamieniona zostaje na spaliny (tlenek węgla, węglowodory i cząstki stałe).

Ponieważ proces spalania w systemie diesel gaz jest wydajnieszy, rośnie również moc silnika i moment obrotowy. Kierowca może regulować intensywność wtryskiwania gazu do silnika poprzez nacisk pedału przyspieszenia. Jeśli naciśnie go mocniej do komory spalania trafi więcej gazu i samochód będzie lepiej przyspieszać.

W niektórych silnikach turbodoładowanych udaje się zyskać moc nawet o 30 proc. większą od mocy znamionowej. Jednocześnie poprawa parametrów pracy silnika nie wpływa negatywnie na jego żywotność, gdyż są one wynikiem prawie całkowitego spalenia paliwa. Rezultatem lepszego spalania są wolne od nagaru cylindry i pierścienie tłokowe. Dodatkowo czyste sa zawory wydechowe, turbosprężarka i znacznie przedłuża się żywotność katalizatorów i filtrów cząstek stałych.

Ile to kosztuje?

W Polsce największe zastosowanie mają trzy instalacje działające w systemie diesel gaz. To DEGAMix firmy Elpigaz, Solaris opracowany przez Car Gaz oraz Oscar N-Diesel produkowany przez Europegas.

Ceny instalacji tych producentów, przeznaczone do samochodów osobowych i wielu dostawczych, są zbliżone i mieszczą się w przedziale 4-5 tys. zł. Zatem koszt montażu instalacji LPG do silnika Diesla nie jest mały. Dlatego zainteresowanie tymi systemami wśród użytkowników samochodów osobowych nie jest duże.

 

Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Zdaniem eksperta

Wojciech Mackiewicz, redaktor naczelny branżowego serwisu gazeo.pl
- Zasilanie silnika olejem napędowym i gazem ziemnym to bardzo wydajny system. Przynosi nie tylko oszczędność w kosztach eksploatacji, ale również jest czystszy dla środowiska. Niebagatelne znaczenie ma też większa sprawność silnika (wzrost mocy i momentu obrotowego). Jednocześnie trwałość oraz niezawodność działania jednostki napędowej jest wyższa, bo istalacja nie ingeruje w sterowniki silnika. Jednak montaż instalacji LPG do diesla jest opłacalny tylko wtedy, kiedy samochód ma duże roczne przebiegi i najlepiej, aby przemierzał je na trasach poza miastem. Specyfika działania tych systemów jest taka, że najbardziej wydajnie działają one wtedy, gdy silnik pracuje z jednakowym obciążeniem. Z tego też względu instalacje LPG do diesli znajdują zastosowanie w transporcie drogowym.

Wojciech Frelichowski

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty