Diesel czy benzyna? Jaki rodzaj napędu dominuje w Europie?

Mariusz Michalak
Fot. Kamil Rogala
Fot. Kamil Rogala
Udostępnij:
Z nowych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) możemy dowiedzieć się jaki rodzaj napędu wybierają nabywcy nowych samochodów w Europie.

W pierwszym kwartale 2022 r. udział pojazdów hybrydowych z napędem elektrycznym w rynku zwiększył się, osiągając 25,1% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Unii Europejskiej (zwiększenie udziału z 20,9% w pierwszym kwartale 2021 r.).

W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku wzrosła również całkowita liczba rejestracji nowych pojazdów ładowanych elektrycznie (BEV + PHEV). Udział samochodów w pełni elektrycznych prawie podwoił się w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku - obecnie stanowią one 10,0% wszystkich sprzedanych pojazdów - wyprzedzając hybrydy typu plug-in (PHEV) , które stanowią 8,9% rynku UE.

Z kolei pojazdy z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi kontynuowały spadek udziału w rynku. Mimo to w UE nadal dominowały rejestracje samochodów zasilanych tradycyjnymi paliwami kopalnymi, których łączny udział wyniósł 52,8%.

Samochody na benzynę i olej napędowy

Od stycznia do marca 2022 roku rejestracje samochodów z silnikami wysokoprężnymi w całej UE kontynuowały tendencję spadkową, odnotowując ostre załamanie (-33,2%) i osiągając liczbę 378 009 sztuk. W rezultacie udział w rynku samochodów z silnikami diesla zmniejszył się o 5,3 punktu procentowego w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku. Wszystkie rynki UE odnotowały znaczące spadki, w tym cztery główne: Francja (-44,1%), Włochy (-39,2%), Hiszpania (-30,8%) i Niemcy (-20,2%).
Podobnie w tym samym okresie udział w rynku samochodów benzynowych znacznie skurczył się - z 40,8% do 36,0%. Pomimo tego spadku, samochody benzynowe pozostały najpopularniejsze pod względem ilościowym (808 039 sztuk).

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

W pierwszym kwartale 2022 r. sprzedaż pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) w UE wzrosła o 53,4% i zamknęła się liczbą 224 145 samochodów. Na wielu rynkach UE odnotowano trzycyfrowe wzrosty procentowe, przy czym najsilniejszy z nich odnotowano w Rumunii (+408,0%). Spośród czterech największych rynków w regionie, Hiszpania odczuła najostrzejszy wzrost  (+110,3%), za nią uplasowały się Francja (+42,7%) i Niemcy (+29,3%). Włochy były jedynym rynkiem UE, który wykazał spadek sprzedaży samochodów BEV (-14,9%).

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba rejestracji hybryd plug-in (PHEV) w całej Unii Europejskiej zmniejszyła się o 5,3%. Mimo to samochody PHEV zwiększyły swój udział w rynku ze względu na spadek sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Na czterech kluczowych rynkach regionu wyniki sprzedaży hybryd typu PHEV były zróżnicowane: Niemcy i Francja zanotowały spadki (odpowiednio -13,2% i -6,1%), podczas gdy Hiszpania i Włochy wykazały solidne wzrosty (odpowiednio +46,3% i +18,9%).

Od stycznia do marca br. w ujęciu ilościowym samochody hybrydowe (HEV), z liczbą 563 030 sprzedanych aut i wzrostem o 5,3%, były po samochodach z napędem benzynowym najpopularniejsze  w UE. Z wyjątkiem Włoch (-6,3%), wszystkie główne rynki przyczyniły się do pozytywnego wyniku w regionie.

Sprzedaż w UE samochodów napędzanych gazem ziemnym (NGV) kontynuowała trend zniżkowy,, odnotowując kolejny dwucyfrowy spadek (-56,0%), gdyż wiele rynków poniosło straty. Dla odmiany, pojazdy zasilane LPG osiągnęły istotny wzrost (+48,6%), z  liczbą 67 717 zarejestrowanych sztuk w UE. Motorem tego sukcesu były głównie dwu-, a nawet trzycyfrowe zwyżki procentowe na wszystkich czterech kluczowych rynkach: Niemczech (+287,7%), Francji (+76,6%), Hiszpanii (+41,5%) i Włoszech (+17,3).

__

UE, dane dla Malty są niedostępne;
Dane dla Polski dostarczył zespół PZPM;

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie