Zawieszenie pneumatyczne oznacza w praktyce lepszą amortyzację podczas jazdy po nierównej drodze czy podczas brania zakrętu. Zawieszenie pneumatyczne to zatem rozwiązanie odpowiadające za stabilne pokonywanie przez pojazd nierówności. Użytkownicy aut z zawieszeniem pneumatycznym podkreślają, że jeżdżąc samochodem z „pneumatyką” ma się wrażenie jakby „płynęło się na chmurce”.
Diagnostyka zawieszenia pneumatycznego
Zawieszenie pneumatyczne jest oczywiście jednym z elementów, który podlega regularnej kontroli. Warto wiedzieć, na jakiej podstawie zdiagnozować problem z tego rodzaju zawieszeniem. Do popularnych awarii zawieszenia można zaliczyć w pierwszej kolejności nieszczelność miechów, określanych inaczej poduszkami pneumatycznymi. Są to poduszki powietrza, których nieszczelność wpływa na pracę całego układu zawieszenia. Jeżeli są one zintegrowane z amortyzatorem, co zdarza się najczęściej, tym ważniejsza jest ich odpowiednio wczesna wymiana, nim dojdzie do awarii kolejnych elementów oraz jeszcze większych kosztów naprawy.
Objawami nieprawidłowej pracy zawieszenia są najczęściej opadanie jednej lub dwóch stron pojazdu, w przypadku nieszczelności miechów samochód również się obniży. Czasami zaświeca się po prostu kontrolka oznaczająca błąd zawieszenia pneumatycznego.
Diagnostyka może odbyć się również poprzez kontrolę optyczną kolumny zawieszenia. Można zaobserwować na przykład wyciek oleju.
Drugim, awaryjnym elementem jest kompresor, czyli inaczej sprężarka zawieszenia. Jeżeli miechy są nieszczelne, to wcale nie oznacza, że nie padł także kompresor. Ciężko pracując, aby nadrobić straty uciekającego powietrza, ulega przegrzaniu i zatarciu. Objawami zużytego kompresora jest głośna praca oraz wydłużony czas podnoszenia samochodu.
Zdarza się również, że awarii ulegają bloki zaworowe. Uszkodzony elektrozawór nie przepuszcza powietrza do miechów.
Naprawa zawieszenia pneumatycznego
Najczęściej wymiany wymagają miechy. Najszersza oferta na rynku części zamiennych do zawieszeń pneumatycznych dostępna jest w sklepach www.thomasmarkt.com oraz www.pneumatic24.pl.
Można tam znaleźć wszystkie niezbędne komponenty zawieszenia pneumatycznego— od miechów, amortyzatorów zaworów ciśnieniowych, przekaźników, filtrów, przewodów odpowietrzających z filtrem przez gotowe do montażu zespoły kolumn pneumatycznych, konwersje aż po bloki zaworów i kompresory zawieszenia pneumatycznego. Oczywiście w ofercie dostępne są również różnorodne wysokiej klasy produkty, które sprzedawane są po niezwykle konkurencyjnych cenach.
Dla modelu Mercedes E klasy W211 kombi, który najczęściej wykorzystywany jest jako taksówka, istnieje doskonała alternatywa wymiany miechów na sprężyny w ramach tak zwanej konwersji zawieszenia. Wymiana ta jest niezwykle korzystna cenowo oraz całkowicie eliminuje usterki zawieszenia pneumatycznego. Takie same rozwiązania dedykowane są również do innych modeli samochodów takich jak: Land Rover Discovery 2, Range Rover L322, Range Rover P38A, VW Touareg, Audi A6 Allroad Quattro C5, Mercedes S klasa W221, Mercedes S klasa W220, Porsche Cayenne, Toyota Land Cruiser Prado.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?