Deska

Michał Kij
Jak uczy ergonomia prędkościomierz powinien zajmować centralne miejsce i być największym ze wskaźników. Pod tym względem idealnie jest w Mercedesie klasy E.
Jak uczy ergonomia prędkościomierz powinien zajmować centralne miejsce i być największym ze wskaźników. Pod tym względem idealnie jest w Mercedesie klasy E.
Gdy wybieramy samochód zwracamy uwagę na jego sylwetkę, chociaż częściej oglądamy go od środka.

Gdy wybieramy samochód zwracamy uwagę na jego sylwetkę, a przecież jeżdżąc, częściej oglądamy go od środka.

Jak uczy ergonomia prędkościomierz powinien zajmować centralne miejsce i być największym ze wskaźników. Pod tym względem idealnie jest w Mercedesie klasy
Jak uczy ergonomia prędkościomierz powinien zajmować centralne miejsce i być największym ze wskaźników. Pod tym względem idealnie jest w Mercedesie klasy E.

 

Projektując tablicę rozdzielczą konstruktorzy stają przed dylematem żony zazdrośnika: co zrobić, żeby się podobała, ale nie wzbudzała nadmiernego zainteresowania? Wskaźniki i przełączniki nie powinny odwracać uwagi kierowcy. “Zegary" mają być czytelne, a przyciski, dźwignie i pokrętła łatwe w obsłudze. Fetyszem dla specjalistów od wnętrz jest

Wskaźniki wcale nie muszą być umieszczone przed oczami kierowcy. Moda podszeptuje, żeby w nietuzinkowych modelach były pośrodku deski. Takie rozwiązanie
Wskaźniki wcale nie muszą być umieszczone przed oczami kierowcy. Moda podszeptuje, żeby w nietuzinkowych modelach były pośrodku deski. Takie rozwiązanie ma gustowna Lancia Ypsilon.

ergonomia. To nauka o zasadach i sposobach dostosowania urządzeń technicznych do wymogów i ograniczeń ludzkiego ciała i ducha. Czy gdyby ściśle trzymać się jej wymagań można byłoby opracować jedną, doskonałą tablicę rozdzielczą i montować ją we wszystkich samochodach na świecie? Raczej nie. Główną przeszkodą byłoby to, co najtrudniej zmierzyć: temperament i gust różnych kierowców.

 

Dlatego oprócz inżynierów wiele do powiedzenia mają styliści. Raz przewagę zdobywają jedni, raz drudzy. Fiat Multipla z kipiącą masą bulwiastych wskaźników, pokręteł i wylotów wentylacji to przykład przerostu formy nad treścią. Z kolei bardzo poprawne, smętne wnętrze Golfa V mogło

W Nissanie Primera wskaźniki umieszczono na środku.
W Nissanie Primera wskaźniki umieszczono na środku.

zrodzić się tylko w umyśle wypranym z wyobraźni. Co z tego, że wszystko jest pod ręką skoro wskaźniki napawają smutkiem jesiennego półmroku.

 

Niezbędny zestaw wskaźników jest skromny. Obejmuje prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej i miernik ilości paliwa. W tanich autach często rezygnuje się z obrotomierza. Najważniejszy jest licznik prędkości. Jak uczy ergonomia powinien zajmować centralne miejsce i być największym ze wskaźników. Pod tym

Oprócz inżynierów wiele do powiedzenia mają styliści. Raz przewagę zdobywają jedni, raz drudzy. Fiat Multipla z kipiącą masą bulwiastych wskaźników,
Oprócz inżynierów wiele do powiedzenia mają styliści. Raz przewagę zdobywają jedni, raz drudzy. Fiat Multipla z kipiącą masą bulwiastych wskaźników, pokręteł i wylotów wentylacji to przykład przerostu formy nad treścią.

względem idealnie jest w Mercedesie klasy E. W nowej Micrze na samym środku jest nieduży wskaźnik paliwa. Czyżby sugestia, że autko ma apetyt i może mieć chętkę na dolewkę wcześniej niż się spodziewasz?

 

Właściwie najwygodniej jest, kiedy “zegary" są na wprost kierowcy. Jednak moda podszeptuje, żeby w nietuzinkowych modelach były pośrodku deski. Takie rozwiązanie ma gustowna Lancia Ypsilon czy skłaniający się ku awangardzie Nissan Primera. Paradoksalnie nie jest to wymysł naszych czasów. Wskaźniki między kierowcą, a pasażerem były powszechnie stosowane w początkach motoryzacji.

 

Później różnie bywało. Brytyjczykom zawdzięczamy wytworną skromność tradycyjnych, okrągłych “zegarów" oprawionych drewnem. Amerykanie tęsknie zapatrzeni w horyzont rozciągnęli deski rozdzielcze na boki i z upodobaniem stosowali płaskie prędkościomierze

Prędkościomierz powinien być umieszczony z lewej strony obrotomierza, czy odwrotnie? Każdy producent ma w tej kwestii własne zdanie. Na zdjęciu VW Golf
Prędkościomierz powinien być umieszczony z lewej strony obrotomierza, czy odwrotnie? Każdy producent ma w tej kwestii własne zdanie. Na zdjęciu VW Golf – podświetlony na fioletowo (!) prędkościomierz z prawej strony.

taśmowe. Przekonani byli też o wyższości klawiszy nad dźwigienkami i pokrętłami. Francuzom było właściwie wszystko jedno - ważne żeby całość wyglądała dziwnie i była nieczytelna. Japończycy natomiast udowadniali, że nie ma to jak wskaźniki elektroniczne i tablica przypominająca wnętrze statku kosmicznego.

 

Pragmatyzm i elegancja przyznały rację zwolennikom prostych, analogowych zegarów. Takich jakie od zawsze były w wozach sportowych. Niemniej w dobie indywidualizmu odstępstwa od reguły są mile widziane. Citroen C3 ma elektroniczny prędkościomierz umieszczony w oprawie inspirowanej Art Deco. Alfa Romeo 147 intryguje głęboko osadzonymi zegarami, a Lancia Thesis zachęca do relaksu tablicą płynnie przechodzącą w obicie drzwi. Samochody studialne zapowiadają zwrot od nadmiaru do umiaru. Potrzeba coraz mniej urządzeń, bo coraz więcej funkcji jest sterowanych automatycznie. Czy kiedyś zniknie też kierownica?

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty