Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają
Powszechnie są stosowane: poduszki powietrzne, elektryczne podnośniki
szyb, lusterka sterowane i podgrzewane elektrycznie, ogrzewana tylna szyba.
W autach o wyższym poziomie wyposażenia znajdują się układy kontroli trakcji,
automatyka włączania świateł i wycieraczek, parkpilot. Do tego dochodzą
jeszcze układy kontroli pracy silnika oraz złożone układy związane z komfortem
i bezpieczeństwem jazdy. Wszystkie wymienione urządzenia są zasilane i
sterowane energią elektryczną. Aby niezawodnie pracowały, należało użyć
coraz większej ilości przewodów o odpowiednich przekrojach. Wzrastająca
ilość odbiorników generowała zwiększenie ilości różnego typu złączek i
gniazd wtykowych. Na przykład w samochodzie Citroen XM sumaryczna długość
przewodów elektrycznych osiągnęła aż 3 kilometry.
Skuteczne zarządzanie ogromną ilością danych płynących z różnych urządzeń
przez tradycyjną okablowanie stało się niemożliwe. Naturalną niedogodnością
była zwiększająca się ilość przełączników, które utrudniają obsługę pojazdu.
Natomiast w czasie eksploatacji powstałby problem niepewnych połączeń,
które zakłócają pracę czułych urządzeń elektrycznych.
Opisane powody sprawiły, że w nowoczesnych samochodach liczących się
marek zrezygnowano z konwencjonalnej instalacji a kontrolę nad sterowaniem
poszczególnymi układami powierzono niezależnie działającym mikroprocesorom
lub modułom kontrolnym. Są one połączone tak zwaną szyną danych. Poszczególne
stany urządzeń są identyfikowane przez specjalne kody i przekazywane do
komputerów nadzorujących ich prace. Ponieważ procesory przetwarzają proste
sygnały, możliwa jest obróbka stosunkowo dużych ilości danych w małych
odstępach czasu.
Komunikacja za pomocą szyn danych jest więc znacząco szybsza od przepływu
prądu przez pojedyncze przewody, co więcej umożliwia automatyczna realizację
wielu nowych funkcji i upraszcza diagnostykę błędów.
W zaawansowanych technicznie samochodach możemy mieć do czynienia aż
z trzema rodzajami szyn, które tworzą układ Controller Area Network
w skrócie CAN.
Szyna o najwyższej prędkości przesyłu danych współpracuje z kontrolerami
pracy silnika, układu zapłonowego i układów mających związek z bezpieczeństwem
jazdy. Szyna o średniej prędkości przekazu danych odpowiada za systemy
audio teleinformatyczne oraz układ kontroli klimatyzacji. Szyna o niskiej
prędkości przesyłu danych pośredniczy w wymianie informacji pomiędzy mniej
ważnymi dla funkcjonowania samochodu urządzeniami jak elektrycznie otwierane
okna.
Dzięki układowi CAN i współpracującym kontrolerom, w nowoczesnych samochodach
podczas rozruchu, gdy akumulator jest niedoładowany, cała jego energia
jest przekazywana do układu wtryskowego zapłonowego i rozrusznika, aby
umożliwić zadziałanie jednostki napędowej. Automatycznie odłącza się mniej
ważne układy jak dmuchawa, klimatyzacja, czy elektrycznie ogrzewane szyby.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Straż Graniczna reaguje na publikację "Gazety Wyborczej". "Niebezpieczna narracja"
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!
- Oświadczenie Orlenu ws. rzekomego braku paliwa. Koncern odpowiada na ataki
- Unia szykuje się do wielkiej reformy. „Najgorszy możliwy dla Polski scenariusz”