Decyduje szybkość

(gw)
Udostępnij:
Przez okres ostatnich dwudziestu lat, w samochodach znacznie wzrosła ilość odbiorników zasilanych energią elektryczną.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają
Powszechnie są stosowane: poduszki powietrzne, elektryczne podnośniki
szyb, lusterka sterowane i podgrzewane elektrycznie, ogrzewana tylna szyba.
W autach o wyższym poziomie wyposażenia znajdują się układy kontroli trakcji,
automatyka włączania świateł i wycieraczek, parkpilot. Do tego dochodzą
jeszcze układy kontroli pracy silnika oraz złożone układy związane z komfortem
i bezpieczeństwem jazdy. Wszystkie wymienione urządzenia są zasilane i
sterowane energią elektryczną. Aby niezawodnie pracowały, należało użyć
coraz większej ilości przewodów o odpowiednich przekrojach. Wzrastająca
ilość odbiorników generowała zwiększenie ilości różnego typu złączek i
gniazd wtykowych. Na przykład w samochodzie Citroen XM sumaryczna długość
przewodów elektrycznych osiągnęła aż 3 kilometry.
Skuteczne zarządzanie ogromną ilością danych płynących z różnych urządzeń
przez tradycyjną okablowanie stało się niemożliwe. Naturalną niedogodnością
była zwiększająca się ilość przełączników, które utrudniają obsługę pojazdu.
Natomiast w czasie eksploatacji powstałby problem niepewnych połączeń,
które zakłócają pracę czułych urządzeń elektrycznych.
Opisane powody sprawiły, że w nowoczesnych samochodach liczących się
marek zrezygnowano z konwencjonalnej instalacji a kontrolę nad sterowaniem
poszczególnymi układami powierzono niezależnie działającym mikroprocesorom
lub modułom kontrolnym. Są one połączone tak zwaną szyną danych. Poszczególne
stany urządzeń są identyfikowane przez specjalne kody i przekazywane do
komputerów nadzorujących ich prace. Ponieważ procesory przetwarzają proste
sygnały, możliwa jest obróbka stosunkowo dużych ilości danych w małych
odstępach czasu.
Komunikacja za pomocą szyn danych jest więc znacząco szybsza od przepływu
prądu przez pojedyncze przewody, co więcej umożliwia automatyczna realizację
wielu nowych funkcji i upraszcza diagnostykę błędów.
W zaawansowanych technicznie samochodach możemy mieć do czynienia aż
z trzema  rodzajami szyn, które tworzą układ Controller Area Network
w skrócie CAN.
Szyna o najwyższej prędkości przesyłu danych współpracuje z kontrolerami
pracy silnika, układu zapłonowego i układów mających związek z bezpieczeństwem
jazdy. Szyna o średniej prędkości przekazu danych odpowiada za systemy
audio teleinformatyczne oraz układ kontroli klimatyzacji. Szyna o niskiej
prędkości przesyłu danych pośredniczy w wymianie informacji pomiędzy mniej
ważnymi dla funkcjonowania samochodu urządzeniami jak elektrycznie otwierane
okna.
Dzięki układowi CAN i współpracującym kontrolerom, w nowoczesnych samochodach
podczas rozruchu, gdy akumulator jest niedoładowany, cała jego energia
jest przekazywana do układu wtryskowego zapłonowego i rozrusznika, aby
umożliwić zadziałanie jednostki napędowej. Automatycznie odłącza się mniej
ważne układy jak dmuchawa, klimatyzacja, czy elektrycznie ogrzewane szyby.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

DeWalt

DeWALT DCD777S2T

1 267,00 zł598,00 zł-53%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie