Dbaj o nowe opony

PRO
Udostępnij:
Dopiero po kilkuset kilometrach nowa opona prezentuje pełnię swoich możliwości Samochód prowadzi się nieco inaczej także dlatego, że ogumienie o nieco innym składzie i bieżniku inaczej pokonuje łuki i nierówności.

Możemy nawet mieć wrażenie, że pojazd nie trzyma się drogi - na szczęście
to tylko złudzenie.

  • docieranie
    - samochody wyposażone w nowe opony zimowe należy początkowo
    prowadzić ostrożnie, unikać jazdy z dużą prędkością. Po kilkuset kilometrach
    warto sprawdzić wyważenie kół
  • identyczne opony na osi
    - stosowanie takich samych opon ma szczególnie
    duże znaczenie dla zapewnienia optymalnych warunków jezdnych i bezpieczeństwa.
    Zakładanie opon różnych typów może spowodować np. niespodziewane poślizgi.
    Dlatego wszystkie 4 opony zimowe powinny być zawsze tego samego typu i
    tej samej konstrukcji! Jeśli nie jest to możliwe, należy starać się, aby
    na każdej osi założone były po dwie opony o tych samych wymiarach, charakterystyce
    jezdnej, kształcie i głębokości bieżnika
  • ciśnienie powietrza w oponach
    - należy pompować do ciśnienia podanego
    w dokumentacji technicznej samochodu. W żadnym wypadku nie wolno zmniejszać
    ciśnienia powietrza w kołach, aby zwiększyć przyczepność na lodzie i śniegu!.
    Zaleca się częste sprawdzanie ciśnienia powietrza w oponach
  • minimalna głębokość bieżnika
    - w wielu krajach obowiązują specjalne
    przepisy określające głębokość bieżnika dla samochodów poruszających się
    po górskich i ośnieżonych drogach. W Austrii wynosi ona 4 mm, a w Szwecji,
    Norwegii i Finlandii 3 mm. W Polsce jest to 1,6 milimetra, ale opona zimowa
    z tak płytkim bieżnikiem właściwie nie nadaje się do użytku
  • kierunek obrotów
    - należy zwrócić uwagę, aby kierunek strzałek na
    ściankach bocznych opon odpowiadał kierunkowi kręcenia się kół
  • indeks prędkości
    - dla opon zimowych, zakładanych okresowo, tzn.
    na czas zimy, może być niższy od wartości wymaganej w danych technicznych
    samochodu. Jednak w takim przypadku, kierowca nie powinien przekraczać
    takiej, niższej prędkości.
  • rotacja
    - opony należy regularnie zamieniać na kołach, po przejechaniu
    około 10 - 12 tys. km.
  • wymiana opon letnich na zimowe -
    odpowiedni rozmiar opony należy
    zawsze sprawdzić w dokumentacji technicznej samochodu. Jeśli dokumentacja
    nie zaleca konkretnych parametrów dla opon zimowych, należy przyjąć ten
    sam rozmiar, co opony letniej. Nie zaleca się stosowania opon nadwymiarowych
    lub węższych niż letnie. Jedyny wyjątek to auta sportowe, o bardzo szerokich
    oponach letnich

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie