Darmowe autostrady. Na jakim etapie jest projekt zmian w prawie?

OPRAC.:
Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Przedstawiciele Prezydium Senatu, z którymi rozmawiała PAP, pytani, czy termin procedowania ustawy może być szybszy, odpowiedzieli, że podejmą w tej sprawie decyzje dopiero po jej uchwaleniu przez Sejm.
Przedstawiciele Prezydium Senatu, z którymi rozmawiała PAP, pytani, czy termin procedowania ustawy może być szybszy, odpowiedzieli, że podejmą w tej sprawie decyzje dopiero po jej uchwaleniu przez Sejm. Lucyna Nenow / Polska Press
Sejm może już w piątek 26 maja uchwalić rządową ustawę w sprawie darmowych przejazdów autostradami zarządzanymi przez GDDKiA. Jednak najbliższe posiedzenie Senatu, gdzie następnie trafi ustawa, zaplanowane jest na koniec czerwca.

Jak poinformował PAP szef sejmowej komisji infrastruktury Paweł Olszewski (KO), podczas czwartkowego posiedzenia Sejmu (25 maja) odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu, który zakłada zniesienie opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA.

Według informacji Olszewskiego, również w czwartek ma odbyć się w Sejmie drugie czytanie projektu. Jak podkreślił, w piątek ma się odbyć głosowanie nad projektem.

Po uchwaleniu przez Sejm, ustawa trafi do Senatu. Zgodnie z informacją na stronie Izby, najbliższe posiedzenie Senatu zaplanowane jest na 21-22 czerwca.

Przedstawiciele Prezydium Senatu, z którymi rozmawiała PAP, pytani, czy termin procedowania ustawy może być szybszy, odpowiedzieli, że podejmą w tej sprawie decyzje dopiero po jej uchwaleniu przez Sejm.

Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Aktualnie takie opłaty funkcjonują na autostradzie A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica. To odcinki zarządzane przez GDDKiA. Niebawem rozpocząć mają się także rozmowy z koncesjonariuszami prywatnych autostrad w Polsce.

Nadal będzie pobierana przez Szefa KAS opłata elektroniczna od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że celem nadrzędnym ustawy jest utrzymanie bądź nawet zwiększenie możliwości komunikacyjnych obywateli oraz zmniejszenie faktycznych wydatków, które ponoszą kierowcy samochodów osobowych.

"Brak odpłatności oznaczać będzie bowiem, że na ponad 1300 km sieci autostrad zarządzanych przez stronę publiczną kierowcy pojazdów osobowych będą poruszać się swobodnie, bez konieczności uiszczania opłat" - czytamy w uzasadnieniu.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty