Daewoo/FSO Matiz (1998 - 2008)

Dariusz Dobosz
Ma sporo słabych punktów, ale niedomagania są drobne. Chociaż auto jest małe i szybko koroduje, wciąż ceni się je za funkcjonalność i niskie koszty utrzymania.

 

 

Matiz był dla koncernu Daewoo przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Koreańczycy zbudowali konkurenta dla świetnie sprzedającego się Fiata Seicento i odnieśli sukces, nawiązując

Daewoo/FSO Matiz (1998 - 2008)

równorzędną walkę rynkową z popularnym, włoskim autem.

 

Ironia losu polegała na tym, że kupiony we Włoszech projekt o nazwie „Lucciola” był wariacją na temat Fiata Cinquecento, i pochodził ze studia Ital Design. Tak mogła wyglądać kolejna generacja najmniejszego z Fiatów, ale turyński koncern odrzucił ten pomysł.

 

Matiz góruje nad Seicento funkcjonalnością nadwozia. Ma jednobryłowy kształt, co daje poczucie przestrzeni nad głowami jadących, oraz pięciodrzwiowe nadwozie, w którym równie łatwo wsiada się na przednie i tylne fotele.

 

Przestronność przedziału pasażerskiego nie jest zadowalająca, ale czegóż można spodziewać się od samochodu o długości 359,5 cm, szerokości 149,5 cm i wysokości 148 cm, z rozstawem osi 234 cm. Problematyczny jest przewóz bagażu, bo kufer jest nadzwyczaj skromny (155/480 l).

Daewoo/FSO Matiz (1998 - 2008)

 

W praktyce nie ma wyboru silników. Trudno oczekiwać też szczególnego wyposażenia. Sprzedawane na początku egzemplarze miały w standardzie jedynie napinacze pasów bezpieczeństwa i składane oparcie tylnej kanapy.

 

ABS, czołowe poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, radioodtwarzacz czy nawet immobiliser wymagały dopłaty. A na to nie każdy się decydował. Nawet po kilku latach sytuacja niewiele się poprawiła. Wiele ważnych elementów udostępniano tylko w droższych wersjach.

 

W Matizie nie można zatem pławić się w luksusie, za to można sprowadzić koszty użytkowania do niskiego poziomu. Dzięki małej pojemności skokowej silnika niewiele trzeba wydawać na obowiązkowe opłaty. Oszczędzaniu sprzyjają też przystępne ceny łatwo dostępnych części zamiennych. Zakup Matiza na rynku wtórnym nie sprawi problemu. Przez wiele lat ten model

Daewoo/FSO Matiz (1998 - 2008)

sprzedawał się znakomicie, co procentuje dużą podażą na rynku aut używanych

 

Czterocylindrowa jednostka napędowa 1.0 lepiej nadaje się dla Matiza, ale na polskim rynku jest znacznie rzadziej spotykana niż podstawowy silnik 0.8. Pojawiła się dopiero jesienią 2002 r. i znalazła się w ofercie na Azję i Europę Zachodnią.

 

W naszym kraju nabywcy byli skazani na trzycylindrowy silnik, montowany od momentu premiery modelu wiosną 1998 r. i takie wersje dominują na polskim rynku wtórnym. Trzycylindrowiec oferowany był w trzech wariantach mocy (50, 52 i 56 KM) w zależności od rynku, ale w Polsce spotyka sie głównie jego najsłabszą jego odmianę.

 

Wystarczy spojrzeć na wyniki przyśpieszenia od 0 do 100 km/h oraz prędkość maksymalną, by ocenić realne możliwości Matiza 0.8 na drodze. Są mocno ograniczone i zupełnie niewystarczające, gdy samochód zostanie dodatkowo obciążony pasażerami i bagażem.

 

Nawet zużycie paliwa, które dawniej wydawało się dość atrakcyjne, nie przedstawia się dzisiaj tak interesująco. Przy spokojnej jeździe można jednak uzyskiwać wyniki w granicach 5 - 5,5 l/100 km.

Daewoo/FSO Matiz (1998 - 2008)

Odmiany 0.8 można kupić za 7500 - 13 500 zł (roczniki 1998 - 2004), a 1.0 za 8000 - 10 500 zł (roczniki 1999 - 2002). Za egzemplarze Matiza 0.8 z 2007 r. trzeba zapłacić ok. 25 000 zł.

 

Ekploatacja

 

Matiz ma sporo słabych punktów, ale w większości niedomagania są drobne i nie powodują konieczności wzywania pomocy w drodze. Pojawiają się na przykład problemy z czujnikiem optycznym w układzie zapłonowym, co zaburza pracę silnika albo utrudnia rozruch.

 

Zawodzi też układ prostowniczy w alternatorze. Wymianie paska rozrządu przy przebiegu 90 tys. km powinna towarzyszyć wymiana pompy cieczy chłodzącej. Nawet, jeśli nie ma w niej wycieków, to i tak trzeba się liczyć z tym, że wkrótce się rozszczelni. Z kolei wymianę rozszczelnionej pompy tuż przed przebiegiem 90 tys. km dobrze jest połączyć z wymianą paska rozrządu. Pozwoli to zaoszczędzić trochę pieniędzy.

 

W układzie wydechowym pojawiają się często rozszczelnienia, głównie w miejscach łączenia elementów. Z kolei w podwoziu trzeba liczyć się z szybkim zużyciem sworzni wahaczy. Nie są rozbieralne, ale kompletne wahacze nie są drogie.

 

Więcej problemów mogą sprawić skorodowane śruby i nakrętki, utrudniające wymianę zużytych elementów. Korozja to powszechny problem Matiza. Z jej powodu szybko zacierają się na przykład linki sterujące elementami przeniesienia napędu. Linka sprzęgła może nawet pękać, a zacierające się linki w zewnętrznym mechanizmie zmiany biegów utrudniają obsługę przekładni. W starszych egzemplarzach korozja pojawia się także na nadwoziu, głównie na krawędziach pokrywy silnika i pokrywy bagażnika.

 

Ważniejsze daty

 

1998 - premiera modelu, produkcja w Korei, pod koniec roku rozpoczęcie sprzedaży w Polsce

Daewoo/FSO Matiz (1998 - 2008)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2000 - niewielka modernizacja nadwozia (nowa pokrywa silnika, nowe zderzaki, miejsce pod tablicę rejestracyjną przeniesione na pokrywę bagażnika, okrągłe kierunkowskazy przednie). W Polsce pozostaje w sprzedaży poprzednia wersja.

Daewoo/FSO Matiz (1998 - 2008)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2004 - zmiana nazwy z Daewoo FSO Matiz na FSO Matiz.

Daewoo/FSO Matiz (1998 - 2008)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2005 - zakończenie produkcji w Korei, prezentacja następcy - Chevroleta Spark. FSO Matiz pozostaje w produkcji na warszawskim Żeraniu

Daewoo/FSO Matiz (1998 - 2008)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zalety

  • funkcjonalne, pięciodrzwiowe nadwozie
  • niskie koszty eksploatacji

  • duży wybór używanych egzemplarzy

 

Wady

- słaba dynamika silnika

- skromne wyposażenie

- mały bagażnik

 

Wybrane dane techniczne

 

Wersja

silnikowa

Poj. skokowa

(cm3)

Moc maks
(KM/obr./min)

Maks.

moment

obr. (Nm/

obr./min)

Prędkość

maks.

(km/h)

Przyśp.

0-100

km/h (s)

Zużycie

paliwa trasa/miasto

(l/100 km)

Silniki

benzynowe

 

 

 

 

 

 

0.8

796

50/6000

70/3500

144

20,3

5,2/8,4

1.0

995

64/5400

87/4200

144

15,3

5,3/8,2

 

Zdaniem eksperta: inżynier Grzegorz Burda
Daewoo/FSO Matiz (1998 - 2008)

Matiz nie jest samochodem, który dobrze pełni funkcję auta rodzinnego, ale w polskich realiach często powierza mu się taką rolę. Wymaga to niestety wielu wyrzeczeń, bo pojazd jest mały i ma słaby silnik. Lepiej sprawdza się w roli auta miejskiego, dla jednej lub dwóch osób, przy codziennych dojazdach do pracy, szkoły czy po drobne zakupy.

 

Możliwość przewożenia dodatkowych pasażerów na tylnej kanapie powinno traktować się jako funkcjonalny dodatek, i to tylko na krótkich dystansach.jest logo FSO

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty