Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Daewoo Nexia (1994 - 1999)

Jerzy Kozierkiewicz
Daewoo Nexia to auto za nieduże pieniądze, które nie przynosi co prawda prestiżu, ale pozwala w miarę wygodnie się przemieszczać i jest niedrogie w eksploatacji.

Za nieduże pieniądze można kupić samochód, który nie przynosi co prawda prestiżu, ale pozwala w miarę wygodnie się przemieszczać i jest niedrogi w eksploatacji. To Daewoo Nexia.

 

Premiera Daewoo Nexii obyła się podczas salonu samochodowego w Pekinie w 1994 r. Był to pierwszy model samodzielnie przygotowany przez Koreańczyków po zaprzestaniu współpracy z General Motors w 1992 r.

Daewoo Nexia (1994 - 1999)

„Samodzielnie” jest określeniem na wyrost. Nexia powstała na bazie Opla Kadetta E z lat 80. Zmiany stylistyczne nie były duże i w stojącej bokiem Nexii nadal można dopatrzeć się kształtów protoplasty. Jednak koreańscy styliści unowocześnili trochę auto, zmieniając przednią i tylną cześć karoserii, kształt lamp, wprowadzając zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia.

 

Dostęp do wnętrza auta jest wygodny – drzwi otwierają się szeroko. Środek z kanciastymi kształtami, pod względem stylistyki, wygląda archaicznie i widać w nim linię Opla. Trochę nowoczesności nadają zmodernizowane przełączniki i pokrętła. Zastosowane tworzywa są miernej jakości. Nexia ma dość wygodne fotele, tak z przodu jak i z tyłu, sporo schowków, pojemne kieszenie w drzwiach. Słabo jest natomiast wyciszone wnętrze – słychać silnik i szum opon przy szybszej jeździe.

Daewoo Nexia (1994 - 1999)

 

Nexia występuje w trzech rodzajach nadwozia – trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback oraz sedan. Dwa pierwsze mają tę samą długość i bagażniki o pojemności 390 l, sedan jest dłuższy o 22 cm, dzięki czemu bagażnik ma  objętość aż 530 l. Wielkość przedziału pasażerskiego jest jednakowa dla wszystkich nadwozi.

           

Silniki

 

Nexia ma jedną jednostkę napędową o pojemności 1,5 l, a wybierać można tylko między dwiema wielkościami mocy. W wersji 8-zaworowej, z jednym wałkiem rozrządu ma moc 75 KM, a średnie zużycie paliwa wynosi ok. 8 l/100 km. Drugi, 16-zaworowy, z dwoma wałkami rozrządu osiąga moc 90 KM. Jest głośniejszy od słabszej jednostki, zużywa więcej paliwa, ale moc przydaje się w trakcie wyprzedzania.

 

Eksploatacja

 

Sprzedawane na naszym rynku Nexie w większości są bardzo ubogie w „dodatki”. Auta oferowane były w trzech poziomach wyposażenia – GLE, GLX i GTX i tylko w tej ostatniej wersji

Daewoo Nexia (1994 - 1999)

dostępna jest pełna „elektryka”, ABS czy klimatyzacja.

 

Użytkownicy Nexii, wbrew obiegowym opiniom, nie bardzo narzekają na samochód. Po przyzwyczajeniu się do kiepskiego spasowania, trzeszczących elementów, auto generalnie sprawuje się poprawnie. Narzekania dotyczą rozregulowywania się zawieszenia, awarii podnośników szyb, centralnego zamka, korozji układu wydechowego, usterek w układzie hamulcowym (obluzowywanie się zacisków). Nietrwałe bywają też przewody zapłonowe.

 

Daewoo Nexie znajdujące się na rynku wtórnym prawie w całości pochodzą z polskiej montowni w Lublinie, w której w latach 1995-98 składane były auta. Umożliwia to sprawdzenie historii pojazdu. Rzadko trafia się egzemplarz z prywatnego importu, pochodzący np. z rynku niemieckiego. Jeżeli taki okaz nie był rozbity, warto się nim zainteresować. Jest on bowiem z pewnością lepiej wyposażony. Spora część aut ma zamontowaną instalację gazową.

 

Wady:                                                               

- nieciekawa stylistyka,

- głośne silniki,

- niski poziom bezpieczeństwa.

 

Zalety:

- funkcjonalne wnętrze,

- niskie koszty zakupu,

- przystępne ceny części.

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

1994 – premiera podczas salonu w Pekinie

1995 – model wchodzi na rynki europejskie, początek montażu w Polsce,

1998 – zakończenie montażu Nexii w Lublinie,

1999 – zakończenie sprzedaży modelu w Polsce.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

1994

1995

1996

1997

1998

1999

1.5 benz.

-

3,4-5,9

4,9-7,6

5,8-8,9

6,5-9,2

-

1.5 benz.+gaz

-

4,9-7,0

4,9-8,5

5,9-9,5

7,2-8,3

-

*  na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Dane techniczne wybranych silników*

Silnik

1.5 8V

1.5 16V

Pojemność skokowa (cm³)

1498

1498

Moc (KM/obr./min)

75/5400

90/4800

Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.)

124/3200

137/3600

Prędkość maks. (km/h)

163

170

Przyspieszenie 0-100 km (s)

12,5

12,2

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

5,1/6,3/9,3

5,2/6,5/9,7

Opony

175/70  R13;

185/60 HR 14

Zbiornik paliwa (l)

50

Objętość bagażnika (dm³) 3-5 d/sedan

390/530

Rozstaw osi (cm)

252

Rozstaw kół przód/tył (cm)

140/140,5

Średnica zawracania (m)

10,6

Wymiary: dł./szer./wys. (cm) – 3/5 d

426/166/139

Wymiary: dł./szer../wys. (cm) – sedan

448/166/139

* dane producenta

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty