Za nieduże pieniądze można kupić samochód, który nie przynosi co prawda prestiżu, ale pozwala w miarę wygodnie się przemieszczać i jest niedrogi w eksploatacji. To Daewoo Nexia.
Premiera Daewoo Nexii obyła się podczas salonu samochodowego w Pekinie w 1994 r. Był to pierwszy model samodzielnie przygotowany przez Koreańczyków po zaprzestaniu współpracy z General Motors w 1992 r.
„Samodzielnie” jest określeniem na wyrost. Nexia powstała na bazie Opla Kadetta E z lat 80. Zmiany stylistyczne nie były duże i w stojącej bokiem Nexii nadal można dopatrzeć się kształtów protoplasty. Jednak koreańscy styliści unowocześnili trochę auto, zmieniając przednią i tylną cześć karoserii, kształt lamp, wprowadzając zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia.
Dostęp do wnętrza auta jest wygodny – drzwi otwierają się szeroko. Środek z kanciastymi kształtami, pod względem stylistyki, wygląda archaicznie i widać w nim linię Opla. Trochę nowoczesności nadają zmodernizowane przełączniki i pokrętła. Zastosowane tworzywa są miernej jakości. Nexia ma dość wygodne fotele, tak z przodu jak i z tyłu, sporo schowków, pojemne kieszenie w drzwiach. Słabo jest natomiast wyciszone wnętrze – słychać silnik i szum opon przy szybszej jeździe.
Nexia występuje w trzech rodzajach nadwozia – trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback oraz sedan. Dwa pierwsze mają tę samą długość i bagażniki o pojemności 390 l, sedan jest dłuższy o 22 cm, dzięki czemu bagażnik ma objętość aż 530 l. Wielkość przedziału pasażerskiego jest jednakowa dla wszystkich nadwozi.
Silniki
Nexia ma jedną jednostkę napędową o pojemności 1,5 l, a wybierać można tylko między dwiema wielkościami mocy. W wersji 8-zaworowej, z jednym wałkiem rozrządu ma moc 75 KM, a średnie zużycie paliwa wynosi ok. 8 l/100 km. Drugi, 16-zaworowy, z dwoma wałkami rozrządu osiąga moc 90 KM. Jest głośniejszy od słabszej jednostki, zużywa więcej paliwa, ale moc przydaje się w trakcie wyprzedzania.
Eksploatacja
Sprzedawane na naszym rynku Nexie w większości są bardzo ubogie w „dodatki”. Auta oferowane były w trzech poziomach wyposażenia – GLE, GLX i GTX i tylko w tej ostatniej wersji
dostępna jest pełna „elektryka”, ABS czy klimatyzacja.
Użytkownicy Nexii, wbrew obiegowym opiniom, nie bardzo narzekają na samochód. Po przyzwyczajeniu się do kiepskiego spasowania, trzeszczących elementów, auto generalnie sprawuje się poprawnie. Narzekania dotyczą rozregulowywania się zawieszenia, awarii podnośników szyb, centralnego zamka, korozji układu wydechowego, usterek w układzie hamulcowym (obluzowywanie się zacisków). Nietrwałe bywają też przewody zapłonowe.
Daewoo Nexie znajdujące się na rynku wtórnym prawie w całości pochodzą z polskiej montowni w Lublinie, w której w latach 1995-98 składane były auta. Umożliwia to sprawdzenie historii pojazdu. Rzadko trafia się egzemplarz z prywatnego importu, pochodzący np. z rynku niemieckiego. Jeżeli taki okaz nie był rozbity, warto się nim zainteresować. Jest on bowiem z pewnością lepiej wyposażony. Spora część aut ma zamontowaną instalację gazową.
Wady:
- nieciekawa stylistyka,
- głośne silniki,
- niski poziom bezpieczeństwa.
Zalety:
- funkcjonalne wnętrze,
- niskie koszty zakupu,
- przystępne ceny części.
Ważniejsze daty z historii modelu:
1994 – premiera podczas salonu w Pekinie
1995 – model wchodzi na rynki europejskie, początek montażu w Polsce,
1998 – zakończenie montażu Nexii w Lublinie,
1999 – zakończenie sprzedaży modelu w Polsce.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 |
1.5 benz. | - | 3,4-5,9 | 4,9-7,6 | 5,8-8,9 | 6,5-9,2 | - |
1.5 benz.+gaz | - | 4,9-7,0 | 4,9-8,5 | 5,9-9,5 | 7,2-8,3 | - |
* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Dane techniczne wybranych silników*
Silnik | 1.5 8V | 1.5 16V |
Pojemność skokowa (cm³) | 1498 | 1498 |
Moc (KM/obr./min) | 75/5400 | 90/4800 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 124/3200 | 137/3600 |
Prędkość maks. (km/h) | 163 | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 12,5 | 12,2 |
Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 5,1/6,3/9,3 | 5,2/6,5/9,7 |
Opony | 175/70 R13; | 185/60 HR 14 |
Zbiornik paliwa (l) | 50 | |
Objętość bagażnika (dm³) 3-5 d/sedan | 390/530 | |
Rozstaw osi (cm) | 252 | |
Rozstaw kół przód/tył (cm) | 140/140,5 | |
Średnica zawracania (m) | 10,6 | |
Wymiary: dł./szer./wys. (cm) – 3/5 d | 426/166/139 | |
Wymiary: dł./szer../wys. (cm) – sedan | 448/166/139 |
* dane producenta
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?