Zaprojektowany przez pracownię stylistyczną Giugiaro był elegancki, wygodny i praktyczny.

Niewątpliwą zaletą Matiza jest 5-drzwiowe nadwozie. Projektanci zadbali o ergonomię i wygodę. W małym aucie przełączniki i dźwignie regulacyjne są pod ręką, detale z tworzyw sztucznych wykonano dokładnie. Zapewniono też niezłe wyciszenie wnętrza. Odgłosy pracy układu napędowego są słyszalne przy prędkości powyżej 90 km/h. Kierowca i

pasażer siedzą wysoko i mają zapewnioną przestrzeń nad głową. Widoczność byłaby bardzo dobra gdyby nie grube przednie słupki, które częściowo zasłaniają drogę na zakrętach oraz tylne, przeszkadzające przy manewrach. W Matizie widać również oszczędności - zrezygnowano z akustycznego sygnalizatora włączonych świateł.
Silnik

Do napędu Matiza służy 3-cylindrowy silnik M-Tech o pojemności 0,8 litra, który współpracuje z 5-biegową skrzynią przekładniową. Silnik ma pojedynczy wałek rozrządu w głowicy i zasilany jest wielopunktowym wtryskiem paliwa. Osiąga moc maksymalną 51 KM przy 5900 obr/min i maksymalny moment obrotowy 69 Nm przy 4600 obr/min.

Przy dynamicznej jeździe w mieście, ten mały silniczek potrafi zużyć 9 litrów benzyny. Nieco lepiej jest na trasie, przy prędkościach rzędu 100 km/h spala 5,5 litra na 100 km.
Konstrukcja zawieszenia (przód - kolumny MacPersona, tył - belka wsparta na wahaczach wzdłużnych) sprawia, że auto kołysze się na zakrętach. Słabym ogniwem zawieszenia są szybko zużywające się amortyzatory tylne.

Usterki
Skrzynia biegów jest dobrze zestopniowana, lecz słowa krytyki należą się układowi cięgien włączających poszczególne przełożenia. Użytkownicy wskazują także na usterki instalacji elektrycznej i konieczność częstych wymian przewodów wysokiego napięcia.
Koszty przeglądów i napraw są niskie. Ponieważ koło 70 procent części zamiennych jest produkowanych w Polsce, ich ceny są akceptowalne. Robocizna jest relatywnie tania. Koszt przeglądu to

około 200 złotych, ale trzeba je wydać, co 10 tys. km. Pasek rozrządu wymienia się po przebiegu 90 tysięcy km, świece i przewody zapłonowe - co 30 tysięcy km.
Sytuacja rynkowa
Daewoo Matiz to niezła propozycja auta używanego. Jest tym bardziej godny polecenia, że nie należy do grupy samochodów, którymi interesują się amatorzy cudzej własności. Jednak używane Matizy są zróżnicowane pod względem jakości. Wygląda na to, że producentowi nie udało się uzyskać właściwej powtarzalności produkcji. Bywają takie egzemplarze, które się psują, są też także, którymi właściciele przejeżdżają 180 tysięcy km bez większych usterek.
Zalety:
- uniwersalne wygodne wnętrze,
- pięciodrzwiowe nadwozie.
Wady:
- nietrwałe tylne amortyzatory,
- duże zużycie paliwa w mieście.
Orientacyjne ceny części zamiennych i usług serwisowych w złotych
Reflektor główny | 400 |
Zderzak przedni | 370 |
Błotnik przedni | 200 |
Klocki hamulcowe | 55 |
Rozrząd kpl. | 180 |
Amortyzator przedni | 260 |
Amortyzator tylny | 170 |
Przegląd podstawowy robocizna | 195 |
Wymiana tarcz hamulcowych | 120 |
Orientacyjne ceny w tysiącach złotych
Rok produkcji | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
0,8 l | 10,5 – 14,7 | 10,8 –15,9 | 12,0 – 17,0 | 14,8 – 17,8 | 15,0 –18,2 | 24,9 |
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | benzynowy |
Liczba cylindrów | 3 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 796 |
Moc maksymalna (KM) | 51 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 69/4600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 17,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 144 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 4,9/7,63 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 350 x 250 x 149 |
Pojemność bagażnika (l) | 167 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?