Daewoo Matiz (1998 - 2004)

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Maciej Pobocha: Używany Daewoo Matiz to konkurencyjna propozycja w stosunku do aut sprowadzanych z za granicy.
Fot. Maciej Pobocha: Używany Daewoo Matiz to konkurencyjna propozycja w stosunku do aut sprowadzanych z za granicy.
Udostępnij:
Daewoo Matiz zadebiutował w 1998 roku skutecznie konkurując na naszym rynku z produktami Fiata.

Zaprojektowany przez pracownię stylistyczną Giugiaro był elegancki, wygodny i praktyczny.

 

Fot. Maciej Pobocha: Używany Daewoo Matiz to konkurencyjna propozycja w stosunku do aut sprowadzanych z za granicy.
Fot. Maciej Pobocha: Używany Daewoo Matiz to konkurencyjna propozycja w stosunku do aut sprowadzanych z za granicy.

Niewątpliwą zaletą Matiza jest 5-drzwiowe nadwozie. Projektanci zadbali o ergonomię i wygodę. W małym aucie przełączniki i dźwignie regulacyjne są pod ręką, detale z tworzyw sztucznych wykonano dokładnie. Zapewniono też niezłe wyciszenie wnętrza. Odgłosy pracy układu napędowego są słyszalne przy prędkości powyżej 90 km/h. Kierowca i

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

pasażer siedzą wysoko i mają zapewnioną przestrzeń nad głową. Widoczność byłaby bardzo dobra gdyby nie grube przednie słupki, które częściowo zasłaniają drogę na zakrętach oraz tylne, przeszkadzające przy manewrach. W Matizie widać również oszczędności - zrezygnowano z akustycznego sygnalizatora włączonych świateł.

 

Silnik

 

Fot. Maciej Pobocha: Matiz napędzany jest 3-cylindrowym silnikiem o pojemności 0,8 l i mocy 51 KM.
Fot. Maciej Pobocha: Matiz napędzany jest 3-cylindrowym silnikiem o pojemności 0,8 l i mocy 51 KM.

Do napędu Matiza służy 3-cylindrowy silnik M-Tech o pojemności 0,8 litra, który współpracuje z 5-biegową skrzynią przekładniową. Silnik ma pojedynczy wałek rozrządu w głowicy i zasilany jest wielopunktowym wtryskiem paliwa. Osiąga moc maksymalną 51 KM przy 5900 obr/min i maksymalny moment obrotowy 69 Nm przy 4600 obr/min.

Fot. Maciej Pobocha: Tablica przyrządów jest skromna, ale zawiera wszystkie potrzebne wskaźniki.
Fot. Maciej Pobocha: Tablica przyrządów jest skromna, ale zawiera wszystkie potrzebne wskaźniki.

Przy dynamicznej jeździe w mieście, ten mały silniczek potrafi zużyć 9 litrów benzyny. Nieco lepiej jest na trasie, przy prędkościach rzędu 100 km/h spala 5,5 litra na 100 km.

Konstrukcja zawieszenia (przód - kolumny MacPersona, tył - belka wsparta na wahaczach wzdłużnych) sprawia, że auto kołysze się na zakrętach. Słabym ogniwem zawieszenia są szybko zużywające się amortyzatory tylne.

Fot. Maciej Pobocha: Nadwozie pojazdu jest dość wysokie, a wnętrze – dość przestronne.
Fot. Maciej Pobocha: Nadwozie pojazdu jest dość wysokie, a wnętrze – dość przestronne.

 

Usterki

 

Skrzynia biegów jest dobrze zestopniowana, lecz słowa krytyki należą się układowi cięgien włączających poszczególne przełożenia. Użytkownicy wskazują także na usterki instalacji elektrycznej i konieczność częstych wymian przewodów wysokiego napięcia.

Koszty przeglądów i napraw są niskie. Ponieważ koło 70 procent części zamiennych jest produkowanych w Polsce, ich ceny są akceptowalne. Robocizna jest relatywnie tania. Koszt przeglądu to

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik jest mały – 167 l.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik jest mały – 167 l.

około 200 złotych, ale trzeba je wydać, co 10 tys. km. Pasek rozrządu wymienia się po przebiegu 90 tysięcy km, świece i przewody zapłonowe - co 30 tysięcy km.

 

Sytuacja rynkowa

 

Daewoo Matiz to niezła propozycja auta używanego. Jest tym bardziej godny polecenia, że nie należy do grupy samochodów, którymi interesują się amatorzy cudzej własności. Jednak używane Matizy są zróżnicowane pod względem jakości. Wygląda na to, że producentowi nie udało się uzyskać właściwej powtarzalności produkcji. Bywają takie egzemplarze, które się psują, są też także, którymi właściciele przejeżdżają 180 tysięcy km bez większych usterek.

  

Zalety:

- uniwersalne wygodne wnętrze,

- pięciodrzwiowe nadwozie.

 

 Wady:

- nietrwałe tylne amortyzatory,

- duże zużycie paliwa w mieście.

  

Orientacyjne ceny części zamiennych i usług serwisowych w złotych

 

Reflektor główny                      

400

Zderzak przedni           

370

Błotnik przedni 

200

Klocki hamulcowe         

55

Rozrząd kpl.     

180

Amortyzator przedni     

260

Amortyzator tylny         

170

Przegląd podstawowy robocizna 

195

Wymiana tarcz hamulcowych     

120

 

Orientacyjne ceny w  tysiącach złotych

 

Rok produkcji199819992000200120022003
0,8 l10,5 – 14,710,8 –15,912,0 – 17,014,8 – 17,815,0 –18,224,9

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

benzynowy

Liczba cylindrów

3

Pojemność skokowa (cm3 )

796

Moc maksymalna (KM)

51

Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)

69/4600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

17,0

Prędkość maksymalna (km/h)

144

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

4,9/7,63

Długość x szerokość x wysokość (cm)

350 x 250 x 149

Pojemność bagażnika (l)

167

                                                                      

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie