Daewoo Lanos

Grzegorz Wojtyrowski
Ze względu na rozmiary Lanosa można zaliczyć do klasy samochodów kompaktowych, jednak pod względem wyposażenia nie dorównuje innym reprezentantom tego segmentu.

Kompaktowe auto za przystępną cenę

Lanos zadebiutował w 1997 roku od razu w trzech wersjach nadwoziowych jako 3- lub 5-drzwiowa kombilimuzyna oraz sedan. Stylizacji auta dokonała uznana firma Ital Design. Samochody oferowane są w trzech wersjach wyposażenia S, SE i SX. Ze względu na rozmiary Lanosa można zaliczyć do klasy samochodów kompaktowych, jednak pod względem wyposażenia nie dorównuje innym reprezentantom tego segmentu.

 

Przez cały okres wytwarzania Lanosy z Żerania nie przeszły modernizacji nadwozia. Do ich napędu stosowano następujące silniki benzynowe: 1.4 SOHC z dwoma zaworami w cylindrze zapewniający przyzwoite osiągi i zużywający niewielkie ilości paliwa, 1.5 DOHC z czterema zaworami w cylindrze oraz 1.6 DOHC z czterema zaworami w cylindrze o mocy 106 KM zapewniający osiągi na dobrym poziomie. Te trzy jednostki napędowe są mocną stroną tego pojazdu. Wyposażono je w układ recyrkulacji spalin.

 

Silnik 1,6 l ma układ dolotowy o zmiennej geometrii, który wpływa na utrzymanie relatywnie wysokiego momentu obrotowego silnika w szerokim zakresie obrotów. Samochody z silnikiem o pojemności 1,4 litra, który został wprowadzony w 1999 r. nie cieszą się dużym zainteresowaniem nabywców.

Samochód ma obszerne wnętrze, raczej sztywne zawieszenie, które w czasie eksploatacji traci swą twardość i niezbyt skuteczny układ hamulcowy. Lanos zajmuje 16. miejsce w swej klasie pod względem długości drogi hamowania. Rozpędzony do prędkości 100 km/h hamuje na odcinku 43 m. Jednak zawieszenie, układ kierowniczy i silniki są trwałe, a jeśli pojazd jest dobrze traktowany przez właściciela nie psuje się zbyt często.

W Lanosach, producent oferuje za dopłatą fabryczną instalację gazową.

Eksploatacja

Lanos jest samochodem o dobrej niezawodności eksploatacyjnej, czego potwierdzeniem jest gwarancja na przebieg 100 tysięcy km lub trzy lata użytkowania. W czasie przeglądów usuwane są usterki związane z niedokładnym montażem części oraz usterki instalacji elektrycznej.

 

Elementy wystroju wnętrza wykonano z twardych tworzyw sztucznych, które po kilku latach użytkowania trzeszczą i ulegają zarysowaniom. Materiały tapicerskie mają niską trwałość, rozciągają się i marszczą na poduszkach siedzeń. Końcowy tłumik układu wydechowego szybko ulega korozji i trzeba go wymieniać co 3 lata. Jednak nadwozie samochodu jest odporne na korozję.

 

W pojazdach obecnie produkowanych przeglądy wykonywane są co 15 tysięcy km, gwarancja mechaniczna wynosi 3 lata lub 100 tysięcy km, gwarancja perforacyjna 6 lat. Pierwotnie wymiana rozrządu była przewidziana po przejechaniu 90 tys. km, od 2001 roku zmieniono ten okres na 60 tys. km. Części zamienne mają bardzo niskie ceny, usługi serwisowe są również bardzo tanie. Niekorzystnym trendem, jest zmniejszająca się sieć autoryzowanych serwisów.

Podsumowanie

Jeszcze w 1999 roku trwał rynkowy pojedynek między Daewoo a Fiatem. Dziś, ze względu na trudną sytuację producenta, na rynku samochodów używanych Lanosowi źle się wiedzie. Samochody sprzedają się z trudem, bowiem wśród kupujących występuje obawa o zaopatrzenie w części zamienne. Do tego dochodzi bardzo duży spadek wartości, który po trzech i pięciu latach użytkowania wynosi odpowiednio 50 i 62 %. Być może obawa o dostawy części jest przesadzona, bowiem tylko 9 % części pochodzi z Korei, silniki są z Rumunii, reszta wytwarzana jest w Polsce. Raczej niezawodny i tani Daewoo Lanos może być dobrą propozycją dla niezamożnego użytkownika.

Daewoo Lanos

Fot.1 - Daewoo Lanos produkowany był z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowego hatchbacka oraz sedan. Ze względu na duży spadek wartości, używane egzemplarze osiągają niskie ceny wywoławcze.

Daewoo Lanos

Fot.2 - Wbrew obiegowym opiniom, Lanos nie jest autem zbyt awaryjnym, a ceny części zamiennych są przystępne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty