|
|

Lanos debiutował w 1997 roku. Nadwozie tego pojazdu zaprojektował sam Giorgio Giugaro z Ital Design. Reszta samochodu ma solidne korzenie pochodzące z General Motors. Całe podwozie i układ napędowy pochodzi z Nexii, a ta z kolei to przecież kontynuacja Opla Kadetta E. Silniki Lanosa pochodzą też z Opla, zostały jednak nieco przekonstruowane. Zmniejszono ich głośność i ulepszono przebieg momentu obrotowego. Dokonano tego poprzez zwiększenie sztywności kadłuba, przekonstruowanie głowicy w większej 16-zaworowej jednostce 1.6, a także poprzez dopracowanie układów sterujących. Jedynie silnik 1.5 l
pozostał jednostką bez ingerencji Koreańczyków.
W latach motoryzacyjnej prosperity w Polsce ten model auta był najchętniej kupowany w swojej klasie. Niestety, wraz z załamaniem rynku przyszły gorsze czasy dla Daewoo-FSO, w tym także dla Lanosa.
Obawy przedwczesne
Ludzie boją się kupować to auto, spodziewając się upadku fabryki na Żeraniu, a co za tym idzie, być może utrudnionego dostępu do części zamiennych. Czy są to obawy słuszne? Upadek fabryki na Żeraniu oczywiście jest możliwy. Jest jednak mało prawdopodobne, aby w przyszłości zabrakło części zamiennych. Po pierwsze dlatego, że po naszych drogach jeździ obecnie kilkaset tysięcy tych aut i trudno sobie wyobrazić, aby macierzyste Daewoo Motor nie chciało zarobić na częściach zamiennych (wcale nie muszą być w przyszłości produkowane na Żeraniu). Po drugie, jeżeli nawet pojawiłyby się kłopoty z częściami, to zapewne zaraz wielu rzemieślników wypełniłoby tę lukę.
Wrażenia z jazdy
Wszystkie przyrządy są czytelne, znajdują się na swoim miejscu i obsługuje się je bez kłopotu. Układ kierowniczy ze wspomaganiem działa lekko i precyzyjnie. Na rynku jest wiele egzemplarzy bez wspomagania kierownicy, w których manewrowanie kierownicą przysporzy nieco kłopotu. Można się jednak do tego przyzwyczaić. Sprzęgło i skrzynia biegów działają bez zarzutu. Głośność wewnątrz jest do przyjęcia nawet z silnikiem 1.6 16V 106 KM. Problem auta tkwi jedynie w podwoziu. Koreańczycy chcąc zapewne poprawić komfort pojazdu zamontowali fabrycznie zbyt miękkie amortyzatory i sprężyny. Nieprawidłowo dobrane są też silentbloki wahaczy. Wszystko to powoduje, że w podwoziu słychać każdą dziurę w drodze, przy czym nie musi być bardzo duża. W czasie pokonywania nierówności z tylnego zawieszenia słychać wyraźnie dudnienie. Na zakrętach auto nadmiernie się przechyla, co może być wręcz niebezpieczne. Przy tak zestrojonym podwoziu źle pracuje ABS, który nadmiernie wydłuża drogę hamowania. Lanos jest samochodem bezawaryjnym. Są już egzemplarze, które bez problemów dla ich użytkowników przebyły ponad 100 tys. km. Do mankamentów należy zaliczyć dosyć duże zużycie paliwa w silnikach 1.5, 1.6, - ok. 12 l/100 km po mieście.
Tanio kupić
Ceny Lanosów są niskie. Dobrze wyposażone auto z silnikiem 1.6 16V ze wspomaganiem kierownicy, elektrycznie regulowanymi szybami i lusterkami, radiem, w kolorze metalicznym z roku 2000 można kupić poniżej 20 tys. zł. Łatwo o bezwypadkowe, serwisowane egzemplarze z niewielkim przebiegiem sprzedawane przez pierwszego właściciela. W takiej sytuacji relacja pomiędzy wartością auta, a jego ceną przedstawia się bardzo dobrze i pomimo pewnych mankamentów auto można rekomendować do zakupu jako używane.
Zalety
- niska cena zakupu
- duży wybór zadbanych egzemplarzy
- szeroka sieć serwisów
Wady
- źle zestrojone podwozie
- niezbyt duże wnętrze
- duża utrata wartości
Dane techniczne
Silnik | Moc (kM) (obr./min) | Max. mom. obr. (Nm) | 0-100 km/h (s) | V maks. km/h | Zużycie paliwa (l) |
1.4 | 75/5400 | 115/3400 | 15,0 | 166 | 11,4/5,9/7,9 |
1.5 | 86/5800 | 130/3400 | 12,5 | 172 | 12,6/6,2/8,5 |
1.5 16V | 100/5800 | 131/3400 | 12,0 | 176 | 12,6/6,3/8,5 |
1.6 16V | 106/6000 | 145/3400 | 11,5 | 180 | 12,5/6,4/8,6 |
Ceny aut używanych (w zł)
Lanos 1.5 | 2000 r. | 19 000 |
Lanos 1.5 | 1998 r. | 16 500 |
Lanos 1.5 | 1997 r. | 15 000 |
Lanos 1.6 | 1999 r. | 19 000 |
Lanos 1.6 | 1998 r. | 17 500 |
Ceny aut nowych (w zł)
Lanos 1.4S | 75KM 5d | 32 800 |
Lanos 1.5S | 86KM 3d | 34 700 |
Lanos 1.5S | 100KM 4/5d | 36 900 |
Lanos 1.5SE | 100KM 4/5d | 39 100 |
Lanos 1.6SX | 106KM 3/4/5d | 39 400 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?