Espero przez cztery lata (do 1999 roku) montowane było w Polsce, w fabryce na warszawskim Żeraniu. Zastosowane silniki nie są nadzwyczaj mocne, zawieszenie nie najlepiej radzi sobie z tłumieniem wybojów - nierówności i większe dziury dają się wyraźnie odczuć wewnątrz auta. Za to dobra jest zwrotność, korzystnie wypadają też hamulce.
Daewoo Espero to duże, rodzinne auto, ale nie jest łatwo je sprzedać. Fot. Wawrzyniec Rozenberg |
Nadwozie Espero ma najważniejszą cechę dobrej limuzyny rodzinnej - obszerne wnętrze. Nie ustrzeżono się jednak kilku niedoróbek: kokpit o nieefektownym kształcie, wykonany z materiałów o przeciętnej jakości, wnętrze utrzymane w szarej kolorystyce. Za to wyposażenie może zachwycić: elektryczne szyby i lusterka, wspomaganie układu kierowniczego, w bogatszych wersjach welurowa tapicerka, klimatyzacja, poduszka powietrzna kierowcy i ABS. Ważnym walorem jest bagażnik pretendujący do miana największego w swej klasie (560 l), w wykorzystaniu trochę przeszkadza wąski otwór załadunku. Ostatnie modele Espero o pojemności 1,5 kosztowały w salonach 33 600 zł. Za taką cenę nie ma i nie było nowych samochodów tak bogato wyposażonych, nie trzeba było nawet dopłacać do metalizowanego lakieru. Przed zaprzestaniem produkcji, jeszcze bardziej obniżono cenę i stąd tak duże powodzenie espero.
Na giełdzie samochodowej w Pruszczu prawie zawsze są pojedyncze egzemplarze Espero. Samochody te przyciągają potencjalnych klientów głównie dużymi wymiarami i ceną - w porównaniu do zachodnich aut tej klasy są tanie. Jednak nie jest łatwo je sprzedać.
Adam Kowalski ze Starogardu sprzedawał na giełdzie w Pruszczu Gdańskim Espero z 1997 r. za 16,5 tys. zł. Auto z silnikiem o pojemności 1,5 l i mocy 90 KM miało 80 tys. przebiegu. Lśniło wiśniowym, metalizowanym lakierem.
- Jestem gotowy na negocjacje ceny - zapewniał pan Adam. - Kupiłem już samochód dostawczy i ten nie jest mi potrzebny. Obawiam się, że Espero coraz trudniej będzie sprzedać, chociaż niemało ich spotyka się na drogach. Espero jest bardziej komfortowe niż wiele konkurencyjnych samochodów. Podobało mi się miękkie zawieszenie. Nie ma problemów z dostępnością części zamiennych i serwisu. Nie jest to jednak samochód bez wad. Wykonanie mogłoby być lepsze - zdarza się, że coś stuka i trzeszczy we wnętrzu na styku plastikowych elementów wyposażenia. Można usłyszeć opinię, że modele Daewoo są awaryjne. Mówią to jednak tylko ci, co nie użytkowali nigdy tych pojazdów. Uważam, że moje Espero warte jest żądanej ceny i znajdę nabywcę.
Zdaniem specjalisty
Marian Tomasik, z-ca dyr ds. technicznych PM Auto-Gdańsk
- Silniki zastosowane w Espero są żywotne, ale ich regulacje i naprawy wymagają specjalistycznego oprzyrządowania, nie zalecam napraw amatorskich. Na karoserie było 6 lat gwarancji i nic się złego nie dzieje. Liczę, że do 10 lat nie będą wymagały żadnych napraw, bowiem do produkcji zastosowano ocynkowane blachy. Zalecam właścicielom Espero wykonywanie przeglądów co 10 tys. km, które u nas kosztują 160 - 200 zł. Nie radzę stosowania zamienników w miejsce oryginalnych części, bo oszczędności mogą okazać się złudne. Nasi klienci mają dobrą opinię o tym samochodzie. Wiele Espero jest eksploatowanych jako taksówki. Wytrzymują duże przebiegi oraz nie najlepsze nawierzchnie na ulicach naszych miast.
Ceny części | (w zł) |
Reflektor | 413 |
Zderzak przedni | 1204 |
Pasek rozrządu | 86 |
Łożysko piasty przedniego koła | 149 |
Klocki hamulcowe, komplet do kół przednich | 159 |
Tarcza hamulca | 95 |
Filtr oleju | 15 |
Filtr powietrza | 19 |
Amortyzator przedni | 92 |
Zalety i wady
- Niska cena zakupu
- Wygodne, przestronne wnętrze
- Bogate wyposażenie
- Tanie firmowe części zamienne
- Przestarzała konstrukcja
- Mało estetyczne wykonanie wnętrza
- Niełatwa sprzedaż auta
Słabe zawieszenie
Dane techniczne Daewoo Espero
Wymiary (mm) | 4615x1720x1380 |
Rozstaw osi (mm) | 2620 |
Rozstaw kół (mm) | 1420 przód, 1405 tył |
Masa własna (kg) | 1085 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 560 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprzecznie 4 cylindry, 4 zawory na cylinder |
Pojemność (ccm sześc.) | 1498 |
Moc | 90 KM |
Stopień sprężenia | 9,2 |
Skrzynie biegów | pięciobiegowe manualne oraz wersje automatyczne |
Zawieszenie | kolumnowe, typu McPherson i sprężyny śrubowe |
Układ kierowniczy | wspomaganie w seryjnym wyposażeniu |
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.) | 12,8 |
Prędkość maksymalna (km/godz) | 170 |
Zużycie paliwa przy 90 km/godz (l/100 km) | 5,9 |
Zużycie paliwa przy 120 km/godz (l/100 km) | 7,3 |
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l/100 km) | 12,2 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?