Dacia Sandero 1.0 TCe 90 KM CVT. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Trudno mieć do Dacii Sandero jakiekolwiek poważne zarzuty. Jest skromna, przeciętnie się prowadzi i ma słabe wygłuszenie, ale jest rozsądnie wyceniona nawet po maksymalnym doposażeniu! Do tego jest oszczędna, ma sprawnie działającą skrzynie CVT, zapewnia niezły komfort, jest praktyczna i pojemna. W tym segmencie niemal bezkonkurencyjna.
Trudno mieć do Dacii Sandero jakiekolwiek poważne zarzuty. Jest skromna, przeciętnie się prowadzi i ma słabe wygłuszenie, ale jest rozsądnie wyceniona nawet po maksymalnym doposażeniu! Do tego jest oszczędna, ma sprawnie działającą skrzynie CVT, zapewnia niezły komfort, jest praktyczna i pojemna. W tym segmencie niemal bezkonkurencyjna. Kamil Rogala
Jest oszczędna, dostatecznie komfortowa, wyposażona w najpotrzebniejsze rzeczy, a do tego zwinna i z automatyczną skrzynią biegów. Dacia Sandero w testowanej odmianie jawi się jako auto kompletne, a do tego rozsądnie wycenione. Czy spartańskie wykończenie, twarde plastiki i brak innowacyjnych rozwiązań sprawia, że rumuńsko-francuska propozycja jest niegodna uwagi?

Spis treści

Dacia Sandero. Nadwozie/wnętrze

Trudno mieć do Dacii Sandero jakiekolwiek poważne zarzuty. Jest skromna, przeciętnie się prowadzi i ma słabe wygłuszenie, ale jest rozsądnie wyceniona
Trudno mieć do Dacii Sandero jakiekolwiek poważne zarzuty. Jest skromna, przeciętnie się prowadzi i ma słabe wygłuszenie, ale jest rozsądnie wyceniona nawet po maksymalnym doposażeniu! Do tego jest oszczędna, ma sprawnie działającą skrzynie CVT, zapewnia niezły komfort, jest praktyczna i pojemna. W tym segmencie niemal bezkonkurencyjna. Kamil Rogala

Dacia nigdy nie była marką, która miała zachwycać stylistyką. Rumuńskie auta były proste, oszczędne w formie, nierzucające się w oczy i – powiedzmy to szczerze – mało atrakcyjne. Po prostu – przeciętne. Czy tak samo jest z nową Dacią Sandero? Oczywiście tu nie ma miejsca na stylistyczne fajerwerki czy imponujące zabiegi, które wywołują zachwyt u przechodniów, ale byłoby krzywdzące dla tego modelu, gdybyśmy określili go mianem przeciętnego. Nic z tych rzeczy! Nowe Sandero jest bardzo estetyczne i to chyba najlepsze słowo, aby określić wygląd tego auta. Fakt, mnie bardziej przekonuje Logan, ale trzeba przyznać, że Sandero nadrabia walorem praktycznym tj. otwieraną pełną klapą bagażnika.

W testowanej przeze mnie odmianie Expression nie było śladu po nielakierowanych zderzakach, obudowach lusterek, klamkach czy stalowych felgach z kołpakami. To już nie te czasy. Sandero prezentuje się bardzo dobrze i co prawda nadkola mogłyby pomieścić nieco większe i ładniejsze felgi, a czujniki parkowania mogłyby być lakierowane w kolorze nadwozia, ale poza tym trudno oczekiwać czegoś więcej. Przedni grill jest ładnie narysowany i świetnie współgra z sygnaturą LED świateł, również tylne lampy prezentują się bardzo dobrze. Sylwetka jest dość zgrabna i elegancka. A wnętrze?

Trudno mieć do Dacii Sandero jakiekolwiek poważne zarzuty. Jest skromna, przeciętnie się prowadzi i ma słabe wygłuszenie, ale jest rozsądnie wyceniona
Trudno mieć do Dacii Sandero jakiekolwiek poważne zarzuty. Jest skromna, przeciętnie się prowadzi i ma słabe wygłuszenie, ale jest rozsądnie wyceniona nawet po maksymalnym doposażeniu! Do tego jest oszczędna, ma sprawnie działającą skrzynie CVT, zapewnia niezły komfort, jest praktyczna i pojemna. W tym segmencie niemal bezkonkurencyjna. Kamil Rogala

Stylistyka jest prosta, ale podobnie jak nadwozie – estetyczna i spójna. Na wielu elementach pojawił się materiał o ciekawej fakturze, który nadaje wnętrzu nieco przytulności. Jest oczywiście tradycyjny panel do sterowania klimatyzacją znane z modeli Renault i przyciski odpowiedzialne za podstawowe opcje. W testowanym egzemplarzu był system info-rozrywki z dużym wyświetlaczem, który obsługuje (bezprzewodowo!) Android Auto i Apple CarPlay. Taka opcja jest niedostępna nawet u kilku przedstawicieli segmentu premium! Wspomniany uchwyt na smartfon obok ekranu jest praktyczny, choć mógłby być odrobinę niżej. Poza tym jego stabilność i sztywność pozostawiają wiele do życzenia, ale miejmy nadzieję, że wraz z liftingiem zostanie to poprawione. Pod nim znajduje się port USB do ładowania. Auto oferuje sporo przestrzeni, a bagażnik o pojemności 328 litrów nie rozczarowuje przestrzenią. Po złożeniu oparć kanapy zyskamy 1108 litrów, choć nie ma co liczyć na płaską podłogę czy praktyczne dodatki.

Dacia Sandero. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy

Trudno mieć do Dacii Sandero jakiekolwiek poważne zarzuty. Jest skromna, przeciętnie się prowadzi i ma słabe wygłuszenie, ale jest rozsądnie wyceniona
Trudno mieć do Dacii Sandero jakiekolwiek poważne zarzuty. Jest skromna, przeciętnie się prowadzi i ma słabe wygłuszenie, ale jest rozsądnie wyceniona nawet po maksymalnym doposażeniu! Do tego jest oszczędna, ma sprawnie działającą skrzynie CVT, zapewnia niezły komfort, jest praktyczna i pojemna. W tym segmencie niemal bezkonkurencyjna. Kamil Rogala

Do napędu Dacii Sandero oddelegowano tylko jeden silnik 1.0 TCe w kilku wersjach. Jest wariant o mocy 90 KM (ten testowany) z manualną lub automatyczną skrzynią CVT, jak również wersja 110-konna, ale tylko z manualną przekładnią. Dla oszczędnych jest także wersja Eco-G o mocy 100 KM z fabryczną instalacją LPG. Nasza testowana, najsłabsza, miała jedną ogromną zaletę – przekładnię CVT. Komfort w mieście z takim rozwiązaniem jest nieoceniony, na dynamikę również nie można narzekać – wszystko na zadowalającym poziomie. Oczywiście przyśpieszanie w trasie by np. wyprzedzić np. ciężarówkę wiąże się z „wyciem” silnika, ale w normalnej jeździe to kompletnie nie przeszkadza. Nagłe zrywy i próby wyciśnięcia 100% z silnika w takim aucie są raczej okazjonalne, więc i pracę przekładni CVT można w pełni tolerować. Zresztą moc 90 KM i moment obrotowy 142 Nm wystarcza do sprawnej jazdy. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 13,4 sekundy a prędkość maksymalna to 169 km/h. Jak na auto miejskie – wystarczająco. A jak się jeździ Sandero?

Prowadzenie jest przeciętne, choć nie można narzekać na komfort. Samochód nie ma w sobie nawet pierwiastka sportowca. Lekki tył odrobinę podskakuje na nierównościach, drobne wyboje są wybierane dość nerwowo, ale poza tym trudno się do czegokolwiek przyczepić. Przy wyższych prędkościach Dacia Sandero jest stabilna i nie wymaga specjalnego pilnowania. Niestety od około 100-110 km/h w kabinie robi się dość głośno, ale trudno się temu dziwić – oszczędzono między innymi na wygłuszeniach, a pod maską pracuje jednostka trzycylindrowa. Problemy są również na zakrętach, gdy nawierzchnia jest mokra. Samochód jest wtedy niepewny, pojawia się podsterowność i trzeba się pilnować. Nie wiem, czy to kwestia opon, zawieszenia, ale warto mieć to na uwadze.

Dacia Sandero. Ceny i wyposażenie

Trudno mieć do Dacii Sandero jakiekolwiek poważne zarzuty. Jest skromna, przeciętnie się prowadzi i ma słabe wygłuszenie, ale jest rozsądnie wyceniona
Trudno mieć do Dacii Sandero jakiekolwiek poważne zarzuty. Jest skromna, przeciętnie się prowadzi i ma słabe wygłuszenie, ale jest rozsądnie wyceniona nawet po maksymalnym doposażeniu! Do tego jest oszczędna, ma sprawnie działającą skrzynie CVT, zapewnia niezły komfort, jest praktyczna i pojemna. W tym segmencie niemal bezkonkurencyjna. Kamil Rogala

Podstawowa Dacia Sandero w wersji Essential kosztuje 59 900 złotych, ale wybór tego wariantu kompletnie mija się z celem. Dlaczego? Auto będzie posiadało 15-calowe felgi stalowe, nielakierowane lusterka boczne z manualną regulacją, kierownicę z pianki, brak podłokietnika, nie będzie nawet klimatyzacji! To raczej wersja pokazowa typu „da się”. Za dodatkowe 4000 złotych otrzymamy odmianę Expression, która posiada już elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne lakierowane na kolor nadwozia, system multimedialny z 8-calowym ekranem i przewodowym Android Auto/Apple CarPlay, ładniejszą tapicerkę z materiałowymi wstawkami, skórzaną kierownicę, światła przeciwmgielne czy też manualną klimatyzację. Czy możemy coś dokupić? Owszem, choć niewiele.

  • Pakiet Media NAV (nawigacja, radio DAB, Bluetooth etc.) – 1600 złotych;
  • Pakiet Komfort Plus (bezkluczykowy dostęp, automatyczny hamulec postojowy, podłokietnik etc.) – 1600 złotych;
  • Pakiet Parking Plus (wspomaganie parkowania przodem, kamera cofania itp.) – 1900 złotych;
  • automatyczna klimatyzacja – 1200 złotych;
  • podgrzewane fotele – 700 złotych;
  • lakier opcjonalny – 2500 złotych.

Nawet po dokupieniu wszystkiego co się da, cena Sandero nie będzie zaporowa, a wyposażenie – w pełni wystarczające.

Dacia Sandero. Podsumowanie

Trudno mieć do Dacii Sandero jakiekolwiek poważne zarzuty. Jest skromna, przeciętnie się prowadzi i ma słabe wygłuszenie, ale jest rozsądnie wyceniona nawet po maksymalnym doposażeniu! Do tego jest oszczędna, ma sprawnie działającą skrzynie CVT, zapewnia niezły komfort, jest praktyczna i pojemna. W tym segmencie niemal bezkonkurencyjna.

Dacia Sandero – zalety:

  • rozsądna cena nawet po doposażeniu;
  • bardzo oszczędna;
  • dostatecznie dynamiczna i komfortowa;
  • ciekawe i praktyczne rozwiązania tj. uchwyt na smartfon;
  • przyjemna dla oka stylistyka.

Dacia Sandero – wady:

  • przeciętne prowadzenie, szczególnie na mokrym;
  • mimo wszystko – jakość niektórych elementów;
  • poziom hałasu przy wyższych prędkościach.

Porównanie Dacia Sandero 1.0 TCe 90 KM (CVT) do wybranych konkurentów:

 

Dacia Sandero 1.0 TCe 90 KM (CVT)

Mitsubishi Space Star 1.2 71 KM (CVT)

Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 KM (AT7)

Cena (zł, brutto)

od 69 900

od 70 490

od 82 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Długość/szerokość (mm)

4088/1784

3845/1665

4040/1775

Wysokość (mm)

1499

1505

1450

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1533/1519

1430/1415

1545/1549

Rozstaw osi (mm)

2604

2450

2580

Pojemność bagażnika (l)

328/1108

235/912

301/1017

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1099

900

1015

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

35

40

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, bezstopniowa CVT

automatyczna, bezstopniowa CVT

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

90

71

100

Moment obrotowy (Nm)

142

102

172

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,4

15,8

11,4

Prędkość maksymalna (km/h)

169

163

285

Spalanie (l/100km)

5,8 (WLTP)

5,4 (WLTP)

5,3 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

131

123

120

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie