Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dacia Logan kontra Fiat Panda

Ryszard Polit
Fot.Renault: Dacia Logan to pojazd przeznaczony dla mniej zamożnego nabywcy. Niska cena wynika z obniżenia kosztów produkcji, prostych rozwiązań technicznych i użycia masowo stosowanych w innych modelach podzespołów (np. silniki).
Fot.Renault: Dacia Logan to pojazd przeznaczony dla mniej zamożnego nabywcy. Niska cena wynika z obniżenia kosztów produkcji, prostych rozwiązań technicznych i użycia masowo stosowanych w innych modelach podzespołów (np. silniki).
Zaprojektowanie i wyprodukowanie samochodu nie stanowi dzisiaj żadnego problemu. Kłopot w tym, by go sprzedać.

Fot.Renault: Dacia Logan to pojazd przeznaczony dla mniej zamożnego nabywcy. Niska cena wynika z obniżenia kosztów produkcji, prostych rozwiązań technicznych
Fot.Renault: Dacia Logan to pojazd przeznaczony dla mniej zamożnego nabywcy. Niska cena wynika z obniżenia kosztów produkcji, prostych rozwiązań technicznych i użycia masowo stosowanych w innych modelach podzespołów (np. silniki).

 

Po ogłoszeniu cen Dacii Logan stało się jasne, że ten samochód może zagrozić dotychczasowemu liderowi naszego rynku - Fiatowi Pandzie. Najtańsza Panda jest o 700 zł droższa od najtańszego Logana. Porównujemy te auta wyłącznie ze względu na bardzo zbliżoną cenę, gdyż wielkością są raczej nieporównywalne. Najtańsza Dacia

Fot. Fiat: Fiat Panda to miejskie auto o długości 354 cm. rozwiązania konstrukcyjne są zbliżone do Dacii.
Fot. Fiat: Fiat Panda to miejskie auto o długości 354 cm. rozwiązania konstrukcyjne są zbliżone do Dacii.

napędzana jest silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM, a Panda - 1,1 l/54 KM. 

 

Cechy szczególne

 

Cechą szczególną obu modeli jest dążenie ich producentów do maksymalnego obniżenia kosztów, co widać w jakości plastików, zbliżonej i prostej konstrukcji zawieszenia, czy w niezwykle skromnym wyposażeniu podstawowych wersji - tylko jedna poduszka powietrzna. Za resztę klient musi

Fot.Renault: Logan napędzany silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM ma nieco lepszą dynamikę od Fiata Pandy, jednak Dacia zużywa więcej paliwa w mieście.
Fot.Renault: Logan napędzany silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM ma nieco lepszą dynamikę od Fiata Pandy, jednak Dacia zużywa więcej paliwa w mieście.

dopłacić. Oczywiście Logan jest autem znacznie większym od Pandy. Różnica w rozstawie osi wynosi aż 33 cm, Dacia jest też szersza od Fiata i z punktu widzenia przestronności wnętrza nabywcy Logana będą bardziej zadowoleni. Również bagażnik rumuńskiego auta o pojemności 510 l jest ponad dwukrotnie większy od bagażnika Pandy - 205 l. Jednak długie przedmioty można przewozić w Pandzie (po złożeniu oparcia tylnej kanapy). W Loganie nie ma możliwości położenia kanapy. 

Fot. Fiat: Najtańsza Panda napędzana silnikiem 1,1 l/54 KM ma wystarczające przyspieszenia i stosunkowo niskie zużycie paliwa – w mieście 7,2 l/100
Fot. Fiat: Najtańsza Panda napędzana silnikiem 1,1 l/54 KM ma wystarczające przyspieszenia i stosunkowo niskie zużycie paliwa – w mieście 7,2 l/100 km.

 

Silniki

 

Jednostki napędowe obu konkurentów nie są zbyt nowoczesne i mają po 2 zawory w każdym cylindrze. Silnik Fiata z pojemności 1,1 l uzyskuje moc 54 KM, a Dacii z pojemności 1,4 l - 75 KM. Autem szybszym jest Logan, jednak dynamika jest co najwyżej zadowalająca. Oba pojazdy, gdy są w pełni

Fot.Renault: Tablica przyrządów jest czytelna, lecz nisko umieszczone pokrętła regulacji wentylacji są niewygodne w obsłudze.
Fot.Renault: Tablica przyrządów jest czytelna, lecz nisko umieszczone pokrętła regulacji wentylacji są niewygodne w obsłudze.

obciążone, mają kłopoty z wyprzedzaniem wolniej jadących samochodów w naszych warunkach drogowych. Zgodnie z oczekiwaniami oszczędniejszym samochodem jest Fiat, a różnica w zużyciu paliwa w mieście wynosi 2 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Logan, ze względu na wielkość, lepiej daje sobie radę z naszymi drogami i zapewnia wyższy komfort jazdy od Pandy.

Fot. Fiat: Pod względem stylistycznym wnętrze Pandy zaprojektowano z większym animuszem niż Logana. W Fiacie wygodna jest dźwignia zmiany biegów.
Fot. Fiat: Pod względem stylistycznym wnętrze Pandy zaprojektowano z większym animuszem niż Logana. W Fiacie wygodna jest dźwignia zmiany biegów.

Własności jezdne obu pojazdów są dobre, na miarę możliwości konstrukcji zawieszenia. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną i jest to rozwiązanie wystarczające w tanich autach. Podczas szybkiej jazdy na zakrętach oba samochody mają tendencję do znacznego pochylania nadwozia. Podczas parkowania brak wspomagania układu kierowniczego bardziej daje się we znaki w cięższej Dacii. W rumuńskim aucie

Fot. R. Polit: Logan ma długość 425 cm, a jego zaletą jest obszerne wnętrze.
Fot. R. Polit: Logan ma długość 425 cm, a jego zaletą jest obszerne wnętrze.

obsługa pokręteł wentylacji i dmuchawy jest mało wygodna, gdyż umieszczono je zbyt nisko. Pod względem ergonomii wnętrza Fiatowi nie można nic zarzucić. Panda ma również zdecydowanie wydajniejszy układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

Największymi atutami Dacii Logan są obszerne wnętrze i nieproporcjonalnie do wielkości pojazdu niska cena. Fiat natomiast

Fot. Fiat:  Mimo niewielkiej długości wnętrze Pandy jest wystarczająco przestronne, a bagażnik ma objętość 205 l.
Fot. Fiat: Mimo niewielkiej długości wnętrze Pandy jest wystarczająco przestronne, a bagażnik ma objętość 205 l.

wydaje się bardziej dopracowaną konstrukcją, chociaż jest znacznie mniejszy. Niskie ceny wersji podstawowych mają raczej zachęcić potencjalnych klientów do zainteresowania się danym modelem. Mało kto decyduje się wersję podstawową. Ten pomysł stosowano już zresztą w 1964 r., gdy w USA rozpoczęła się sprzedaż Forda Mustanga. Gdyby do Logana czy Pandy dokupić drugą poduszkę powietrzną, wspomaganie układu kierowniczego czy radio cena osiągnęłaby pułap 35 tys. zł. A gdyby jeszcze wybrać mocniejsze silniki - to ceny przestają być niskie. Mimo to oba auta należą do z najtańszych pojazdów na naszym rynku.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Dacia Logan

Fiat Panda 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Dacia Logan

Fiat Panda

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1390

1108

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/5500

54/5000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

112/3000

88/2750

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,0

15,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

14,1

15,6

Prędkość maksymalna (km/h):

162

150

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

70

Droga hamowania od 100 km/h (m):

46,5

41,2

Pojemność bagażnika (dm3):

510

205

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

50

35

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,5/9,2

4,8/7,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

425 x 174 x 153

354 x 158 x 154

Rozstaw osi (cm):

263

230

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/6

2/8

Cena (zł):

29 900

30 600

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Dacia Logan Acces

Fiat Panda Actual

poduszki powietrzne

1

1

układ ABS

O

O

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

O/-

O/-

Elektrycznie sterowane/podgrzewane

lusterka zewnętrzne

O/-

O-/

centralny zamek

O

O

wspomaganie układu kierowniczego

O

O

Radio

O

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty