
Po ogłoszeniu cen Dacii Logan stało się jasne, że ten samochód może zagrozić dotychczasowemu liderowi naszego rynku - Fiatowi Pandzie. Najtańsza Panda jest o 700 zł droższa od najtańszego Logana. Porównujemy te auta wyłącznie ze względu na bardzo zbliżoną cenę, gdyż wielkością są raczej nieporównywalne. Najtańsza Dacia

napędzana jest silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM, a Panda - 1,1 l/54 KM.
Cechy szczególne
Cechą szczególną obu modeli jest dążenie ich producentów do maksymalnego obniżenia kosztów, co widać w jakości plastików, zbliżonej i prostej konstrukcji zawieszenia, czy w niezwykle skromnym wyposażeniu podstawowych wersji - tylko jedna poduszka powietrzna. Za resztę klient musi

dopłacić. Oczywiście Logan jest autem znacznie większym od Pandy. Różnica w rozstawie osi wynosi aż 33 cm, Dacia jest też szersza od Fiata i z punktu widzenia przestronności wnętrza nabywcy Logana będą bardziej zadowoleni. Również bagażnik rumuńskiego auta o pojemności 510 l jest ponad dwukrotnie większy od bagażnika Pandy - 205 l. Jednak długie przedmioty można przewozić w Pandzie (po złożeniu oparcia tylnej kanapy). W Loganie nie ma możliwości położenia kanapy.

Silniki
Jednostki napędowe obu konkurentów nie są zbyt nowoczesne i mają po 2 zawory w każdym cylindrze. Silnik Fiata z pojemności 1,1 l uzyskuje moc 54 KM, a Dacii z pojemności 1,4 l - 75 KM. Autem szybszym jest Logan, jednak dynamika jest co najwyżej zadowalająca. Oba pojazdy, gdy są w pełni

obciążone, mają kłopoty z wyprzedzaniem wolniej jadących samochodów w naszych warunkach drogowych. Zgodnie z oczekiwaniami oszczędniejszym samochodem jest Fiat, a różnica w zużyciu paliwa w mieście wynosi 2 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
Logan, ze względu na wielkość, lepiej daje sobie radę z naszymi drogami i zapewnia wyższy komfort jazdy od Pandy.

Własności jezdne obu pojazdów są dobre, na miarę możliwości konstrukcji zawieszenia. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną i jest to rozwiązanie wystarczające w tanich autach. Podczas szybkiej jazdy na zakrętach oba samochody mają tendencję do znacznego pochylania nadwozia. Podczas parkowania brak wspomagania układu kierowniczego bardziej daje się we znaki w cięższej Dacii. W rumuńskim aucie

obsługa pokręteł wentylacji i dmuchawy jest mało wygodna, gdyż umieszczono je zbyt nisko. Pod względem ergonomii wnętrza Fiatowi nie można nic zarzucić. Panda ma również zdecydowanie wydajniejszy układ hamulcowy.
Podsumowanie
Największymi atutami Dacii Logan są obszerne wnętrze i nieproporcjonalnie do wielkości pojazdu niska cena. Fiat natomiast

wydaje się bardziej dopracowaną konstrukcją, chociaż jest znacznie mniejszy. Niskie ceny wersji podstawowych mają raczej zachęcić potencjalnych klientów do zainteresowania się danym modelem. Mało kto decyduje się wersję podstawową. Ten pomysł stosowano już zresztą w 1964 r., gdy w USA rozpoczęła się sprzedaż Forda Mustanga. Gdyby do Logana czy Pandy dokupić drugą poduszkę powietrzną, wspomaganie układu kierowniczego czy radio cena osiągnęłaby pułap 35 tys. zł. A gdyby jeszcze wybrać mocniejsze silniki - to ceny przestają być niskie. Mimo to oba auta należą do z najtańszych pojazdów na naszym rynku.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Dacia Logan | Fiat Panda |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | | + |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| Dacia Logan | Fiat Panda |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1390 | 1108 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/5500 | 54/5000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 112/3000 | 88/2750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 13,0 | 15,0 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 14,1 | 15,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 162 | 150 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. | 70 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 46,5 | 41,2 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 510 | 205 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 50 | 35 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,5/9,2 | 4,8/7,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 425 x 174 x 153 | 354 x 158 x 154 |
Rozstaw osi (cm): | 263 | 230 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/6 | 2/8 |
Cena (zł): | 29 900 | 30 600 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Dacia Logan Acces | Fiat Panda Actual |
poduszki powietrzne | 1 | 1 |
układ ABS | O | O |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | O/- | O/- |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka zewnętrzne | O/- | O-/ |
centralny zamek | O | O |
wspomaganie układu kierowniczego | O | O |
Radio | O | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Te popularne seriale wracają na ekrany tej jesieni. Sprawdź, co o nich wiesz - QUIZ
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto