Współczesne samochody mają tyle nowoczesnych urządzeń, że po prostu nie mogą być tanie. W przeciwnym razie koncerny samochodowe zmieniły by się w instytucje dobroczynne.

Dla mniej zamożnych nabywców projektuje się więc specjalne auta o uproszczonej konstrukcji, spełniające jednak obowiązujące normy bezpieczeństwa i toksyczności spalin. Przed konstruktorami takich pojazdów stawia się jedno

pytanie - na czym można zaoszczędzić? Przykładami takich aut są Dacia Logan i Fiat Albea.
Cechy szczególne
Albea i Logan to tzw. samochody rodzinne, przeznaczone do przewiezienia co najmniej 4 osób. Przy takiej koncepcji nadwozie musi być sedanem, który wygląda statecznie i ma duży bagażnik. Przestrzeń bagażowa w obydwu pojazdach jest imponująca od 510 do 515 l. Dość wysoki prześwit samochodów ma umożliwić jazdę po dziurawych drogach. Wewnątrz skromne plastiki, by obniżyć koszty produkcji. Ze względu na

większy rozstaw osi więcej miejsca jest we wnętrzu Logana. Jest on również nieco szerszy od Fiata. Za to w Albei bardziej ergonomicznie rozmieszczono pokrętła regulacji wentylacji i ogrzewania na konsoli środkowej. W Loganie znajdują się za nisko.
Silniki
Albea oferowany jest z benzynowym silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM. To stosunkowo nowoczesna jednostka

napędowa znana także z innych modeli Fiata. Dzięki 4 zaworom w każdym cylindrze ma stosunkowo wysoką moc, jednak odbiło się to na elastyczności. Silnik Fiata ożywia się przy wysokich obrotach i wymaga częstej zmiany biegów. Logan napędzany jest dość wiekowym, ale unowocześnionym silnikiem Renault, z 2 zaworami w cylindrze. Pojemność jest większa niż w Fiacie - 1,4 l i moc mniejsza - 75 KM. Tak się kiedyś projektowało. Oba pojazdy mają zbliżony czas rozpędzania do 100 km/h i podobne zużycie paliwa. Za to Fiat jest szybszy podczas przyspieszania na wyższych biegach.
Wrażenia z jazdy
Oba samochody mają podobną konstrukcję układu zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. W tanich pojazdach to optymalne rozwiązanie. Dacia i Fiat mają wystarczające własności jezdne, chociaż nie nadają się do szybkiej jazdy w zakrętach. Komfort jazdy jest również wystarczający. W Dacii przeszkadza nieprecyzyjna zmiana biegów, u Fiata

mechanizm ten pracuje bez zarzutu. Albea ma także wydajniejszy układ hamulcowy. Wydaje się, że podczas jazdy ze stałą prędkością 100 km/h nieco głośniejszym pojazdem jest Dacia. W Fiacie hałas wzrasta podczas utrzymywania silnika na wysokich obrotach.
Podsumowanie
Tanim autom nie jest łatwo, gdyż większość potencjalnych nabywców oczekuje czegoś więcej. Z technicznego punktu

widzenia oba pojazdy są do siebie podobne. Ze względu na krótszą drogę hamowania Fiat sprawia korzystniejsze wrażenie. Dacia Logan w specjalnej, taniej wersji kosztuje tylko 27 900 zł, a w wyposażeniu seryjnym ma jedną poduszkę powietrzną i radio. Przydało by się wspomaganie układu kierowniczego. Jest ono seryjne w Fiacie, który ma także tylko jedną poduszkę powietrzną. Jednak Albea kosztuje o 5090 zł więcej od Dacii i to cena jest największym atutem rumuńskiego auta. W każdym razie mamy teraz alternatywę nowego auta zamiast pojazdu używanego uznanej, europejskiej marki.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Dacia Logan | Fiat Albea | |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | b.d. | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
Dacia Logan | Fiat Albea | |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1390 | 1242 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/5500 | 80/5000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 112/3000 | 114/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 13,0 | 13,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 14,1 | 12,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 162 | 162 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 46,5 | 43,6 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 510 | 515 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 50 | 47 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,5/9,2 | 5,7/9,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 425 x 174 x 153 | 419 x 170 x 149 |
Rozstaw osi (cm): | 263 | 244 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/6 | 2/12 |
Cena zalecana przez producenta (zł): | 27 900 | 32 990 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
Dacia Logan Pioneer | Fiat Albea Active | |
Poduszki powietrzne | 1 | 1 |
Układ ABS | O | O |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | O/- | O/- |
Centralny zamek | O | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | O | S |
Radio CD | S | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?