Przed trudnym zadaniem stanął koncern Renault, który zainwestował w odnowę rumuńskiej marki Dacia.
Renault ma już doświadczenie w konstruowaniu tanich aut przeznaczonych na ubogie rynki - do niedawna takim pojazdem był Renault Thalia. Teraz zaprezentowano zupełnie nową konstrukcję - Dacię Logan.
Cechy szczególne
Jak zapewnia producent, Logan został specjalnie zaprojektowany z myślą o trudnych warunkach panujących w krajach, do których jest kierowany. Cechy te są charakterystyczne dla tego modelu: zwiększony prześwit ze względu na złe drogi, niezbyt nowoczesny silnik z 2 zaworami w każdym cylindrze,
ale za to wytrzymujący fatalne paliwo, i duży bagażnik. Zadbano także o wygodę pasażerów tylnej kanapy - w opisie Logana czytamy: "klienci w krajach o zimnym klimacie będą mogli swobodnie postawić tu swoje nogi w dużych ocieplanych butach". I rzeczywiście, we wnętrzu pojazdu miejsca jest pod dostatkiem - to zaleta Logana. Na tylnej kanapie z powodzeniem mogą podróżować wysokie osoby. Szkoda, że zagłówków nie można podnieść tak wysoko, by chroniły ich głowy. Również bagażnik o
pojemności 510 l zmieści wakacyjne bagaże, pod warunkiem, że nie jest to wędka albo narty. Długich przedmiotów nie da się przewozić, gdyż oparcia tylnej kanapy nie można położyć.
Silnik
Silnik o pojemności 1,6 l osiąga moc 90 KM i nie jest to zbyt nowoczesna konstrukcja, chociaż oczywiście spełnia obowiązujące normy czystości spalin. Ma ona 2 zawory w każdym cylindrze, co ma tę zaletę, że silnik jest dość elastyczny. Jednak kultura pracy jednostki napędowej jest kiepska. Mankamentem jest spore zużycie paliwa, w mieście - 10 l na 100 km, i
dość wysoki hałas, szczególnie podczas przyspieszania.
Wrażenia z jazdy
Mimo zwiększonego prześwitu, Logan poprawnie zachowuje się podczas pokonywania zakrętów, na miarę możliwości prostego układu zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Jednak nierówne drogi Logan pokonuje całkiem sprawnie. Gorzej jest ze zmianą biegów z powodu nieprecyzyjnego mechanizmu.
Wysokiemu kierowcy trudno dosięgnąć ręką do umieszczonych na konsoli centralnej pokręteł wentylacji i ogrzewania - są położone za nisko i słabo widoczne. Podczas długiej jazdy daje się we znaki znaczny hałas we wnętrzu pojazdu. Jest on spowodowany szumem silnika i powietrza opływającego nadwozie. Bodaj najsłabszym punktem Logana jest mało wydajny układ hamulcowy. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się po przejechaniu 46,5 m, gdy wartością
uznawaną za przyzwoitą jest 40 m.
Podsumowanie
Dacia Logan to nieskomplikowane technicznie auto przeznaczone dla mniej zamożnych klientów. Najbardziej zachęcająca jest jej cena - 33 400 zł za auto z silnikiem 1,6 l w najtańszej wersji wyposażenia. Obejmuje ono poduszkę powietrzną kierowcy i ... centralny zamek. Za wspomaganie układu kierowniczego trzeba dopłacić 1 tys. zł, za poduszkę pasażera - 800 zł, a za układ ABS - 2 tys. zł. Tak wyposażony pojazd kosztowałby już 37 200 zł, ale i tak powstaje pytanie, czy warto? Mimo opisanych mankamentów Logan stanowi istotne zagrożenie dla obecnych na naszym rynku tanich aut. Jego konkurentami są m.in.: Renault Thalia (cena od 34 700 zł), FSO Lanos (cena od 35 400 zł), Fiata Panda (cena od 29 800 zł), Fiat Albea (cena od 38 100 zł).
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 90/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 128/3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,5 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 10,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 175 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 46,5 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 510 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,7/10,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 425 x 174 x 153 |
Rozstaw osi (cm): | 263 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/6 |
Cena wersji Ambiance (zł): | 33 400 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach. |
Silnik | *** | Spore zużycie paliwa, hałaśliwy, niska kultura pracy. |
Poziom hałasu | *** | Dość wysoki poziom hałasu. |
Hamulce | ** | Droga hamowania Logana jest dłuższa do drogi hamowania Fiata Albea 1.2 16V. |
Dynamika | *** | Logan jest nieco szybszy od Fiata Albea 1,2 l/80 KM. |
Zużycie paliwa | *** | Zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l/100 km wydaje się dość spore. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Typowa konstrukcja dla aut tej klasy. |
Wyposażenie podstawowe | ** | Bardzo skromne - nie ma wspomagania układu kierowniczego. |
Wyposażenie seryjne:
Dacia Logan Ambiance
Poduszki powietrzne | 1 |
Układ ABS | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | O |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | O |
Klimatyzacja | O |
Radioodtwarzacz | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?