Dacia Duster kontra Volkswagen Tiguan. Trzy razy drożej, ale czy trzy razy lepiej?

Bartłomiej Pobocha
Dacia Duster kontra Volkswagen TiguanSUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich wybiera je nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale również z uwagi na większy prześwit i napęd na cztery koła. Czy samochody te rzeczywiście są tak uniwersalne jak twierdzą ich producenci oraz czy cena ma wpływ na walory auta? Sprawdziliśmy to porównując nową Dacię Duster i Volkswagena Tiguana. fot. Bartłomiej Pobocha
Dacia Duster kontra Volkswagen TiguanSUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich wybiera je nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale również z uwagi na większy prześwit i napęd na cztery koła. Czy samochody te rzeczywiście są tak uniwersalne jak twierdzą ich producenci oraz czy cena ma wpływ na walory auta? Sprawdziliśmy to porównując nową Dacię Duster i Volkswagena Tiguana. fot. Bartłomiej Pobocha
SUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich wybiera je nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale również z uwagi na większy prześwit i napęd na cztery koła. Czy samochody te rzeczywiście są tak uniwersalne, jak twierdzą ich producenci oraz czy cena ma wpływ na walory auta? Sprawdziliśmy to porównując nową Dacię Duster i Volkswagena Tiguana.

Podobno za jakość trzeba płacić. Podobno to od ceny zależy czy produkt jest „dobry”. Czy aby na pewno? Zestawienie nowego Dustera i Tiguana pokazuje, na jakie kompromisy muszą się zdecydować przyszli nabywcy taniego SUV-a, a co mogą mieć wszyscy ci, którzy postanowią zamiast 70 tys. zł wydać aż 230 tys. zł, a więc ponad trzy razy więcej.

Volkswagen od dłuższego czasu stoi w rozkroku. Nie jest to marka premium – tę rolę w koncernie pełni Audi. Nie jest to też marka tania – do tego zadania Niemcy oddelegowali Skodę. Dacia nie ma problemów z tożsamością, chociaż z każdym nowym modelem jej konstruktorzy starają się udowodnić, że za niewielkie pieniądze też można mieć „porządne” auto. Próżno tu szukać panoramicznego dachu oraz skomplikowanych asystentów bezpieczeństwa i komfortu, a plastiki trzymają równy poziom od pierwszego Logana. Jednak, w związku z postępem technologicznym, także Dacia zaczyna się zmieniać. W nowym Dusterze widać poprawę jakości. Z czego zadowoleni mogą być wszyscy ci, którzy nie planują wydawać na samochód więcej niż kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Wygląd ma znaczenie

Dacia Duster kontra Volkswagen TiguanSUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich
Dacia Duster kontra Volkswagen Tiguan

SUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich wybiera je nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale również z uwagi na większy prześwit i napęd na cztery koła. Czy samochody te rzeczywiście są tak uniwersalne jak twierdzą ich producenci oraz czy cena ma wpływ na walory auta? Sprawdziliśmy to porównując nową Dacię Duster i Volkswagena Tiguana.

fot. Bartłomiej Pobocha

Zarówno Dacia Duster, jak i Volkswagen Tiguan są ładniejsze od swoich poprzednich wcieleń. Tiguan wpisuje się w pełni w nową stylistykę marki. Stał się o wiele bardziej rasowy, a jego kształty nabrały większej smukłości. Nie przypomina niewielkiej terenówki. To raczej „napompowany” Golf, który swoim charakterem przyciąga bardziej niż kompakt. Jest bardziej muskularny, większy, mocniejszy. Szczególnie w testowanej przez nas odmianie z pakietem R-design. Volkswagen wręcz krzyczy – jestem sportowy, pościągajmy się z kimś! Agresywnego wyglądu dopełniają 20-celowe felgi z oponami 255/40. Niestety, eliminują one Tiguana z jazdy w terenie – niewielu z was zapewne zaryzykowałoby uszkodzenie felg, za które dopłata wynosi tyle, ile w Dacii kosztuje najdroższy lakier (ok. 2 tys. zł)

Zobacz też: redakcyjny test Fiata 500C

Dacia w zasadzie nie zmieniła się tak bardzo. Czuć jednak, że stała się bardziej masywna. Samochód zyskał nowy, charakterystyczny układ świateł, z wbudowanymi i podzielonymi na trzy segmenty LED-ami do jazdy dziennej. Bardziej pozioma maska z wyraźniejszymi przetłoczeniami nadaje przodowi samochodu solidny wygląd. W przypadku Dustera łatwo zauważyć spory prześwit i to mimo 17-calowych felg oraz opon 215/60. Oglądając auto zyskuje się przeświadczenie, że poradzi sobie nawet w trudnym terenie – co ciężko powiedzieć o Tiguanie, który ma raczej charakter modnej bulwarówki.

Wnętrza – dwie różne bajki

Dacia Duster kontra Volkswagen TiguanSUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich
Dacia Duster kontra Volkswagen Tiguan

SUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich wybiera je nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale również z uwagi na większy prześwit i napęd na cztery koła. Czy samochody te rzeczywiście są tak uniwersalne jak twierdzą ich producenci oraz czy cena ma wpływ na walory auta? Sprawdziliśmy to porównując nową Dacię Duster i Volkswagena Tiguana.

fot. Bartłomiej Pobocha

Tiguan jest „dystyngowanym sportowcem”. Tworzywa, które wykorzystano w środku, na każdym kroku manifestują jakość. Fotele, poza charakterystycznym kształtem wynikającym z wyboru opcji R-Line, zostały wykonane z wysokiej jakości skóry. Elektryczne sterowanie po stronie kierowcy pozwala dopasować fotel do każdej sylwetki. Wsparcie odcinka lędźwiowego odciąża dolną część pleców. W Tiguanie siedzi się wygodnie. Nie brakuje miejsca na wysokości barków i nad głową. Wnętrze jest niezwykle ergonomiczne – to klasyczna cecha aut Volkswagena. Deska rozdzielcza również została wykonana z wysokiej jakości materiałów, chociaż… konsola środkowa po mocniejszym wciśnięciu potrafiła wydawać z siebie nieprzyjemne dźwięki „taniego” plastiku. Testowany przez nas egzemplarz to jedna z najbogatszych wersji wyposażenia, w związku z czym wykorzystane materiały należą do najdroższych i najbardziej luksusowych w gamie Volkswagena. W bagażniku znalazło się nawet miejsce na gniazdko 230 V. Siedzenia tylnej kanapy są podgrzewane, a pasażerowie mogą sami wybrać temperaturę powietrza płynącego z nawiewów klimatyzacji.

Dacia Duster kontra Volkswagen TiguanSUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich
Dacia Duster kontra Volkswagen Tiguan

SUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich wybiera je nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale również z uwagi na większy prześwit i napęd na cztery koła. Czy samochody te rzeczywiście są tak uniwersalne jak twierdzą ich producenci oraz czy cena ma wpływ na walory auta? Sprawdziliśmy to porównując nową Dacię Duster i Volkswagena Tiguana.

fot. Bartłomiej Pobocha

Dacia Duster, którą jeździliśmy, to również najbogatsza wersja katalogowa o nazwie Prestige, która znacznie jednaj odstaje od tego, co można znaleźć w Volkswagenie. Jednak i tu dostępna jest automatyczna klimatyzacja – opcjonalnie za 1300 zł. Duster oferuje wygodne materiałowe fotele z dodatkowymi przeszyciami. Deska rozdzielcza została wykonana ze znanego właścicielom Dacii plastiku. Na pierwszy rzut oka widać, że są to tworzywa niższej jakości, jednak pod wpływem dotyku nie trzeszczą i nie uginają się. Dużym zaskoczeniem jest natomiast jakość wykończenia paneli bocznych drzwi. Widać tu poprawę. Trafiły tam dużo wyższej jakości materiały niż w poprzedniku Dustera. Kieszenie w drzwiach są pojemne i ergonomiczne. Niestety, Dacia nie udostępnia zbyt dużo miejsca w drugim rzędzie siedzeń – pasażerowie Tiguana będą czuli się bardziej komfortowo.[page_break]

Dacia Duster kontra Volkswagen TiguanSUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich
Dacia Duster kontra Volkswagen Tiguan

SUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich wybiera je nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale również z uwagi na większy prześwit i napęd na cztery koła. Czy samochody te rzeczywiście są tak uniwersalne jak twierdzą ich producenci oraz czy cena ma wpływ na walory auta? Sprawdziliśmy to porównując nową Dacię Duster i Volkswagena Tiguana.

fot. Bartłomiej Pobocha

Zawieszenie w Tiguanie jest tak zestrojone, że auto pewnie poprowadzi się po asfaltowych trasach i w ostrych zakrętach. W trudniejszym terenie też radzi sobie dobrze, ale… kierowca zmuszony do zjechania Volkswagenem z utwardzonej drogi może mieć obawy o stylizowane elementy nadwozia oraz felgi i niskoprofilowe opony. Te ostatnie wpływają zresztą negatywnie na jakość tłumienia nierówności. Dacia w miejskim gąszczu nie jest aż tak uniwersalna. Ze względu na wysoki prześwit i mniej sprężyste zawieszenie, nadwozie mocniej wychyla się w zakrętach i nie zachęca do szybkiego pokonywania łuków. Duster lepiej za to sprawuje się na drogach niższych kategorii. Spora przestrzeń pod autem i plastikowe nakładki potęgują uczucie zaufania wobec terenowych zdolności auta.

Kto lepiej radzi sobie w terenie?

Zarówno Dacia, jak i Volkswagen zostały wyposażone w napęd na cztery koła. Czy jednak oba auta tak samo poradzą sobie w terenie? W testowanych wersjach – raczej nie. Dacia nawet z 17-calowymi (największymi w gamie) felgami wygląda na samochód, który wjedzie prawie wszędzie. Wysoki profil opon (60) połączony z dużym prześwitem (210 mm) oraz plastikowymi nakładkami na zderzaki i nadkola podpowiada, że nie musimy bać się błota. Zaletą Dustera są również kąty natarcia – 30° i zejścia – 33°. Oznacza to, że kierowcy nie muszą bać się ani bardziej stromych wzniesień, ani pochyłych zjazdów i najazdów parkingowych.

Dacia Duster kontra Volkswagen TiguanSUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich
Dacia Duster kontra Volkswagen Tiguan

SUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich wybiera je nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale również z uwagi na większy prześwit i napęd na cztery koła. Czy samochody te rzeczywiście są tak uniwersalne jak twierdzą ich producenci oraz czy cena ma wpływ na walory auta? Sprawdziliśmy to porównując nową Dacię Duster i Volkswagena Tiguana.

fot. Bartłomiej Pobocha

Tiguan to inna bajka. 20-calowe, okazałe felgi z oponami o profilu 40 raczej eliminują go z walki w terenie. Strach o zarysowania na gładkiej powierzchni obręczy może również chłodzić entuzjazm kierowców podjeżdżających pod wysokie krawężniki. Z tymi jednak auto poradzi sobie bez najmniejszego problemu. Prześwit jest o 10 mm mniejszy niż w Dacii, a kąt natarcia wynosi 25,6°, a kąt zejścia – 24,7°. Dane mówią same za siebie – jeśli w teren, to raczej Dacią.

Kto lepiej radzi sobie na drodze?

Tiguan został stworzony do pokonywania dróg i autostrad. Szerokie opony, duże felgi, stabilne prowadzenie i mocny silnik to recepta na przyjemne podróżowanie. Testowany przez nas egzemplarz napędzał dwulitrowy diesel o mocy 240 KM współpracujący z 7-stopniową skrzynią DSG. W takim zestawieniu Volkswagen osiąga setkę po 6,5 s. W połączeniu z wieloma asystentami wspomagającymi kierowcę (aktywny asystent pasa ruchu, aktywny tempomat oraz ostrzeżenia o martwym polu) Tiguan jest autem idealnym zarówno do dalekich podróży, jak i poruszania się po mieście. Kierowca w trakcie jazdy może dowolnie zmieniać jej tryby, wybierając np. sport, w którym auto bardziej ochoczo reaguje na wciśnięcie gazu, normal czy eco – maksymalnie oszczędny. Wybierając jedną z opcji można również przełączyć pojazd w tryb offroad. Kierowca skorzysta w Tiguanie również z asystenta zjazdu ze wzniesienia.

Dacia Duster kontra Volkswagen TiguanSUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich
Dacia Duster kontra Volkswagen Tiguan

SUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich wybiera je nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale również z uwagi na większy prześwit i napęd na cztery koła. Czy samochody te rzeczywiście są tak uniwersalne jak twierdzą ich producenci oraz czy cena ma wpływ na walory auta? Sprawdziliśmy to porównując nową Dacię Duster i Volkswagena Tiguana.

fot. Bartłomiej Pobocha

W testowanym przez nas nowym Dusterze pod maskę trafiła jednostka benzynowa 1.2 o mocy 125 KM, skonfigurowana z manualną skrzynią biegów. Pozwala ona rozpędzić Dacię od 0 do 100 km/h w 11 s. Oczywiście pod warunkiem, że kierowca nie uruchomi trybu Eco, wspomagającego w oszczędniej jeździe. Samochód odczuwalnie traci wówczas na dynamice. Dacia prowadzi się bardzo pewnie. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie przyjemnie sprężyste. Próżno tu jednak szukać tempomatu zbliżeniowego czy asystenta pasa ruchu. Dacia została jednak wyposażona w klasyczny tempomat oraz ogranicznik prędkości. Kierowcę skutecznie wspomaga, tak samo jak w Volkswagenie, asystent zjazdu ze wzniesienia.

Dacia stara się o unowocześnienia na każdym kroku. Tak samo jak w Volkswagenie, znajdziemy w niej system czterech kamer, pozwalających kontrolować otoczenie auta, co ułatwia manewrowanie. Dwie zamontowano w lusterkach bocznych, jedną na przednim zderzaku i jedną na klapie bagażnika. Systemy różnią się jednak między sobą – ten w Volkswagenie tworzy widok „z góry”, wyświetlając obraz ze wszystkich kamer, podczas gdy Dacia nie stosuje takiego zabiegu, pokazuje jedynie obraz z kamer – tak jak widzą go obiektywy. Oba modele posiadają opcjonalną możliwość wyboru bezkluczykowego systemu otwierania i odpalania pojazdu. Działają na tej samej zasadzie, różnią się jednak ceną. W Volkswagenie za tę „przyjemność” należy dopłacić 1780 złotych, w Dacii – 1000 zł.

System infotaiment

Dacia Duster kontra Volkswagen TiguanSUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich
Dacia Duster kontra Volkswagen Tiguan

SUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich wybiera je nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale również z uwagi na większy prześwit i napęd na cztery koła. Czy samochody te rzeczywiście są tak uniwersalne jak twierdzą ich producenci oraz czy cena ma wpływ na walory auta? Sprawdziliśmy to porównując nową Dacię Duster i Volkswagena Tiguana.

fot. Bartłomiej Pobocha

W przypadku tych dwóch aut trudno jest znaleźć podobieństwa między systemami infotainment. Ten w Tiguanie jest niezwykle rozbudowany. Samochód otrzymał slot na kartę SIM, dzięki czemu może rozsiewać WiFi oraz mieć dostęp do systemu Car-Net. Online’owo sprawdzi się w nim miejsca docelowe oraz można będzie przeczytać informacje w sieci czy odnaleźć najbliższą stację benzynową. Nawigacja, w którą wyposażono Tiguana, podpowie, jak ominąć korki i przedstawi dane o natężeniu ruchu. Właściciel podłączy telefon za pomocą kabla USB i zyska możliwość skorzystania z systemów Android Auto, MirrorLink oraz Apple CarPlay. Duży ekran dotykowy jest niezwykle responsywny i reaguje na gesty. Fizyczne przyciski pomagają w obsłudze większości funkcji. To małe centrum dowodzenia Volkswagenem – skrojone na potrzeby użytkowników tabletów i smartfonów. Ma niewiele wad – jedynie błyszcząca powierzchnia wyświetlacza daje się we znaki w słoneczne dni. System w połączeniu z nagłośnieniem Dynaudio może usatysfakcjonować miłośników „głośnego” grania.

Dacia Duster kontra Volkswagen TiguanSUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich
Dacia Duster kontra Volkswagen Tiguan

SUV-y i crossovery to obecnie jedne z najpopularniejszych aut na rynku. Wielu mieszkańców miast i terenów podmiejskich wybiera je nie tylko ze względu na atrakcyjny wygląd, ale również z uwagi na większy prześwit i napęd na cztery koła. Czy samochody te rzeczywiście są tak uniwersalne jak twierdzą ich producenci oraz czy cena ma wpływ na walory auta? Sprawdziliśmy to porównując nową Dacię Duster i Volkswagena Tiguana.

fot. Bartłomiej Pobocha

Dacia niestety nie ma się czym popisać. W konsoli środkowej umieszczono dobrze znany właścicielom pojazdów marki ekran dotykowy w odrobinę archaicznym systemem. Z jego poziomu można zyskać dostęp do nawigacji, radia oraz informacji o pojeździe. Dzięki wejściu USB, do radia da się podłączyć telefon lub nośnik z muzyką. Ekran jest dosyć responsywny, a jego kolorowa szata graficzna przyjemna dla oka. Odpowiada m.in. za wyświetlanie obrazu z kamer umieszczonych na zewnątrz auta. Z myślą o wielbicielach jazdy terenowej, w wersji 4x4 na wyświetlaczu można wywołać dodatkowe wskaźniki, które pokazują różne kąty nachylenia samochodu. I to w zasadzie tyle.

Przestrzeń bagażowa

Zaletą obu pojazdów są ustawne bagażniki. Regularny kształt pozwoli bez problemu przewozić zarówno zakupy, jak i bagaże. Nominalna pojemność kufra Tiguana to 615 l, do Dustera zmieści się 445 l. Po złożeniu tylnej kanapy Volkswagen pomieści 1655 l, a Dacia 1478 l. W obu samochodach nie znajdziemy drugiej podłogi, bo producenci postawili na pełnowymiarowe koła zapasowe (w Tiguanie dodatkowo w bagażniku ukryto subwoofer).

Podsumowanie

Oba samochody bardzo się od siebie różnią. Dzieli je również przepaść prawie 150 tys. zł. Dacia to auto surowe, które świetnie poradzi sobie w wielu sytuacjach pozaasfaltowych, ale nie ma co po nim oczekiwać nowoczesnych rozwiązań multimedialnych ani luksusu. Volkswagen jest natomiast naszpikowany elektroniką, drogi i stara się aspirować do klasy premium. Jeśli poszukujecie auta, które dowiezie Wasze dzieci do szkoły, a w drodze powrotnej przejedzie przez płytką rzekę, wybierzcie Dacię. Jeśli planujecie zakup luksusowej bulwarówki, która ma radzić sobie z wysokimi krawężnikami, a wasze portfele nie ucierpią z powodu wydatku na poziomie 200 tys. zł, wybierzcie Volkswagena.

Dacia Duster i Volkswagen Tiguan - ceny i wybrane dane techniczne

Marka/modelDacia Duster Prestige 1.2 TceVolkswagen Tiguan 2.0 TDI
Cena (zł)70 800233 250
Typ nadwozia/liczba drzwiSUV/5SUV/5 
Liczba miejsc55
Wymiary i masy  
Długość/szerokość/wysokość (mm)4 341/1 804 /1 6824486 /1839/1632
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1 563/1 5801585 /1576
Rozstaw osi (mm)2 6762 681
Masa własna (kg)1 3171 795
Pojemność bagażnika (l)478615
Pojemność zbiornika paliwa (l)5058
Układ napędowy  
Rodzaj paliwabenzynadiesel
Pojemność (cm3)1 1971968
Liczba cylindrów44
Napędzana oś4WD4WD
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńmanualna/5manualna/5
Osiągi  
Moc (KM) przy obr/min125 KM przy 5300240 KM 
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min205 przy 2300500  przy 1750-2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)116,5
Prędkość maksymalna (km/h)177228
Średnie spalanie (l/100 km)6,46,5
Emisja CO2 (g/km)145170

Nasza ocena

 

Dacia Duster

Volkswagen Tiguan

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

+

 
Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

  

Wyposażenie

 +

Cena

+

 
Wynik końcowy

++++ (4)

++++++ (5)

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty