Dacia Duster kontra SsangYong Korando

Dariusz Dobosz
Dacia Duster / Fot. Dacia
Dacia Duster / Fot. Dacia
Duster od 5 lat udowadnia, że tani SUV może być atrakcyjny i świetnie się sprzedawać. Czy konkurencyjny, choć droższy SsangYong może zrobić podobną karierę?
Dacia Duster / Fot. Dacia
Dacia Duster / Fot. Dacia

O tym, że bardzo tanie samochody nie zawsze są przebojami rynku przekonał się już niejeden producent. Problem polega bowiem na tym, że niska cena nie może być usprawiedliwieniem tandetnej jakości i byle jakiej estetyki. Ci, kórzy to zrozumieli, poszli dobrym tropem. Właściciel Dacii, firma Renault, powierzyła rumuńskiej firmie rolę wytwórcy aut niezwykle przystępnych cenowo, ale zapewniła przy tym odpowiedni poziom techniczny, jakościowy i stylizacyjny. Logan, pierwsza z nowych, współczesnych Dacii, stała się europejskim hitem, a Duster z 2010 r., pierwszy w historii firmy SUV, powiela ten sukces.

Samochód nieźle wygląda, zapewnia dobry komfort jazdy i ma wygodne wnętrze. Choć w przedziale pasażerskim króluje plastik, to jednak jest on akceptowalny jakościowo a montaż elementów nie budzi większych zastrzeżeń. Podobnie jak wyciszenie auta, ergonomia deski rozdzielczej czy wyprofilowanie foteli. Dusterem jedzie się przyjemnie i pewnie. Działanie podwozia nie może być stawiane za wzór, ale jak na tę klasę cenową zapewnia wyjątkowo dobrą stabilność. Przypomnijmy, że podstawowa wersja Dustera ze 105-konnym silnikiem benzynowym 1.6 i napędem 2WD kosztuje zaledwie 39 900 zł. Za najtańszą odmianę z napędem 4x4 trzeba zapłacić 54 000 zł.

SsangYong Korando / Fot. SsangYong
SsangYong Korando / Fot. SsangYong

Korando ma znacznie dłuższą historię niż Duster, bowiem początki tego modelu sięgają 1983 r. Wówczas był to samochód produkowany na licencji Jeepa. Potem koreański SsangYong miał jeszcze przygodę z Mercedesem, wykorzystując w swoich konstrukcjach silniki i podzespoły niemieckiej firmy. Jak widać firma SsangYong tworząc swoje auta sięgała do wysokich półek. Podobnie jak przy obecnej, czwartej generacji Korando, z nadwoziem zaprojektowanym przez samego Giorgetto Giugiaro. Samochód jest bardzo proporcjonalny i miły dla oka, ale niestety nie wyróżnia się z tłumu SUV-ów tak jak Duster.

W jego wnętrzu również nie znajdziemy szczególnej finezji, ale jako całość przedział pasażerski robi bardzo dobre wrażenie. Zwraca uwagę nowoczesna, przejrzysta i uporządkowana deska rozdzielcza a także duża liczba kieszeni i schowków. Materiały dobrej jakości przeplatane są gorszymi, ale nie są one rażące. Bardziej je czuć niż widać. Przyjemnie zaskakuje przestronność wnętrza. Za przednimi fotelami jest sporo wolnej przestrzeni, bagażnik ma pojemność aż 486 l. Pod tym względem Korando ma przewagę nad Dusterem, dłuższe o 10 cm nadwozie koreańskiego auta to ważny atut.

Dacia Duster / Fot. Dacia
Dacia Duster / Fot. Dacia

Wielkim atutem wydaje się być również silnik, większy i dużo mocniejszy niż w Dacii. W praktyce okazuje się jednak, że dwulitrowy benzynowiec Korando nie radzi sobie tak dobrze jak niewielki, ale doładowany 1.2 z Dustera, który ma lepsze osiągi i dużo niższe zużycie paliwa. Przedstawiciel „downsizingu” triumfuje, ale jego przewaga wynika głównie z większej o ponad 200 kg masy Korando. SsangYong jest za to pewniejszy w prowadzeniu i mniej nerwowo reaguje na nagłe manewry. Wielowahaczowe zawieszenie tylne robi dobrą robotę. Takie rozwiązanie stosowane jest również w Dacii Duster, ale tylko w wersjach z napędem 4x4. Odmiany z napędem przedniej osi mają z tyłu prostą od strony konstrukcyjnej i tanią belkę skrętną.

Inaczej wygląda jednak wyposażenie obu aut, choć to objęte tabelą jest niemal identyczne. Gdy wyjdziemy jednak ponad ten zestaw to okaże się, że Korando 2.0 Crystal za 68 800 zł, będący podstawową i najtańszą wersją modelu, przeważa nad Dusterem systemem aktywnej kontroli przechyłów nadwozia (zapobieganie dachowaniu pojazdu), tempomatem, układem wspomagającym ruszanie pod górę, łącznością bluetooth i elektrycznymi sterownikami szyb w tylnych drzwiach. SsangYong nie może się jednak równać ceną z Dusterem. Przewaga wyposażeniowa przy różnicy sięgającej 10 700 zł dosłownie niknie w oczach. Dodajmy, że za najtańsze Korando z napędem 4x4 trzeba zapłacić 75 800 zł, blisko 22 000 zł więcej niż w przypadku Dustera. A to już prawdziwa, finansowa przepaść.

Podsumowanie

SsangYong Korando / Fot. SsangYong
SsangYong Korando / Fot. SsangYong

Chociaż Korando przeważa pod pewnymi względami nad Dusterem, nie może się z nim równać. Dacia daje naprawdę wiele za nieduże pieniądze. Poprawny technicznie, wygodny i przyjemny w codziennej jeździe Korando został chyba zbyt wysoko wyceniony przez producenta, który ani nie cieszy się wysokim prestiżem, ani nie ma jeszcze wyrazistego, rynkowego wizerunku. Mógłby go budować tym udanym SUV-em, ale do tego konieczna jest weryfikacja cennika. Przy obecnej cenie trudno to osiągnąć, bo za podobną kwotę, albo nawet taniej, można kupić podobnych rozmiarów rekreacyjne Suzuki, Skodę albo Kia. Nie mówiąc już o całej palecie interesujących, tańszych SUV-ów mniejszego kalibru.

Wybrane dane techniczne

 Dacia Duster 1.2 TCe
Laureate 2WD
SsangYong Korando
2.0 Crystal 2WD
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika4/16/benzyna4/16/benzyna
Pojemność skokowa (cm3)11971998
Moc maksymalna (KM/obr/min)125/5250150/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)205/2000197/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,412,2
Prędkość maksymalna (km/h)175163
Pojemność bagażnika (l)408/1636500/1550
Pojemność zbiornika paliwa (l)5057
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)6,37,5
Długość/szerokość/wysokość (cm)431,5/182,2/162,5441/183/167,5
Rozstaw osi (cm)267,4265
Masa własna (kg)13271537
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)3/65/5
Cena (zł)od 58 100od 68 800

Wybrane wyposażenie seryjne

 Dacia Duster 1.2 TCe
Laureate 2WD
SsangYong Korando
2.0 Crystal 2WD
Poduszki powietrzne44
Układ ABSSS
Układ ESPSS
Wspomaganie układu kierowniczegoSS
Centralny zamekSS
Elektrycznie sterowane szyby p/tS/OS/S
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr.SS
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/-S/-
Radioodtwarzacz z CD/MP3SS

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne

Nasza ocena

 Dacia Duster 1.2 TCe
Laureate 2WD
SsangYong Korando
2.0 Crystal 2WD
Przestronność wnętrza +
Silnik+ 
Osiągi+ 
Podwozie +
Poziom hałasu (odczuwalny)++
Zużycie paliwa+ 
Wyposażenie +
Cena+ 
Wynik końcowy+++++ (5)++++ (4)

 

S wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

- wyposażenie niedostępne

* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty