Odmładzanie samochodu, który ma duże powodzenie nie jest łatwe i dlatego starano się nie zniszczyć tego, chociażby w wyglądzie, za co SUV Dacii jest lubiany. Jednocześnie po kilkuletniej obecności w ofercie konieczne były uzupełnienia w wyposażeniu. Chodziło jednocześnie o utrzymanie atrakcyjnych cen tych samochodów.
Zmiany w wyglądzie nie są duże. Natomiast jeśli chodzi o wyposażenie, nowe propozycje napędów oraz pojawienie się nowej, automatycznej skrzyni biegów to jesteśmy przekonani, że SUV rumuńskiej marki jeszcze bardziej umocni się na pozycji lidera jeśli chodzi o poziom sprzedaży.
Dacia Duster. Nowe lampy i zderzak
Chcąc dostrzec zewnętrzne różnice między dotychczasową odmianą a tą właśnie wjeżdżającą do salonów sprzedaży powinniśmy spojrzeć najpierw na lampy przednie ze światłami LED do jazdy dziennej i kierunkowskazami oraz grill. Zobaczymy również, że inne są również lampy tylne oraz spojler nad pokrywą bagażnika.
Jest teraz także trochę inaczej w kabinie. Duster 2021 wyposażono w nowy ekran multimedialny o przekątnej 8 cali, wysoką środkową konsolę z poręczną półeczką i przesuwanym podłokietnikiem ze schowkiem o pojemności 1,1 l. W jego tylnej części pojawiły się dwa gniazdka USB. Z kolei siedzenia otrzymały nowe zagłówki i zmienione wzory tapicerki.
Niezależnie od poziomu wyposażenia w standardzie Dacia Duster ma teraz komputer pokładowy z ekranem, automatyczne włączanie świateł mijania i ogranicznik prędkości z podświetlanymi przyciskami sterowania w kierownicy. W droższych wersjach możemy się spodziewać automatycznej klimatyzacji z cyfrowym wyświetlaczem, tempomatu, podgrzewanych foteli z przodu i karty Keyless Entry zamiast kluczyka.
Oprócz wyposażenia audio Dacia Plug & Music (radio, MP3, USB i Bluetooth) dostępne są dwa nowe, intuicyjne systemy multimedialne: Media Display i Media Nav. Przyciski na kierownicy umożliwiają aktywację funkcji poleceń głosowych i obsługę głosową asystenta iOS lub Google w smartfonie. W przypadku Media Nav system multimedialny wzbogaca się dodatkowo o pokładową nawigację i łączność bezprzewodową Wi-Fi kompatybilną z Apple CarPlay i Android Auto.
Na ekranie monitora w obu systemach jest zakładka „Samochód”, zapewniająca dostęp do informacji dotyczących ekologicznej jazdy, a w wersji z napędem na 4 koła do systemu 4x4 Monitor (z wysokościomierzem, miernikiem przechyłów bocznych, busolą itp.).
Dacia Duster. Niewidzialni pomocnicy
Oprócz dostępnego w standardzie ogranicznika prędkości i systemu ESP najnowszej generacji oraz regulatora prędkości z przyciskami sterowania w kierownicy (w standardzie lub w opcji, zależnie od poziomu wyposażenia), Dacia Duster 2021 dysponuje także innymi systemami wspomagania prowadzenia. Są to: system monitorowania martwego pola, system wspomagania parkowania, system wspomagania ruszania pod wzniesienie, kamerę cofania, kamerę czołową oraz dwie boczne (!) i system wspomagania zjazdu z góry (wersja 4 x 4).
Dacia Duster. W komorze silnika
Nie obyło się oczywiście przy okazji tej kuracji odmładzającej bez zmian w napędach. Gama silników oraz przekładni była modyfikowana praktycznie tylko dlatego aby Duster była autem jeszcze ekonomiczniejszym i bardziej przyjaznym środowisku. Na samym dole drabinki silników benzynowych plasuje się litrowa, 3-cylindrowa jednostka 999 cm sześc. o mocy 90 KM.
Kolejne motory mają już 1,3 l pojemności i moc 130 oraz 150 KM. Jest również nowy litrowy motor zasilany LPG, którego moc maksymalna wynosi 100 KM. Od razu dodajmy, że przedstawiciele marki w Polsce stawiają właśnie na ten dwupaliwowy silnik, jako ten, który będzie najczęściej wybierany przez polskich kierowców. Mówiąc o tym silniku koniecznie trzeba dodać, że jest on produkowany z dwoma zbiornikami. Ten na benzynę ma 50 l pojemności, a ten na LPG jest tylko minimalnie od niego mniejszy, gdyż ma 49,8 l pojemności. Producent zapewnia, że dzięki tym dwóm zbiornikom, łączny zasięg odmłodzonej Dacii Duster sięga 1235 km. W gamie napędów jest także półtoralitrowy turbodiesel o mocy 115 KM.
Do przeniesienia napędu proponowane są dwie przekładnie: manualna, 6-biegowa oraz automatyczna EDC dwusprzęgłowa także o sześciu przełożeniach.
Podsumowanie
Podczas jazd testowych mieliśmy do dyspozycji m.in. przednionapędową wersję z silnikiem 150 KM z automatyczną skrzynią biegów oraz także 4x2 odmianę z silnikiem 1,0 100 KM zasilanym LPG. Ten drugi model miał przekładnią manualną. Każdą z tych Dacii poruszaliśmy się mniej więcej w podobnych warunkach ze średnią prędkością ok. 50 – 55 km/h, tj. drogami lokalnymi z krótkimi odcinkami po autostradzie. W przypadku TCe 150 średnie spalanie wyniosło 6,8 l/100 km i wydaje się, że dałoby się zejść bez specjalnego wysiłku do 6,5 l/100 km. Średnie spalanie gazu wyniosło 9,0 l/100 km. Oba samochody były w najbogatszej wersji wyposażenie Prestige.
Pierwsze wrażenia po ruszeniu z miejsca dotyczyło niezłego wyciszenia kabiny. Do prędkości 110 km/h w Duster jest cicho i można spokojnie rozmawiać czy słuchać radia. Jadąc szybciej zaczęły się pojawiać odgłosy szumy powietrza. Podobała nam się praca nowej, automatycznej skrzyni biegów. Oczywiście bardziej żwawa jest wersja 150-konna, ale faktycznie ta na gaz powinna się u nas przyjąć, bo jest relatywnie niedroga a jeździ się tym całkiem nieźle.
Organizatorzy testów udostępnili nam krótki odcinek off-roadowy podczas którego można się było przekonać jak Duster 4 x 4 radzi sobie na bezdrożu, jazdy do góry i w dół po luźnych nawierzchniach. I tu najbardziej nam przypadła do gustu obecność kamer bocznych bardzo pomagających przy przejazdach np. po wąskim mostku.
Gdybyśmy coś mieli w tym modelu poprawić to chyba jedynie zmianę foteli i to niekoniecznie jeśli chodzi o wygodę, ale ich ustawienie względem np. kierownicy oraz, żeby już tak nie było, że ten model tylko chwalimy to dodajmy jeszcze sprawność i czytelność nawigacji, która chwilami nie była odpowiednio szybka w podawaniu sygnału w którą stronę jechać.
Najtańsza Dacia Duster kosztuje 49.900 złotych. To model z litrowym silnikiem o mocy 90 KM i przednim napędem. Na drugim krańcu cennika jest wersja za 85 500 zł. Wówczas pod maską będziemy mieli turbodiesla, który napędzał będzie wszystkie koła.
DANE TECHNICZNE:
MODEL | Dacia Duster TCe90 | Dacia Duster TCe 130 | Dacia Duster TCe 150 | Dacia Duster Blue dCi 115 | Dacia Duster TCe 100 LPG |
Silnik | | | | | |
Rodzaj | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy | Diesel | Benzyna/LPG |
Liczba cylindrów | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 |
Pojemność (cm sześc.) | 999 | 1332 | 1332 | 1461 | 999 |
Moc maksymalna (KM) | 90 | 130 | 150 | 115 | 100 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 160 | 240 | 250 | 260 | 170 |
OSIĄGI | | | | | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 166 | 193 | 199 | 183 | 168 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.) | 13,1 | 10,6 | 9,7 | 10,2 | 13,8 |
WYMIARY | | | | | |
Długość (mm) | 4341 | 4341 | 4341 | 4341 | 4341 |
Szerokość (mm) | 1804 | 1804 | 1804 | 1804 | 1804 |
Wysokość (mm) | 1633 | 1633 | 1633 | 1633 | 1633 |
Rozstaw osi (mm) | 2673 | 2673 | 2673 | 2673 | 2673 |
Pojemność bagażnika (l) | 478 | 478 | 478 | 471 | 478 |
Masa własna (kg) | 1189 | 1242 | 1263 | 1308 | 1256 |
Prześwit (cm) | 21,7 | 21,7 | 21,7 | 21,7 | 21,7 |
Cena modelu od (zł) | 49.900 | 71 200 | 85 000 | 78 500 | 58 400 |
Powyższe dane odnoszą się do wersji 4x2. Różnice (minimalne) mogą dotyczyć np. pojemności bagażnika, prześwitu czy masy własnej. Podane ceny są obowiązującymi na polskim rynku i dotyczą najtańszej wersji jaka jest dostępna z wybranym silnikiem.
Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?