Dacia Duster 1.5 dCi

Redakcja
Po sukcesie Logana i Sondero, Dacia wprowadziła na rynek pierwszego w swojej ofercie SUVa o nazwie Duster. Możemy go kupić już za 39 900 zł.

„Think big, pay little” - to hasło rumuńskiego producenta, które od kilku lat

Fot: Dacia
Fot: Dacia

okazuje się być doskonałą receptą na sukces. Nawet w dobie światowego kryzysu Dacia oferując tanie samochody co roku zwiększa swoją sprzedaż.

Za kwotę 39 900 zł można spodziewać się samochodu o liniach nadwozia Lady Nivy i wykończeniu wnętrza serbskiego Yugo. I tutaj pierwsze zaskoczenie - Duster prezentuje się naprawdę świetnie. Z zewnątrz nie sprawia wrażenia auta niskobudżetowego. Potężne zderzaki, wyraźnie zarysowane nadkola i masywne relingi dachowe tworzą proporcjonalne nadwozie, które stylistycznie może konkurować z dużo droższymi samochodami w tej klasie. Srebrne osłony umieszczone pod przednim i tylnym zderzakiem w połączeniu z szerokimi progami w tym samym kolorze jednoznacznie zdradzają, że mamy do czynienia z prawdziwym SUVem. Terenowa Dacia ma długość 431 cm, szerokość 182 cm i wysokość 169 cm, jest więc zbliżona wymiarami do Nissana Qashqai lub Forda Kuga.

Dacia Duster, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Dacia Duster, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Proste i surowe wnętrze z wszechobecnym plastikiem zaskakuje ilością miejsca. Przy wymiarach auta kompaktowego Duster oferuje naprawdę dużo przestrzeni z przodu jak i na tylnej kanapie. Ciekawostką we wnętrzu jest umieszczenie sterowania szybami tylnymi na tunelu środkowym pomiędzy fotelami przednimi oraz sterowanie lusterkami umieszczone pod dźwignią hamulca ręcznego. Poza tymi dwiema „innowacjami” wnętrze Dustera przypomina to doskonale znane z Sondero i Logana.

Dzielona asymetrycznie tylna kanapa kryje bagażnik o pojemności 408 l. W wersji 4x4 jest on mniejszy o 67 l. od Dustera z napędem tylko na przednią oś. Jego zaletą są regularne kształty ułatwiające optymalne rozmieszczenie bagażu oraz możliwość powiększenia pojemności po złożeniu tylnej kanapy do 1507 l. Wadą jest zasłona bagażnika pozbawiona mechanizmu zwijania.

W ofercie Dacii mamy do wyboru jeden 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1.6l i mocy 105KM oraz dwie jednostki wysokoprężne generujące moc 90KM lub 109KM z pojemności 1.5l. Optymalnym rozwiązaniem będzie wybór mocniejszego silnika wysokoprężnego. Moc 109KM i moment 240Nm wystarczą do sprawnego poruszania się zarówno po mieście jak i terenie. Podczas testu na odcinku 600 kilometrów, średnie spalanie wyniosło 6,5l/100km. Przy masie 1294 kg i współczynniku oporu powietrza zdecydowanie większym niż w przypadku większości samochodów osobowych – cx=0.42, wynik można uznać za zadawalający. Wadą jest słabe wyciszenie kabiny, które na wysokich obrotach silnika lub przy prędkościach powyżej 110 km/h staje się uciążliwe.

Samochód ze swoimi wysokoprofilowymi oponami i zawieszeniem przejętym z

Fot: Dacia
Fot: Dacia

Nissana, bardzo dobrze radzi sobie na polskich dziurawych drogach. Wszelkie nierówności są bardzo dobrze niwelowane przez zawieszenie. Zbudowany na płycie podłogowej Logana, SUV z przodu posiada zawieszenie na kolumnach McPhersona z wahaczami trójkątnymi z tyłu zaś zawieszenie wielowahaczowe z Nissana X-Traila. Konstrukcja taka sprawuje się doskonale w każdych warunkach. Dodatkowo duży skok zawieszenia podnosi komfort i pomaga w bardziej dynamicznej jeździe w terenie. Z silnikiem znanym doskonale z oferty Renault współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Zaskakuje bardzo krótki pierwszy bieg. Jak się okazuje jest to ukłon w stronę właściwości terenowych. Przy 1000 obr./min. Duster porusza się z prędkością zaledwie 5,79 km/h. To proste rozwiązanie pozwoliło zrezygnować z reduktora, jednocześnie umożliwia swobodne poruszanie się z małymi prędkościami po trudnym terenie. Dodatkowo dwudziestocentymetrowy prześwit, głębokość brodzenia 35 cm, kąt natarcia 30º, kąt rampowy 23º i kąt zejścia 36º w połączeniu z napędem 4x4 i krótkimi zwisami przednim i tylnym są ważnymi atutami w tym segmencie.

Dacia Duster jest obecnie jedynym SUVem którego właścicielem możemy stać się za kwotę nie przekraczającą 40 tys. zł. Za taką kwotę otrzymujemy nowy samochód z 3-letnią gwarancją, który ma logo Dacii, ale technologicznie firmowany jest przez Renault i Nissana. Alternatywą w tym segmencie i przedziale cenowym jest tylko i wyłącznie zakup samochodu używanego.

Wybrane dane techniczne Dacii Duster i konkurentów:

Marka/modelDacia DusterSkoda YetiFiat Sedici
WersjaLaureateActiveDynamic
Cena (zł)65 95088 65073 990
SilnikDieselDieselDiesel
Pojemność (l)146119681956
Moc (KM)109110135
Moment obrotowy (Nm)240280320
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s)12,512,211,2
Prędkość maksymalna (km/h)168174180
Średnie spalanie (l/100 km)5,66,15,4
Emisja CO2 (g/km)145159139
Skrzynia biegówManualna, 6 stopniowaManualna, 6 stopniowaManualna, 6 stopniowa
Pojemność bagażnika (l)408416270

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert


**więcej zdjęć Dacii Duster w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty