Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 kontra Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 [galeria]

Karol Biela
Dacia Duster / Fot. Karol Biela
Dacia Duster / Fot. Karol Biela
Dacia Duster i Nissan Qashqai? Mógłby ktoś pomyśleć, że to przecież auta z dwóch różnych światów, jednak poza oczywistą dysproporcją w cenie, oba SUV-y mają ze sobą wiele wspólnego.
Dacia Duster / Fot. Karol Biela
Dacia Duster / Fot. Karol Biela

Utarło się, że samochód wyznacza poziom statusu społecznego, czy materialnego właściciela pojazdu. Nie wypada się z tym nie zgodzić, lecz z drugiej strony przecież wokół nas są też tacy, dla których auto ma po prostu jeździć, a przy okazji najlepiej powinno być tanie w zakupie i eksploatacji.

Czy do powyższego opisu nie pasują jak ulał dwaj bohaterowie naszego porównania? Debiutujący w połowie zeszłego roku Nissan Qashqai II generacji to jeden z lepiej sprzedających się na polskim rynku SUV-ów. Jeszcze większym powodzeniem cieszy się Dacia Duster, która w 2014 roku znalazła się na szóstym miejscu w sprzedaży nowych aut klientom indywidualnym (3053 sztuk).

Większy prześwit oraz wysokie nadwozie, które gwarantuje kierowcy świetne pole widzenia, to cechy wspólne niemal wszystkich SUV-ów. Nie inaczej jest w przypadku Dacii i Nissana.

Nissan Qashqai / Fot. Karol Biela
Nissan Qashqai / Fot. Karol Biela

Duster obecny jest na rynku już od pięciu lat, ale w 2013 roku model ten przeszedł facelifing polegający m.in. na zmianie reflektorów oraz osłony chłodnicy. Mocno zarysowane błotniki i masywna, nieco surowa sylwetka Dustera podkreśla charakter tego auta.

O niezłych możliwościach terenowych tego pojazdu świadczy spory, bo 210-milimetrowy prześwit.

Do tego klienci, którzy zdecydują się na rumuńskiego SUV-a mogą zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na akcesoria, które dodadzą Dacii więcej off-roadowego stylu. Pakiet Adventure obejmujący np. rurową osłonę chłodnicy, a także stalowe progi kosztuje 3613 złotych.

Nissan Qashqai prezentuje się o wiele bardziej dynamiczniej i nowocześniej. Jednak 180 milimetrów prześwitu od razu zdradza bardziej szosowe przeznaczenie tego samochodu.

Dacia Duster / Fot. Karol Biela
Dacia Duster / Fot. Karol Biela

Wewnątrz, co było do przewidzenia, o wiele lepiej prezentuje się Qashqai, a i jakość materiałów wykończeniowych oraz ich spasowanie nie pozostawia powodów do narzekania.

Projekt deski rozdzielczej o wiele tańszej w zakupie Dacii trąci już nieco myszką, a na pewno nie porywa stylistycznym wysmarowaniem. Twarde plastiki i zauważalnie niższa jakość montażu może początkowo zrażać, ale pod względem przestrzeni w kabinie jest już naprawdę nieźle.

Zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach znajdziemy przyzwoitą ilość miejsca, a bagażnik mieszczący 408 litrów ma regularne kształty. Po złożeniu oparć kanapy maksymalnie kufer Dacii dysponuje kufrem o pojemności 1636 litrów.

Co prawda z przodu Nissan ma o wiele bardziej wygodne fotele z lepszym trzymaniem ciała w zakrętach, ale na kanapie będzie już nieco ciaśniej. Kufer Nissana mieści standardowo 439 litrów, a po złożeniu oparć kanapy do dyspozycji mamy 1513 litrów.

Nissan Qashqai / Fot. Karol Biela
Nissan Qashqai / Fot. Karol Biela

Porównywane przez nas auta miały napęd na obie osie, a taki występuje wyłącznie z najmocniejszymi silnikami wysokoprężnymi. Pod maską Dacii Duster pracowała jednostka pochodząca od Renault. Nie ma się temu co dziwić, bo już rumuńska marka od 1999 roku wchodzi w skład francuskiego koncernu.

Silnik 1.5 dCi generuje 109 KM oraz 240 Nm, które są dostępne przy 1750 obr./min. Konstrukcja ta wydaje się odpowiednim silnikiem dla Dustera, chociaż osiągami zdecydowanie odstaje od SUV-a japońskiej marki.

Nissan Qashqai II generacji w specyfikacji z napędem 4x4 występuje z jednostką 1.6 dCi, która skonstruowana została... wspólnie z Renault. Obie firmy od lat współpracują, więc można pokusić się o stwierdzenie, że produkowany w angielskich zakładach Nissana w Sunderland Qashqai to dalszy kuzyn Dustera.

Silnik 1.6 dCi osiąga 130 KM, a maksymalny moment obrotowy równy 320 Nm dostępny jest dokładnie przy takich samych obrotach jak w jednostce 1.5 dCi Dacii.

Poza wspólną rodziną 4-cylindrowych jednostek wysokoprężnych dCi, które wykorzystują bezpośredni wtrysk Common Rail i turbodoładowanie, oba samochody łączy też napęd 4x4.

Ten zastosowany w Dacii Duster, pochodzi z I generacji Nissana X-Trail. Niemniej kierowca ma do dyspozycji trzy programy pracy: 2WD (napęd na przednią oś), AUTO (w razie wykrycia ślizgu kół przedniej osi automatycznie załączany jest napęd na tył) oraz tryb LOCK (permanentny napęd na wszystkie koła).

Dacia Duster / Fot. Karol Biela
Dacia Duster / Fot. Karol Biela

Pracą napędu Dustera zarządza pokrętło znajdujące się na konsoli środkowej. To łatwe i proste w obsłudze rozwiązanie.

Takie same programy napędu 4x4 (2WD, AUTO, LOCK) znajdują się w SUV-ie Nissana, chociaż ich sterowanie odbywa się poprzez przełącznik umieszczony po lewej stronie kierownicy.

Skoro już mowa o napędach 4x4 to warto od razu stwierdzić, że do zapuszczania się w lekki teren nadają się oba pojazdy, ale w już w nieco cięższych warunkach o wiele lepiej radzi sobie Duster, który jest nie tylko o wiele lżejszy, lecz także ma o 30 milimetrów wyższy prześwit.

Za to przy szybszej jeździe po autostradzie, czy na krętych drogach poza miastem zdecydowanie lepiej radzi sobie Qashqai. Pod względem stabilności przy większych prędkościach, jak i biorąc pod uwagę precyzję układu kierowniczego widać, iż w tej konkurencji Nissan góruje nad Dacią, chociaż w mieście oba pojazdy radzą sobie bardzo dobrze.

Wyższa pozycja za kierownicą i sporej wielkości lusterka zewnętrzne ułatwiają obserwację otoczenia, a podwyższony prześwit pomaga podczas wjazdu na wysoki krawężnik. Jedynie widoczność do tyłu jest nieco ograniczona, ale w Dusterze wykupić można czujniki parkowania, a w Qashqai'u dostępny jest nawet system czterech kamer przekazujący na centralnym wyświetlaczu podgląd na 360° wokół całego auta.

Nissan Qashqai / Fot. Karol Biela
Nissan Qashqai / Fot. Karol Biela

Podstawowa wersja Dacii Duster 1.6 16V 105 KM 2WD kosztuje 39 900 złotych. Auto posiada fabryczne wspomaganie układu kierowniczego, system kontroli toru jazdy ESC, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, a także boczne poduszki powietrzne z przodu, czy stalowe 16-calowe obręcze kół.

Dacia Duster z jednostką 1.5 dCi o mocy 109 KM i napędem 4x4 dostępna jest wyłącznie w najbogatszej wersji Laureate bądź limitowanej serii Celebration.

Z pakietem Laureate auto wycenione zostało na 69 900 złotych. W standardzie otrzymamy m.in. światła przeciwmgłowe, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby z przodu, centralny zamek z pilotem, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, czy kierownicę oraz gałkę dźwigni zmiany biegów pokryte skórą.

Pewne niedostatki w wyposażeniu pakietu Laureate można dokupić w całkiem atrakcyjnych cenach. Na przykład 950 złotych dostaniemy system MEDIA-NAV, który został stworzony przy współpracy z firmą LG. Obejmuje on 7-calowy ekran dotykowy z nawigacją, radioodtwarzaczem (bez CD), wejście USB i jack, audiostreaming, Bluetooth, a także pilota do sterowania przy kierownicy. Za 550 złotych dokupić można podgrzewanie przednich foteli, a za 330 elektrycznie sterowane szyby z tyłu.

Bazowa wersja Nissana Qashqai Visia z turbodoładowaną jednostką benzynową DIG-T o mocy 115 KM kosztuje 69 900 złotych, czyli dokładnie tyle samo, co Duster 1.5 dCi 4x4.

Dacia Duster / Fot. Karol Biela
Dacia Duster / Fot. Karol Biela

Auto fabrycznie posiada światła do jazdy dziennej LED, system ESP, sześć podusze powietrznych (przednie, boczne oraz kurtynowe), 16-calowe alufelgi, wspomaganie kierownicy, regulowane i podgrzewane elektrycznie lusterka, centralny zamek z pilotem, a nawet manualną klimatyzację.

Ceny Nissana Qashqai dCi 130 All Mode 4x4-i w pakiecie Visia zaczynają się od 96 900 złotych. Jednak przepaść w wyposażeniu i zastosowanej technologii pomiędzy Dacią a Nissanem najbardziej widać spoglądając na specyfikację najbogatszej wersji Tekna. Topowa odmiana Qashqai'a ma w standardzie m.in. automatyczną klimatyzację, system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy, układ informujący o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu, czy adaptacyjne światła drogowe. Powyższe elementy nie są do kupienia w rumuńskim SUV-ie nawet za dopłatą.

Wybrane dane techniczne:

Marka/model

Dacia Duster 1.5 dCi 109 KM 4WD Laureate

Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All Mode 4x4-I Visia

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

 

4/8/olej napędowy

 

4/16/olej napędowy

 

Pojemność skokowa (cm3)

 

1461

 

1598

 

Moc maksymalna (KM/obr/min)

109/4000

130/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

 

240/1750

320/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,9

10,5

Prędkość maksymalna (km/h)

168

190

Pojemność bagażnika (l)

215/1013

439/1513

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

55

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

 

5,2

4,9

Długość x szerokość x wysokość (mm)

 

4315/2000/1625

4380/1806/1595

Rozstaw osi (mm)

2674

2646

Masa własna (kg)

1320

1518

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

3/12

Cena (zł)

Od 69 900

Od 96 900

Wybrane wyposażenie seryjne

Marka/model

Dacia Duster 1.5 dCi 109 KM 4WD Laureate

Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All Mode 4x4-I Visia

Poduszki powietrzne

4

6

Układ ESP

S

S

Centralny zamek

S

S

Komputer pokładowy

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane elektrycznie

S

S

Radioodtwarzacz z CD/ MP3

O (bez CD)

S

Wspomaganie kierownicy

S

S

Obręcze

16-calowe stalowe

16-calowe stalowe

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne

Nasza ocena

Marka/model

Dacia Duster 1.5 dCi 109 KM 4WD Laureate

Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 All Mode 4x4-I Visia

Wnętrze/bagażnik

+

+

Materiały i jakość spasowania

 

+

Silnik/osiągi

 

+

Zużycie paliwa

+

+

Właściwości jezdne

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Wyposażenie

+

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

5

7

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty