Czyszczenie (regeneracja) DPF-a. Jak, gdzie i za ile?

Mariusz Zbyszyński
Fot. Janusz Wójtowicz
Fot. Janusz Wójtowicz
DPF to skrót z ang. gasoline particulate filter, czyli filtr cząstek stałych. Montowany jest w układzie wydechowym silnika wysokoprężnego oraz (od niedawna) benzynowego. Jego zadaniem jest oczyścić spaliny z cząstek stałych, w których znajduje się m.in. niespalony węgiel (sadza). Zasada działania filtra jest dość prosta, cząstki stałe osiadają na ściankach, a także włóknach wykonanych z materiałów ceramicznych, metalu lub dedykowanego papieru.

Wraz z upływem kilometrów, cząstki gromadzą się i powodują stopniowe zapychanie się filtra. Na jego żywotność ma wpływ przede wszystkim stan techniczny posiadanego pojazdu, jakość paliwa, a także styl jazdy. Spora część aut posiada tryb regeneracji pasywnej zainstalowanego DPF-a, czyli samooczyszczenia, polegającego na katalitycznym spalaniu cząstek, w temperaturze wyższej niż 600°C.

Producenci montują również aktywne systemy wypalania, poprzez chwilową zmianę trybu pracy silnika, która powoduje wzrost emisji dwutlenku azotu, co w następstwie sprawia, że węgiel zawarty cząstkach utlenia się. Niestety pozostają jednak niepalne substancje, kumulujące się z biegiem czasu i tworzące popiół. Dlatego też, filtr systematycznie zapełnia się i efektywność procesu jego regeneracji spada. W momencie osiągnięcia pełnego poziomu napełnienia, system pokładowy wyświetla odpowiedni komunikat, a to oznacza wizytę w serwisie i wymianę DPF-a lub jego regenerację.

Budowa filtra DPFFot. GM Company
Budowa filtra DPF

Fot. GM Company

I nagle pojawia się problem, ponieważ koszt wymiany filtra na nowy jest bardzo wysoki i często właściciele aut decydują się na jego usunięcie, a to duży błąd. Za takie postąpienie grozi wysoki mandat i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego, ponieważ od tego momentu posiadany samochód nie spełnia norm emisji spalin.

Na szczęście w dzisiejszych czasach filtr można poddać regeneracji, dzięki temu w portfelu zostanie spora ilość gotówki, a naprawa odbędzie się zgodnie z literą prawa.

Czyszczenie filtra DPF

Jedną z metod jest czyszczenie ultradźwiękowe – skuteczne, ale dość ryzykowne. Wynika to z faktu, że wkład filtra wykonany jest z węglika krzemowego, który może zostać pokruszony w momencie użycia ultradźwięków.

Bezpieczniejszym i dokładniejszym rozwiązaniem, jest system hydrodynamicznego czyszczenia filtrów DPF. Pierwszym etapem prac regeneracyjnych jest demontaż części, co może nie być łatwe, ponieważ filtry montuje się np. tuż za silnikiem. Następnie specjalista dokonuje weryfikacji stanu, a dokładniej wkładu, przy użyciu np. endoskopu. Etap trzeci, to kąpiel w gorącej wodzie z dodatkiem środka zmiękczającego.

Na koniec DPF zostaje zamontowany w specjalistycznej maszynie, która wybija z kanalików popiół, używając do tego celu wody pod wysokim ciśnieniem. Płukanie trwa do momentu, aż wartości pomiarowe będą bliskie fabrycznie nowej części. Zazwyczaj zabieg trwa od 30 – 60 min. Na koniec filtr jest suszony, odnawiany odpowiednią farbą i montowany do samochodu.

A kiedy nowy DPF?

Specjaliści twierdzą, że taki proces przywraca opisywanej części stan fabryczny, wyjątkiem jest sytuacja, w której filtr jest uszkodzony mechanicznie np. stopiony w środku. Wtedy pozostaje tylko wymiana na nowy.

Warsztatów oferujących usługę ekologicznego czyszczenia filtrów DPF jest sporo, wystarczy zapoznać się z ich ofertą na stronach Internetowych. Wybierając fachowca, warto zwrócić uwagę na opinię klientów, ponieważ usługi nie zawsze wykonywane są w pełni profesjonalnie. Koszt regeneracji na terenie Warszawy to około 500 zł brutto -  w momencie kiedy filtr dostarczymy osobiście. Demontaż i montaż opisywanej części liczony jest dodatkowo i ustalany indywidualnie. Moim zdaniem warto.

Zobacz także: Nissan Qashqai w nowej odsłonie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie