Czym trują diesle?

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Paweł Łacheta: Po naszych drogach porusza się jeszcze dużo samochodów z silnikami diesla, które nie spełniają żadnych norm czystości spalin.
Fot. Paweł Łacheta: Po naszych drogach porusza się jeszcze dużo samochodów z silnikami diesla, które nie spełniają żadnych norm czystości spalin.
Udostępnij:
Fakt, że diesle zanieczyszczają atmosferę spalinami uświadamiamy sobie jadąc pod górę za ciężarówką, która zostawia za sobą obłok czarnego gryzącego dymu.

Większość użytkowników samochodów kojarzy emisję szkodliwych składników w spalinach z samochodami osobowymi napędzanymi silnikami benzynowymi. Przyzwyczailiśmy się także, że urządzeniami wspomagającymi redukcję tych zanieczyszczeń są katalizatory.

 

Nieco mniej uwagi poświęca się silnikom wysokoprężnym, które spalają olej napędowy. To jest paliwo o zupełnie innym składzie chemicznym i właściwościach niż benzyny. Ten dym, złożony w decydującej części z sadzy, powoduje m.in. podrażnienie błon śluzowych człowieka.  Spaliny silników wysokoprężnych zwierają kilkaset związków chemicznych w postaci gazów, cieczy i ciał stałych. Wyniki analiz

Fot. Paweł Łacheta: Po naszych drogach porusza się jeszcze dużo samochodów z silnikami diesla, które nie spełniają żadnych norm czystości spalin.
Fot. Paweł Łacheta: Po naszych drogach porusza się jeszcze dużo samochodów z silnikami diesla, które nie spełniają żadnych norm czystości spalin.

gazów wylotowych z silników wysokoprężnych wykazują, że są one głównym dostarczycielem tlenków azotu i cząstek stałych, emitują także tlenek węgla i węglowodory. Poza wymienionymi bardzo ważnym składnikiem spalin jest dwutlenek siarki, bowiem około 90 procent siarki obecnej w paliwie przechodzi do atmosfery w postaci dwutlenku siarki, pozostała ilość wchodzi w skład cząstek stałych. Uzupełnieniem siarczków i siarczanów w cząstkach stałych są szkodliwe dla zdrowia sadza, związki aromatyczne oraz metale: wapń, magnez, żelazo i cynk. Tlenek węgla jest gazem trującym, dwutlenek siarki przyczynia się do powstawania kwaśnych deszczy, węglowodory aromatyczne i sadza mają działanie rakotwórcze. Więc dla zachowania dobrego stanu zdrowia warto zrezygnować z jazdy za kolumną dymiących ciężarówek mozolnie wspinających się pod górę.

 

Istnieją dwie drogi zmniejszenia emisji związków szkodliwych przez silniki wysokoprężne. Pierwszym kierunkiem jest poprawa jakości i cech oleju napędowego, drugim jest modernizacja silników oraz zastosowanie katalizatorów i filtrów. Chociaż przemysł petrochemiczny wdraża nowe, coraz doskonalsze technologie przeróbki ropy naftowej, to część surowca dostarczanego do naszych rafinerii nie ma dobrej jakości, zawiera zbyt dużo siarki i usunięcie tego szkodliwego pierwiastka z oleju napędowego jest bardzo trudne i kosztowne.

 

Wraz z podnoszeniem wymagań dotyczących czystości emitowanych spalin, producenci silników wysokoprężnych dostosowują wyroby do spełnienia obowiązujących norm. Obok zmian konstrukcyjnych komór spalania i zwiększania ciśnienia wtrysku, jedną z metod jest zastosowanie specjalnych katalizatorów i filtrów cząstek stałych. Te nowinki techniczne stosowane są w silnikach wysokoprężnych napędzających nowoczesne samochody osobowe. Po naszych drogach porusza się zbyt dużo starych pojazdów ciężarowych i osobowych z silnikami diesla poprzedniej generacji, które nie spełniają żadnej normy emisji spalin.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie