Większość użytkowników samochodów kojarzy emisję szkodliwych składników w spalinach z samochodami osobowymi napędzanymi silnikami benzynowymi. Przyzwyczailiśmy się także, że urządzeniami wspomagającymi redukcję tych zanieczyszczeń są katalizatory.
Nieco mniej uwagi poświęca się silnikom wysokoprężnym, które spalają olej napędowy. To jest paliwo o zupełnie innym składzie chemicznym i właściwościach niż benzyny. Ten dym, złożony w decydującej części z sadzy, powoduje m.in. podrażnienie błon śluzowych człowieka. Spaliny silników wysokoprężnych zwierają kilkaset związków chemicznych w postaci gazów, cieczy i ciał stałych. Wyniki analiz

gazów wylotowych z silników wysokoprężnych wykazują, że są one głównym dostarczycielem tlenków azotu i cząstek stałych, emitują także tlenek węgla i węglowodory. Poza wymienionymi bardzo ważnym składnikiem spalin jest dwutlenek siarki, bowiem około 90 procent siarki obecnej w paliwie przechodzi do atmosfery w postaci dwutlenku siarki, pozostała ilość wchodzi w skład cząstek stałych. Uzupełnieniem siarczków i siarczanów w cząstkach stałych są szkodliwe dla zdrowia sadza, związki aromatyczne oraz metale: wapń, magnez, żelazo i cynk. Tlenek węgla jest gazem trującym, dwutlenek siarki przyczynia się do powstawania kwaśnych deszczy, węglowodory aromatyczne i sadza mają działanie rakotwórcze. Więc dla zachowania dobrego stanu zdrowia warto zrezygnować z jazdy za kolumną dymiących ciężarówek mozolnie wspinających się pod górę.
Istnieją dwie drogi zmniejszenia emisji związków szkodliwych przez silniki wysokoprężne. Pierwszym kierunkiem jest poprawa jakości i cech oleju napędowego, drugim jest modernizacja silników oraz zastosowanie katalizatorów i filtrów. Chociaż przemysł petrochemiczny wdraża nowe, coraz doskonalsze technologie przeróbki ropy naftowej, to część surowca dostarczanego do naszych rafinerii nie ma dobrej jakości, zawiera zbyt dużo siarki i usunięcie tego szkodliwego pierwiastka z oleju napędowego jest bardzo trudne i kosztowne.
Wraz z podnoszeniem wymagań dotyczących czystości emitowanych spalin, producenci silników wysokoprężnych dostosowują wyroby do spełnienia obowiązujących norm. Obok zmian konstrukcyjnych komór spalania i zwiększania ciśnienia wtrysku, jedną z metod jest zastosowanie specjalnych katalizatorów i filtrów cząstek stałych. Te nowinki techniczne stosowane są w silnikach wysokoprężnych napędzających nowoczesne samochody osobowe. Po naszych drogach porusza się zbyt dużo starych pojazdów ciężarowych i osobowych z silnikami diesla poprzedniej generacji, które nie spełniają żadnej normy emisji spalin.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?