Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czym świecić w dzień?

Marek Ponikowski
Światła do jazdy dziennej mogą być tylko użytecznym elementem wyposażenia… Fot: Materiały prasowe
Światła do jazdy dziennej mogą być tylko użytecznym elementem wyposażenia… Fot: Materiały prasowe
Ewolucja samochodowego oświetlenia nabiera tempa. Nie tak dawno nowinką były żarówki halogenowe, z wolna oswajamy się z ksenonami, a już w autach luksusowych pojawiają się światła zewnętrzne wykonane w całości w technice LED. Mało tego: w samochodach wyścigowych teamu Audi, które wystartują w tegorocznym wyścigu 24 Godziny Le Mans zastosowano reflektory laserowe o zasięgu ok. kilometra! Zmiany nie omijają także innych elementów samochodowego oświetlenia. Na przykład świateł do jazdy w dzień.

Od Nowego Roku Szwajcaria stała się siedemnastym państwem europejskim, w którym można dostać mandat (40 franków) za

Światła do jazdy dziennej mogą być tylko użytecznym elementem wyposażenia… Fot: Materiały prasowe
Światła do jazdy dziennej mogą być tylko użytecznym elementem wyposażenia… Fot: Materiały prasowe

jazdę od świtu do zmierzchu bez włączonych świateł mijania lub specjalnych świateł dziennych. Krajów, w których używanie świateł do jazdy dziennej jest tylko zalecane (Francja, Niemcy) lub obowiązkowe jedynie w złych warunkach atmosferycznych (np. Belgia) bądź tylko poza terenem zabudowanym (Rumunia), albo zgoła zabronione (Chorwacja, Grecja) - jest więcej: aż dwadzieścia trzy. Ale w całej Unii Europejskiej światła do jazdy w dzień są od dwóch lat obowiązkowym wyposażeniem nowo rejestrowanych samochodów.

Szwajcarzy są przekonani o sensowności nowego prawa. "Jazda samochodem z włączonymi światłami dziennymi zmniejsza liczbę wypadków drogowych i minimalizuje ich skutki - ogłosił w swoim oficjalnym stanowisku szwajcarski automobilklub TCS. - Samochody są lepiej widoczne, zatem inni uczestnicy ruchu drogowego mogą lepiej oceniać odległość do zbliżającego się pojazdu i jego prędkość." Oświetlenie samochodu staje się w ten sposób także ważnym sygnałem, czy widoczny z oddali pojazd jest nieruchomy, czy też się porusza. Światła do jazdy w dzień, w które wyposażane są fabrycznie nowe samochody to niemal wyłącznie zestawy diod LED, które poza swą zasadniczą funkcją, stały się też elementem uatrakcyjniającym wygląd auta.
Diody przyzwoitej jakości powinny służyć bezawaryjnie przez całe życie samochodu. Gorzej jest z LED-ami w lampach do jazdy dziennej sprzedawanych w zestawach do montażu w starszych samochodach. Te w wielu przypadkach przestają częściowo świecić już po kilku miesiącach. Światła kwalifikują się do wymiany, bo nie spełniają wymagań normy określającej ich powierzchnię świecącą na minimum 25 centymetrów kwadratowych. Tanie zestawy z supermarketów to więc często tylko pozorna oszczędność!

…albo także swoistą ozdobą samochodu Fot: Materiały prasowe
…albo także swoistą ozdobą samochodu Fot: Materiały prasowe

Może więc lepiej nie zawracać sobie głowy instalowaniem świateł do jazdy dziennej i jeździć nadal włączając w dzień światła mijania? Jednoznaczna odpowiedź sprawia pewne kłopoty. Z jednej strony bowiem ich używanie zwalnia kierowcę z konieczności rozstrzygania dylematu: jakich świateł używać w zmiennych warunkach atmosferycznych, o które łatwo zwłaszcza w sezonie jesienno - zimowym? - z drugiej jednak wraz ze światłami mijania włączamy światła pozycyjne z przodu i z tyłu, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, oświetlenie tablicy przyrządów itp., co podnosi pobór prądu do ok. 135 W, podczas gdy LED-owe światła do jazdy dziennej zadowalają się poborem  tylko 20 W! Poza tym, jeżdżąc z włączonymi światłami mijania wydajemy sporo na wymianę przepalonych żarówek reflektorowych.

Instalując światła do jazdy w dzień należy pamiętać o ich właściwym umieszczeniu i połączeniu z instalacją elektryczną auta. Muszą być rozmieszczone symetrycznie, znajdować się nie niżej niż 25 cm nad jezdnią i nie wyżej niż 150 cm oraz co najmniej 60 cm od siebie. Powinny samoczynnie zapalać się w momencie uruchomienia silnika i gasnąć po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgielnych. Gdy lampa świateł do jazdy dziennej jest bliżej niż 4 cm od kierunkowskazu musi gasnąć w czasie pracy tego kierunkowskazu. Ważne jest utrzymywanie czystości ich szkieł, bo te stosunkowo słabe światła pokryte błotem stają się zupełnie niewidoczne.

Światła do jazdy w dzień takie, jakich wymagają obecne przepisy Unii Europejskiej nie są rozwiązaniem idealnym. Znajdują się bowiem tylko z przodu samochodu. Tymczasem przydałoby się również dzienne oświetlenie tyłu. Eksperci pracują nad projektami przepisów, które by określały, w jakich warunkach takie światła z tyłu pojazdu będzie można włączać, a kiedy byłoby to obowiązkowe.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty