Czy zrównoważony transport jest nam potrzebny?

(ip)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Przymiotnik „zrównoważony” robi od kilkunastu lat ogromną karierę. Pojawia się przed niemal wszystkimi rzeczownikami, od diety po globalny rozwój gospodarczy i społeczny. Można by to uznać za modę, gdyby nie fakt, iż kryją się za nim rzeczywiste wyzwania przed jakimi staje nasza przyszłość.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Zrównoważony transport definiowany jest jako zaspokajanie i kształtowanie potrzeb transportowych w sposób efektywny ekonomicznie, uzasadniony społecznie i gospodarczo oraz minimalizujący negatywny wpływ użytkowania środków transportu i infrastruktury transportowej na środowisko naturalne i społeczne. Budowa systemu zrównoważonego transportu jest jednym z wielu działań, podejmowanych przez międzynarodową społeczność w odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne związane ze zmianami klimatycznymi, koniecznością ochrony środowiska oraz perspektywą wyczerpywania się nieodnawialnych zasobów naturalnych.

**CZYTAJ TAKŻE

Eco driving - jak zmniejszyć wydatki na paliwo?Jak oszczędzać paliwo? Poradnik

**

Przymiotnik "zrównoważony" - także w odniesieniu do transportu - to zatem nie moda lecz konieczność. Jest kluczem strategii przyjętej przez Unię Europejską na najbliższe dziesięciolecia. Każdy kraj i każda branża musi uwzględniać jej wymogi.

- Przemysł motoryzacyjny należy niewątpliwie do ścisłej czołówki branż realizujących w praktyce założenia strategii zrównoważonego rozwoju - podkreśla Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Europejscy producenci wydali w 2009 r. 38,2 mld euro na badania i rozwój - najwięcej spośród wszystkich gałęzi przemysłu. W ciągu najbliższych 2 lat branża motoryzacyjna będzie inwestować w rozwój technologii czterokrotnie więcej niż w rozbudowę sieci zakładów produkcyjnych i dwukrotnie więcej niż w marketing i reklamę. Badania zmierzają głównie w kierunku udoskonalenia technologii pozwalających na oszczędne zużywanie paliwa oraz ograniczanie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Dzięki temu np. współczesny samochód ciężarowy zużywa przeciętnie o 35% paliwa mniej niż pojazd sprzed 30 lat.

Jednak samo zaangażowanie technologiczne przemysłu na pewno nie wystarczy. Budowa systemu zrównoważonego transportu jest oczywistym wyzwaniem dla znacznie szerszego grona podmiotów, w tym zwłaszcza dla koncernów paliwowych, branż kooperujących z motoryzacją, firm logistycznych oraz samych użytkowników aut. Także dla parlamentów, rządów oraz władz samorządowych. Zrównoważony transport stanowi wspólny cel kompleksowych, zintegrowanych działań w wielu obszarach.

Producenci paliw muszą pracować nad nowymi generacjami benzyn i olejów napędowych, producenci materiałów konstrukcyjnych dla przemysłu

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

motoryzacyjnego powinni dostarczać coraz bardziej wytrzymałe i odporne elementy nadwozi i podzespoły. Zadaniem branży logistycznej jest doskonalenie komputerowych systemów optymalizujących trasy zaopatrzeniowe i tzw. potoki ładunków.

Kierowcy muszą pilnie uczyć się ekodrivingu i ogólnej kultury jazdy, parlamenty uchwalać prawa, które promowałyby użytkowanie pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisyjne, rządy pilnować rozbudowy infrastruktury drogowej i nie zaniedbywać rozwoju alternatywnego transportu modalnego, a samorządy budować inteligentne systemy sterowania ruchem miejskim, ścieżki rowerowe i przyjazny transport publiczny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty