Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy warto postawić na silnik benzynowy z turbo? TSI, T-Jet, EcoBoost

Bartosz Gubernat
Silnik benzynowy z turbo
Silnik benzynowy z turbo
Producenci samochodów coraz częściej wyposażają silniki benzynowe w turbosprężarki. Dzięki temu bez straty w osiągach mogą sobie pozwolić na zmniejszenie pojemności skokowej. Co na temat sądzą mechanicy?
Silnik benzynowy z turbo
Silnik benzynowy z turbo

Jeszcze kilka lat temu w turbosprężarki wyposażano głównie silniki wysokoprężne, z których bez doładowania, nawet przy sporej pojemności trudno było wykrzesać przysłowiowy ogień. Przykład? Niezawodny i niezwykle wygodny Mercedes W124, czyli ukochany przez polskich taksówkarzy „klin". Auto przez długi czas było oferowane jedynie z wolnossącymi ropniakami – dwulitrowym o mocy 75 KM i trzylitrowym, oferującym zaledwie 110 KM mocy.
– I mimo kiepskich osiągów, te samochody były najbardziej wytrzymałe. Mam klientów, którzy jeżdżą nimi do dziś. Mimo sporego wieku i przebiegów przekraczających milion kilometrów do tej pory nie wykonywaliśmy poważniejszych napraw. Silniki mają książkową kompresję, nie wymagają remontu – mówi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

Zobacz również: Fiat 500 TwinAir - test Regiomoto

Znacznie więcej kłopotów mają jego klienci, właściciele samochodów z silnikami turbo.
– To często jednostki o takiej samej pojemności i zbudowane praktycznie tak samo. Niestety pracują na wyższych obrotach, są bardziej obciążone. Znacznie szybciej się psują – przekonuje mechanik.

REKLAMA

zobacz także 
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

Turbo to prawie standard

Mimo tego praktycznie wszystkie oferowane dziś diesle to jednostki turbodoładowane. Coraz częściej sprężarkę można znaleźć także pod maską benzyniaków. Takie rozwiązanie stosuje między innymi grupa Volkswagena, produkująca silniki TSI, Ford oferujący jednostki EcoBoost, czy Fiat montujący silniki T-Jet. Włosi na turbodoładowanie postawili nawet w maleńkiej, dwucylindrowej jednostce Twinair. Dzięki temu niespełna litrowy silnik oferuje aż 85 KM mocy.

- U nas silniki EcoBoost zaczynają się od pojemności 1,0. Np. w Fordzie Focusie z taką jednostką mamy 100 lub 125 KM. W przypadku silnika 1,6 moc rośnie do 150 lub 182 KM, w zależności od wersji. Mondeo z silnikiem EcoBoost to od 203 do 240 KM. Silniki nie są kłopotliwe w utrzymaniu, wymagają takiej samej troski jak turbodiesle – przekonuje Marcin Wróblewski z serwisu Forda Res Motors w Rzeszowie.

Warto przeczytać: Alfa Romeo Giulietta 1,4 turbo - test Regiomoto

Jak dbać o silniki benzynowe z turbo?

Przede wszystkim regularnie kontrolując stan oleju. Poza tym ważne jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury turbiny. Ponieważ to urządzenie napędzane energią spalin, pracuje w wysokich temperaturach i jest narażone na bardzo duże obciążenia. Dlatego przed wyłączeniem silnika wyposażonego w turbinę trzeba koniecznie odczekać kilka minut, by zdążyła ostygnąć. To szczególnie istotne po długiej podróży.
– Jeśli kierowca będzie o tym zapominał, zwiększy ryzyko wystąpienia usterek. Np. luzów na łożyskowaniu wirnika, nieszczelności a co za tym idzie - zaolejeniu układu ssącego. Wówczas turbinę należy wymienić na nową, lub zregenerować – tłumaczy Anna Stopińska, doradca serwisowy w ASO Mercedes i Subaru Zasada Group w Rzeszowie.

Więcej mocy i awarii

Ale kłopoty z turbo to nie jedyny problem doładowanych samochodów. Według Leszka Kwolka, właściciela serwisu turbo-rzeszow.pl w nowych autach cierpią także silniki.

- Wszystko dlatego, że z małej pojemności wyciska się zbyt dużo mocy. Dlatego wiele benzynowych silników nie wytrzymuje nawet 100 tysięcy kilometrów. Niedawno mieliśmy w naprawie Volkswagena Golfa 1,4 TSI, w którym po 60 tysiącach przebiegu pękła głowica i rozsypało się turbo – opowiada mechanik.

Jego zdaniem problem dotyczy wszystkich nowych, turbodoładowanych silników benzynowych.

- Im mniejsza pojemność i większa moc, tym ryzyko usterki większe. Te jednostki są naszpikowane elektroniką, wszystkie podzespoły działają jak system naczyń połączonych. Póki każdy jest sprawny nie ma problemu. Gdy jeden odmówi posłuszeństwa, ciągnie za sobą lawinę problemów – uważa Kwolek.

Przyczyną problemów jest m.in. wysoka temperatura spalin, która np. w przypadku awarii sondy Lambda może bardzo szybko i niebezpiecznie wzrosnąć. Samochód dostaje wówczas za dużo powietrza, ale za mało paliwa. – Znam przypadki, gdy w takiej sytuacji wysoka temperatura spalin doprowadzała do wypalenia tłoków – dodaje Kwolek.

Nienajlepsze opinie zbierają także silniki biturbo

– Coraz częściej jedna ze sprężarek jest w takim przypadku podtrzymywana elektronicznie. To rozwiązanie rodem z rajdów, eliminujące zjawisko turbodziury. Ale jednocześnie zwiększające ryzyko wystąpienia kosztownej w naprawie usterki – uważa L. Kwolek.

Ile kosztują naprawy?

Kompleksową regenerację turba w profesjonalnym warsztacie można wykonać już za ok. 600-700 zł netto.
–  U nas w koszt naprawy wliczone jest czyszczenie, odnagarowanie, wymiana pierścieni uszczelniających, uszczelnień, łożysk ślizgowych oraz dynamiczne wyważenie całego układu. Jeśli dochodzi konieczność wymiany wałka i koła kompresji cena rośnie do ok. 900 zł netto – mówi Leszek Kwolek.

Wymiana turba na nowe to znacznie większy wydatek. Np. do forda focusa fabrycznie nowa część kosztuje ok. 5 tys. zł, a regenerowana ok. 3 tys. zł. Do II generacji Skody Octavii ze 105-konnym silnikiem 1,9 TDI nowe turbo kosztuje 7 tys. zł. Oddając w rozliczeniu swoją sprężarkę, obniżamy cenę do 4 tys. zł. Regeneracja poprzez ASO to 2,5 tys. zł. Naprawa lub wymiana turbiny to jednak nie wszystko. Najczęściej przyczyną usterki są inne awarie, występujące w pozostałych układach pracujących pod maską. dlatego przed ponownym montażem turba i uruchomieniem silnika należy je wyeliminować. Brak odpowiedniego smarowania to gwarancja, że turbo rozsypie się zaraz po uruchomieniu.

Czy w takiej sytuacji warto postawić na samochód turbodoładowany? Naszym zdaniem, mimo wszystko tak. Przyjemność z jazdy rekompensuje ewentualne kłopoty, od których przecież również samochody wolnossące nie są wolne. One także się psują.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty