Czy warto kupić używany motocykl?

Tadeusz Suchomski
Udostępnij:
Przygoda motocyklowa zazwyczaj zaczyna się w dniu kupna motocykla. Na ten cel przeciętny użytkownik przeznacza wszystkie oszczędności i śmiało zaciąga kredyt.

Jeśli jest to sprzęt nowy, to nie ma sprawy, gorzej zaś jest z używanym.Pośpiech przy kupnie jest złym doradcą. Aby tego uniknąć, poddajmy analizie elementy, od których zależy wartość motocykla.
Rok produkcji
Pojazdy sprowadzane z zagranicy mogą już mieć papiery z fałszywym rokiem produkcji. Najpewniejszym sposobem ustalenia wieku motocykla jest udanie się z numerem ramy i silnika do najbliższego importera danej marki. Jeśli on nie pomoże, możemy rok produkcji znaleźć na felgach, przewodach hamulcowych, plastikowych elementach karoserii i na tabliczce znamionowej.
Numery indentyfikacyjne
Niekiedy są przebijane. Oczywiście takie podejrzenie dyskwalifikuje motocykl. Można też zasięgnąć informacji w rejestrze pojazdów kradzionych.
Bezwypadkowość
Należy umieć odróżnić poważny wypadek od niegroźnej stłuczki. Najlepiej trzymajmy się zasady motocykla bezwzględnie czystego. Aby być pewnym, że motocykl nie jest po wypadku, nie wystarczą oględziny karoserii. Należałoby zdjąć plastiki i dokładnie obejrzeć całą ramę, rury przedniego zawieszenia, spawy główki ramy i innych połączeń. Dużo również może nam powiedzieć obejrzenie kół. Jeśli po dokładnym obejrzeniu motocykla nie stwierdziliśmy żadnych uszkodzeń lub zadrapań, należy przypuszczać, że był on w dobrych rękach.
Przebieg
Dla motocykli dziesięcioletnich przebieg w okolicy kilkudziesięciu tysięcy kilometrów możemy uznać za wiarygodny. Trudno jest znaleźć motocykl, którego właściciel przyznaje się do faktycznie przejechanych kilometrów. Jak ocenić autentyczny przebieg pojazdu? Aby to zrobić, potrzebne jest olbrzymie obycie z motocyklami. Sposobem na zabezpieczenie się jest uzyskanie opinii z dobrego serwisu motocyklowego.
Stan techniczny
Bywa tak, że rocznik jest dobry, przebieg autentyczny, motocykl bezwypadkowy, a jednak złom. Taką sytuację można spotkać kiedy właściciel zamęczył swój pojazd. Wystarczy nie przestrzegać wymiany czy poziomu oleju, czy zaniedbać podstawowy serwis, by pojazd stał się wrakiem. Nabywając taki motocykl możemy sobie narobić sporo wydatków.
Trafiają się motocykle w dobrym stanie technicznym o niewielkim przebiegu, jednak, aby "upolować" taki egzemplarz należy uzbroić się w cierpliwość i rozpocząć poszukiwania po sezonie, czyli jesienią i bez pośpiechu przygotować motocykl do nowego sezonu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie