Czy nowy samochód musi być drogi w eksploatacji?

mf; Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.
fot. Motofakty.pl
fot. Motofakty.pl
Udostępnij:
Część kierowców w niepochlebny sposób wypowiada się o nowych samochodach, zarzucając im konstrukcję niedopasowaną do warunków eksploatacji oraz wysokie koszty utrzymania, częściowo wynikające z rachunków za wizyty w ASO. Czy mają rację?

W samochodach eksploatowanych przede wszystkim w cyklu miejskim najlepiej sprawdzają się wolnossące silniki benzynowe. Nie zabrakło ich w nowym Fiacie Tipo. Do swojej kompaktowej nowości włoska marka proponuje motory 1.4 16v (95 KM) oraz 1.6 E-Torq (110 KM).

O samochody z wolnossącymi motorami coraz trudniej na rynku nowych pojazdów. Szkoda, bo jednostki pozbawione turbodoładowania najlepiej znoszą jazdę w cyklu miejskim, w którym nie sposób uniknąć „zimnych startów” czy jazdy na odcinkach liczących kilka kilometrów, na których silnik nie jest w stanie osiągnąć temperatury roboczej. Ponadto olej mieszany jest z niespalonymi resztkami benzyny, co prowadzi do obniżenia odporności filmu olejowego na zrywanie. Przyspiesza to m.in. zużywanie się układów odpowiadających za zmiany faz rozrządu czy turbosprężarki, których wirnik i łożyskowanie nie są należycie chronione.

Dochodzą do tego wydłużone nawet do 30 tysięcy kilometrów przebiegi między serwisami olejowymi. Mechanicy niemal jednogłośnie twierdzą, że w typowo miejskim cyklu eksploatacji, przyspieszają zużycie kluczowych elementów jednostki napędowej. Fiat uznał, że dla silników benzynowych nowego Tipo najlepszy będzie roczny interwał bądź przebieg 15 tysięcy kilometrów.

A jak kształtują się ceny wybranych części zamiennych? W ASO Fiata świeca zapłonowa kosztuje 42 zł, przednia tarcza hamulcowa – 389 zł, a komplet klocków na przednią oś niecałe 436 zł (z VAT). Filtry powietrza, oleju i kabinowy wyceniono odpowiednio na 73, 61 i 117 zł. Za mocny punkt Tipo, biorąc pod uwagę wciąż mizerny stan wielu dróg, trzeba uznać proste, a zarazem wytrzymałe zawieszenie, złożone z kolumn MacPhersona i belki skrętnej. Ile Fiat liczy sobie za oryginalne części do naprawy układu jezdnego? Łącznik przedniego stabilizatora to wydatek 107 zł, tylny amortyzator kosztuje 373 zł, a przedni – niecałe 505 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Akcja policji w Bydgoszczy. Bezpieczeństwo pieszych

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie