Czy hak holowniczy musi przechodzić regularne przeglądy i być zarejestrowany?

Stanisław Rochowicz
W Polsce badanie techniczne samochodu wykonuje się najczęściej co roku. Diagnosta w Stacji Kontroli Pojazdów wyznacza następny termin wizyty. A jak jest z hakiem holowniczym? Na częste pytania i wątpliwości jakie pojawiają się w związku z instalacją i eksploatacją haka holowniczego odpowiadają eksperci marki Steinhof.
W Polsce badanie techniczne samochodu wykonuje się najczęściej co roku. Diagnosta w Stacji Kontroli Pojazdów wyznacza następny termin wizyty. A jak jest z hakiem holowniczym? Na częste pytania i wątpliwości jakie pojawiają się w związku z instalacją i eksploatacją haka holowniczego odpowiadają eksperci marki Steinhof. Archiwum
W Polsce badanie techniczne samochodu wykonuje się najczęściej co roku. Diagnosta w Stacji Kontroli Pojazdów wyznacza następny termin wizyty. A jak jest z hakiem holowniczym? Na częste pytania i wątpliwości jakie pojawiają się w związku z instalacją i eksploatacją haka holowniczego odpowiadają eksperci marki Steinhof.

Spis treści

Hak holowniczy jest bardzo praktycznym akcesorium. Coraz więcej fabrycznie nowych samochodów ma w wyposażeniu taką opcję i klienci chętnie z niej korzystają. Również kierowcy używanych pojazdów chcą poprawić użyteczność swoich aut, dlatego decydują się na montaż haka holowniczego. W tym momencie pojawia się szereg pytań.

Czy hak holowniczy można zamontować samodzielnie?

W teorii nie ma żadnych przeciwwskazań do podjęcia się samodzielnego montażu haka holowniczego. O ile oczywiście dysponujemy dość dużą wiedzą związaną z mechaniką i elektryką, bowiem nie wystarczy tylko mechanicznie zainstalować hak, trzeba jeszcze umiejętnie podłączyć się do instalacji elektrycznej pojazdu.
Dlatego też jakość przeprowadzonej instalacji, będzie miała wpływ na dalsze kroki przy przeglądzie i rejestracji haka holowniczego.

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z profesjonalnych serwisów, które zajmują się montażem haka holowniczego. W ten sposób mamy gwarancję, że przeprowadzona modernizacja otrzyma pozytywną ocenę diagnosty, która jest potrzebna przy rejestracji haka holowniczego.

Co jest kontrolowane podczas wizyty na Stacji Kontroli Pojazdów?

Po przeprowadzeniu montażu haka holowniczego musimy udać się do Stacji Kontroli Pojazdów. Tam diagnosta przeprowadzi szczegółową ocenę montażu haka holowniczego. Obowiązkowymi punktami kontrolnymi są:

  • jakość montażu haka holowniczego w przeznaczonym do tego miejscu;
  • umiejscowienie wiązki elektrycznej zgodnie z jej przeznaczeniem;
  • obecność tabliczki znamionowej umieszczonej przez producenta.

Jeśli każdy z tych punktów ma pozytywną ocenę, diagnosta wystawia zaświadczenie, z którym należy udać się do najbliższego Wydziału Komunikacji.

Dopisanie obecności haka holowniczego w dowodzie rejestracyjnym

W Wydziale Komunikacji urzędnik na podstawie kompletu dokumentów:

  • dowodu rejestracyjnego;
  • zaświadczenia ze Stacji Kontroli Pojazdów.

Wprowadza stosowny zapis w dowodzie rejestracyjnym. Bez niego podczas kontroli policji, gdy w naszym pojeździe jest zamontowany hak holowniczy, możemy otrzymać mandat karny do 500 złotych.

Czy hak holowniczy musi przechodzić regularne przeglądy?

W teorii hak holowniczy poddawany jest kontroli przez diagnostę tylko raz - podczas pierwszego badania technicznego, które jest konieczne do wpisania haka holowniczego w dowód rejestracyjny. Później już nie musimy zajmować się jego stanem technicznym.
W praktyce podczas badania technicznego hak holowniczy jest poddawany przynajmniej wizualnej ocenie. Kula haka holowniczego powinna być w dobrej kondycji, bez śladów ingerencji mechanicznej w strukturę haka. Wszelkie ślady spawania, prostowania haka holowniczego będą ocenione negatywnie.

Niewielu kierowców zwraca także uwagę na stan instalacji elektrycznej. A tu najczęściej mamy do czynienia z kłopotami z gniazdem elektrycznym i połączeniami wewnątrz niego. Najczęściej, wraz z wiekiem, uszkodzeniu ulega zaślepka pinów i gniazd, przez co są one narażone na wpływ wilgoci i warunków atmosferycznych. Często także przetarciu lub poluzowaniu ulegają przewody elektryczne.

Warto także pamiętać, że w starszych układach stosowano system 7-pinowy, a w nowszych 13-pinowy i bardzo często tutaj dochodzi do problemów z podłączeniem przyczepy do auta. Rozwiązaniem jest zastosowanie specjalnego adaptera-reduktora.
Diagnosta może mieć również zastrzeżenia, co do przedłużenia ważności przeglądu technicznego jeśli brak jest tabliczki znamionowej, gdzie znajduje się szereg informacji - uciąg haka, nacisk na kulę, rok produkcji oraz symbol i numer homologacji.

- Jakość wykonania montażu haka holowniczego ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Cała konstrukcja musi wytrzymać ustalone przez producenta parametry. Gdy dojdzie do błędu podczas montażu, realne jest poważne uszkodzenie haka holowniczego, nadwozia pojazdu, a także ładunku, jaki został zaczepiony na hak holowniczy. W związku z tym odpowiedzialne podejście do tematu haka holowniczego jest tak ważne - mówi  Mariusz Fornal z działu technicznego Steinhof.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty