Czy GDI to przyszłość?

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Citroen: Wtrysk bezpośredni
Fot. Citroen: Wtrysk bezpośredni
Jedną z możliwości polepszenia efektywności pracy silnika jest optymalizacja przebiegu procesu spalania mieszanki w cylindrach.

Jednym z kierunków polepszenia efektywności działania silnika spalinowego są prace nad optymalizacją przebiegu procesu spalania mieszanki w cylindrach.

Fot. Citroen: Wtrysk bezpośredni
Fot. Citroen: Wtrysk bezpośredni

 

Drogą do osiągnięcia tego celu jest precyzyjne wytworzenie mieszanki palnej z zastosowaniem bezpośredniego wtrysku benzyny do cylindrów pod wysokim ciśnieniem GDI  /Gasoline Direct Injection/. Niewątpliwą zaletą tego silnika jest niższe o 20 procent zużycie paliwa.

Fot. Citroen: Wtrysk posredni
Fot. Citroen: Wtrysk posredni

Mniejsze zużycie paliwa jest osiągane dzięki spalaniu ubogiej mieszanki. Zapłon takiej mieszanki jest możliwy dzięki specjalnemu ukształtowaniu komory spalania. W pobliżu świecy zapłonowej wytwarza się strefa bogatszej, łatwo zapalnej mieszanki, od której płomień rozprzestrzenia się na obszary mieszanki ubogiej. Gdy potrzebne jest wytworzenie pełnej mocy, silnik spala mieszankę o składzie stechiometrycznym.

 

W porównaniu z silnikami konwencjonalnymi,  silniki GDI mają jeszcze jedną zaletę. Jest nią obniżona emisja dwutlenku węgla oraz niskie stężenie tlenków azotu podczas pracy silnika z częściowymi obciążeniami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty