Jednym z kierunków polepszenia efektywności działania silnika spalinowego są prace nad optymalizacją przebiegu procesu spalania mieszanki w cylindrach.
Drogą do osiągnięcia tego celu jest precyzyjne wytworzenie mieszanki palnej z zastosowaniem bezpośredniego wtrysku benzyny do cylindrów pod wysokim ciśnieniem GDI /Gasoline Direct Injection/. Niewątpliwą zaletą tego silnika jest niższe o 20 procent zużycie paliwa.
Mniejsze zużycie paliwa jest osiągane dzięki spalaniu ubogiej mieszanki. Zapłon takiej mieszanki jest możliwy dzięki specjalnemu ukształtowaniu komory spalania. W pobliżu świecy zapłonowej wytwarza się strefa bogatszej, łatwo zapalnej mieszanki, od której płomień rozprzestrzenia się na obszary mieszanki ubogiej. Gdy potrzebne jest wytworzenie pełnej mocy, silnik spala mieszankę o składzie stechiometrycznym.
W porównaniu z silnikami konwencjonalnymi, silniki GDI mają jeszcze jedną zaletę. Jest nią obniżona emisja dwutlenku węgla oraz niskie stężenie tlenków azotu podczas pracy silnika z częściowymi obciążeniami.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?