Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy dobry samochód można poprawić? Sprawdzamy nowe Audi Q5

Dariusz Dobosz
Audi Q5 Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0 TDI (150 i 190 KM), ale najbardziej konkretnym przykładem istotnego postępu jest benzynowy silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM i średnim spalaniu na poziomie 6,8 l/100 km.Fot. Dariusz Dobosz
Audi Q5 Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0 TDI (150 i 190 KM), ale najbardziej konkretnym przykładem istotnego postępu jest benzynowy silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM i średnim spalaniu na poziomie 6,8 l/100 km.Fot. Dariusz Dobosz
Co by tu jeszcze poprawić ? Czy samochód, który zbiera najwyższe oceny, może być jeszcze doskonalszy w swej kolejnej odsłonie ? Audi pokazało w nowym Q5, że tak.
Audi Q5 Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0
Audi Q5

Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0 TDI (150 i 190 KM), ale najbardziej konkretnym przykładem istotnego postępu jest benzynowy silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM i średnim spalaniu na poziomie 6,8 l/100 km.

Fot. Dariusz Dobosz

Produkowany od 2008 r. SUV klasy średniej ma się czym pochwalić. Przez sześć lat był najlepiej sprzedającym się SUV-em w segmencie pojazdów premium klasy średniej i znalazł w sumie 1,6 mln nabywców. Od 2009 do 2012 r. model Q5 wyrósł na najpopularniejsze auto w swoim segmencie. Na te znakomite wyniki zapracowała pierwsza generacja Q5, która odeszła właśnie na zasłużony odpoczynek.

Z początkiem 2017 r. swoją rynkową przygodę rozpoczyna druga generacja tego modelu, która nie doczekała się co prawda stylistycznej rewolucji zachowując charakterystyczny kształt i proporcje, ale zyskała bardziej agresywny i dynamiczny wygląd dzięki wyoblonym nadkolom oraz wyrazistym, ostrym liniom, typowym dla aktualnej estetyki aut całego koncernu Volkswagena.

Nowe Q5 jest ciekawsze i zadziorniejsze w detalach, ale cała bryła auta zdaje się mówić „jestem dużym, wygodnym i funkcjonalnym SUV-em, spokojnym i cichym, miłym w obyciu, dającym wielką przyjemność z jazdy”. Wsiadamy, i rzeczywiście. To wszystko okazuje się prawdą. Ruszamy, jedziemy i od tej chwili pierwsza generacja Q5 nie podoba nam się już tak bardzo jak kiedyś. Co zrobiło Audi, by tak właśnie się stało?

Zacznijmy od nowego nadwozia. Jest 3 cm dłuższe, prawie o 1 cm szersze i o kilka milimetrów wyższe od poprzednika. Mimo większych wymiarów udało się zmniejszyć jego masę, nawet o 90 kg. To efekt szerszego wykorzystania stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie oraz aluminium. Nieco większe wymiary nadwozia i nowy projekt wnętrza zapewnił więcej wolnej przestrzeni jadącym. Pod względem niektórych wymiarów kabiny nowe Q5 przewyższa nie tylko poprzednika, ale również swoich konkurentów. Nową stylizację deski rozdzielczej z poziomym przebiegiem linii trudno oceniać, bo każdy ma własne poczucie estetyki. Faktem jest jednak, że podkreśla ona dużą szerokość auta i daje poczucie wygody. Nowa jest także klimatyzacja, oferowana w dwóch różnych wariantach.

Audi Q5 Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0
Audi Q5

Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0 TDI (150 i 190 KM), ale najbardziej konkretnym przykładem istotnego postępu jest benzynowy silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM i średnim spalaniu na poziomie 6,8 l/100 km.

Fot. Dariusz Dobosz

Tylne fotele można przesuwać do przodu i do tyłu oraz zmieniać kąt pochylenia oparć. Zależnie od pozycji oparcia, bagażnik ma pojemność podstawową od 550 do 610 l, o 10 l większą niż w poprzednim modelu.

Nowe są również zawieszenia – przednie i tylne, a także elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego (opcjonalnie ze zmiennym przełożeniem). Audi Q5 drugiej generacji nie tylko lepiej się prowadzi, ale lepiej godzi przeciwieństwa, takie jak pewność prowadzenia i komfort jazdy. W podwoziu czuje się sportowego ducha, nawet przy bardzo ostrej jeździe samochód pozostaje wzorowo stabilny, a nie jest przy tym nieprzyjemnie „twardy”. Komfort jazdy w nowym Q5 trzeba uznać za wysoki. Do wyboru jest jeden z dwóch układów amortyzacji. Zawieszenie z systemem kontroli amortyzacji daje możliwość ingerencji w poziom komfortu i zachowań auta. O ustawieniach decyduje kierowca wybierając tryb za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select.

Z kolei adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne Adaptive Air Suspension, może nie tylko dopasować siłę amortyzacji, ale również zmieniać, w pięciu stopniach wysokość zawieszenia. Oba systemy, podobnie jak sportowy mechanizm różnicowy w Q5 3.0 TDI, są powiązane z nowym centralnym sterownikiem podwozia. W dostępnym standardowo systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, regulującym pracę różnych układów i podzespołów, kierowca może wybrać jeden z siedmiu trybów jazdy. Dwa nowe tryby lift/offroad oraz allroad pokazują, że nowym Audi Q5 świetnie jeździ się także poza utwardzonymi drogami.

Warto wiedzieć: Fałszywe oferty. W sieci grasują oszuści!

[page_break]

Audi Q5 Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0
Audi Q5

Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0 TDI (150 i 190 KM), ale najbardziej konkretnym przykładem istotnego postępu jest benzynowy silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM i średnim spalaniu na poziomie 6,8 l/100 km.

Fot. Dariusz Dobosz

Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0 TDI (150 i 190 KM), ale najbardziej konkretnym przykładem istotnego postępu jest benzynowy silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM i średnim spalaniu na poziomie 6,8 l/100 km. Układ przeniesienia napędu tego średniej klasy SUV-a opracowano na nowo, podobnie jak sześciobiegową, manualną skrzynię biegów, siedmiostopniową, dwusprzęgłową przekładnię S tronic i ośmiostopniową przekładnię automatyczną tiptronic. „Automaty” wyposażono w funkcję wolnego biegu, pozwalającą oszczędzać paliwo. Biegi przełącza się używając dźwigni zmiany biegów lub manetek przy kierownicy. W obu przypadkach sygnał przekazywany jest elektronicznie.

Nowy napęd na cztery koła quattro ultra (ze sprzęgłem wielopłytkowym) odłącza napęd tylnej osi gdy nie jest on potrzebny. W razie potrzeby załącza go ponownie. Ta nowa koncepcja napędu zapewnia napęd na obie osie przy możliwie najniższym zużyciu paliwa, bez ujemnych skutków dla trakcji i dynamiki jazdy. Zarówno w przypadku napędu na przednią oś, jak i w przypadku napędu na cztery koła selektywny rozkład momentu obrotowego miedzy osiami ułatwia prowadzenie pojazdu. To inteligentne oprogramowanie ma za zadanie zapewnić dynamiczną, precyzyjną, a zarazem kontrolowaną jazdę. Dla wersji z wysokoprężnym silnikiem V6 przygotowano sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi, który rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami zależnie od potrzeb. Zapewnia tym samym najwyższy poziom dynamiki jazdy. To kolejne nowatorskie rozwiązanie w Q5 i wśród konkurencji.

W nowym Q5 nie tylko wzbogacono zestaw systemów wsparcia kierowcy, ale również zaprogramowano ich inteligentną współpracę, robiąc kolejny krok w kierunku autonomicznej jazdy. Systemy zebrano w trzy pakiety: pakiet systemów asystujących w mieście, pakiet systemów asystujących poza miastem i pakiet systemów wspomagających parkowanie. W praktyce wygląda to tak, że asystent wydajności, wskazówkami dotyczącymi zmiany biegów, wspiera kierowcę w zakresie oszczędzania paliwa. Wykorzystujący radar tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami (ACC) z asystentem jazdy w korkach, może częściowo przejąć zadanie prowadzenia pojazdu w spowolnionym ruchu. Aktywny asystent toru jazdy ułatwia zachowanie toru jazdy, a ostrzeżenie o odległości ostrzega w przypadku zbyt małego odstępu od innego pojazdu.

Asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania i asystent skrętu, to kolejne nowości wspomagające bezpieczeństwo. To samo dotyczy systemu ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city, stanowiący wyposażenie standardowe. Ostrzega on przed pieszymi i pojazdami a także automatycznie inicjuje pełne hamowanie awaryjne. Uzupełnieniem tego bogatego zestawu są asystent parkowania, system rozpoznawania znaków drogowych oraz asystent zjazdu ze wzniesienia.

Audi Q5 Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0
Audi Q5

Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0 TDI (150 i 190 KM), ale najbardziej konkretnym przykładem istotnego postępu jest benzynowy silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM i średnim spalaniu na poziomie 6,8 l/100 km.

Fot. Dariusz Dobosz

To co nowe w sferze informatyki i multimediów nowego Q5 to przede wszystkim wirtualny kokpit. Kierowca może wybrać jeden z dwóch widoków ekranu – klasyczny, z dużymi okrągłymi zegarami lub taki, w którym dominuje mapa nawigacji lub listy menu. Wyświetlacz danych na szybie, umieszczony na linii wzroku kierowcy patrzącego na drogę (HUD) „rzuca” na przednią szybę najważniejsze informacje. Centralna jednostka obsługi, to terminal MMI z zupełnie nową koncepcją obsługi. Terminal umieszczono na konsoli centralnej, a logika obsługi systemu MMI z płaską hierarchią jest analogiczna do logiki obsługi współczesnego smartfona. Zawiera m.in. funkcję inteligentnego, swobodnego wyszukiwania tekstowego. Nowe sterowanie głosem naturalnym przetwarza polecenia wydawane z użyciem języka potocznego.

Nowe Audi Q5, podobnie jak nowe Q7 i A4, ma „osobistego asystenta trasy”,uczącego się nowych informacji. Gdy aktywuje się tę funkcję, to system nawigacji zapamiętuje regularnie pokonywane trasy i stałe cele podróży oraz zestawia te informacje z miejscem parkowania i porą dnia. Tak długo, jak funkcja ta jest aktywna, uczy się zachowań prowadzącego i na tej podstawie przy następnej podróży proponuje optymalny przebieg trasy nawet wtedy, gdy nawigacja jest wyłączona. System nawigacji bierze pod uwagę trzy najbardziej prawdopodobne cele, obliczając oprócz czasu przybycia, także aktualne natężenie ruchu. W ten sposób „osobisty asystent trasy” może w określonej sytuacji zasugerować kierowcy włączenie nawigacji, by ten mógł zobaczyć ewentualne trasy alternatywne. Kierowca decyduje, czy włączyć tę funkcję, a ponadto ma możliwość usuwania zapamiętanych celów. Jeśli funkcja nie jest włączona, system nie zapamiętuje celów i nie uwzględnia ani usuniętych celów, ani pokonanych tras. Nawigacja MMI Navigation plus z modułem Audi connect, wyposażona jest w modem internetowy LTE i punkt dostępu WiFi hotspot, dzięki którym pasażerowie mogą bez przeszkód surfować po Internecie, korzystając nawet z ośmiu urządzeń przenośnych. Z usług pakietu Audi connect korzystać można wygodnie w większości krajów europejskich.

[page_break]

Audi Q5 Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0
Audi Q5

Dzięki modyfikacjom silników podniesiono ich moc maksymalną przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Wyjątkowo wydajne są turbodiesle 2.0 TDI (150 i 190 KM), ale najbardziej konkretnym przykładem istotnego postępu jest benzynowy silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM i średnim spalaniu na poziomie 6,8 l/100 km.

Fot. Dariusz Dobosz

Bezpłatna aplikacja Audi MMI connect App, zapewnia ścisłe połączenie samochodu ze smartfonem czy smartwatchem. Z kolei Audi phone box łączy smartfony z anteną samochodową i zapewnia optymalną jakość połączenia telefonicznego. Ponadto indukcyjnie ładuje smartfony w standardzie Qi. System nagłośnieniowy Bang & Olufsen Sound System z możliwością emisji trójwymiarowego dźwięku 3D, pozwala poczuć przestrzenną jakość muzyki. Audi smartphone interface montowany na pokładzie nowego Audi Q5, pozwala korzystać ze smartfonowych aplikacji Apple Car Play lub Android Auto

Na koniec ciekawostka. Okazuje się, że udoskonalić można nie tylko kolejną generację samochodu, ale także jego proces produkcyjny. Audi Q5 trafiło na taśmę zupełnie nowej fabryki w meksykańskim mieście San Jose Chiapa. To najnowocześniejszy zakład koncernu z Ingolstadt, zajmujący powierzchnię 460 hektarów. Praktycznie nie wytwarza ścieków, dzięki mechanicznemu, chemicznemu i biologicznemu procesowi oczyszczania wody przemysłowej. Podobnie jest z emisją dwutlenku węgla, pochodzącego z procesów produkcyjnych. W pobliżu nowego zakładu Audi posadziło już 100 tys. drzew na obszarze 100 hektarów, angażując się w przywrócenie odpowiedniego poziomu wód gruntowych.

Proekologiczne podejście do procesu wytwórczego było jednym z elementów, dzięki któremu Q5 może pochwalić się doskonałym bilansem środowiskowym. Redukcja masy i wydajniejsze silniki pozwoliły osiągnąć bardzo dobre rezultaty w testach cyklu życia pojazdu. Od pozyskania materiałów wejściowych, przez cykl produkcyjny i jazdę na dystansie 200 tys. km aż po złomowanie. W porównaniu z pierwszą generacją Q5 emisja gazów cieplarnianych spadła o 6%. Wydaje się, że niewiele, ale w skali „makro” to ogromny sukces. A zakład w San Jose Chiapa to właśnie skala „makro”, bowiem powstawać tam będzie 150 tys aut rocznie.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty