Czy auta elektryczne są w Polsce "zeroemisyjne"?

(red) źródło: mototarget
fot. mototarget
fot. mototarget
W Polsce 95% energii elektrycznej jest produkowane przez przemysł elektroenergetyczny w sposób wyjątkowo nieprzyjazny środowisku. Według Ministerstwa Gospodarki (Polityka Energetyczna Polski do 2030 roku) polski przemysł elektroenergetyczny w 2007 roku emitował 950 kg CO2 na 1 MWh.
fot. mototarget
fot. mototarget

Ile CO2 jest zatem emitowane przez elektrownie, elektrociepłownie lub OZE (odnawialne źródła energii) dostarczające energię potrzebną do przejechania 1 km w Polsce samochodem elektrycznym Mitsubishi i-MiEV?

**CZYTAJ TAKŻE

Elektryczny i-MiEV w PolsceHybrydowo-elektryczny Prius

**

Takie pytanie zadaliśmy Robertowi Grudzińskiemu - ekspertowi do spraw energetyki: "Warto zauważyć, że powyższe dane pochodzą z 2007 roku a przez ostatnie 4 lata emisja CO2 w Polsce zmniejszyła się szacunkowo o 10%, co oznacza, że obecnie średnia krajowa to już 855 kg CO2 na 1 MWh. - zauważa Grudziński.

"Były one ponadto mierzone przy średniej sprawności elektrowni na poziomie 36%. Sprawność elektrociepłowni w Warszawie wynosi średnio nie 36% a 72%. Co więcej, sprawność Elektrociepłowni Żerań i Siekierki przekracza 85%, co oznacza, że emisyjność jest o ponad połowę niższa i wynosi w najgorszym razie 427 kg/1 MWh. W tej sytuacji wytworzenie energii potrzebnej do przejechania 1 km autem elektrycznym powoduje emisję jedynie 58 g/km. Jeśli natomiast auto będzie korzystało z elektrowni zasilanej energią odnawialną, jak na przykład siłownia wodna we Włocławku, to emisyjność CO2 wynosi zero a odnawialne źródła energii to nieodległa przyszłość energetyki." - dodaje Robert Grudziński.

Dla porównania najbardziej przyjazne środowisku samochody dostępne na polskim rynku emitują minimum 89 g CO2/km (Toyota Prius), 90 g/km (Smart Fortwo) i 101 g/km (Honda Insight).

W podsumowaniu eksperta znajdujemy stwierdzenie: "Warto podkreślić także pewną różnicę w emisji CO2 między samochodami o napędzie konwencjonalnym a elektrycznym. Auta spalinowe emitują dwutlenek węgla wszędzie tam, gdzie się poruszają, natomiast emisja CO2 pośrednio generowana jest przez pojazdy elektryczne tylko tam, gdzie korzystają one ze źródła wytwarzania mocy elektrycznej, czyli maksymalnie w 2-3 elektrociepłowniach w mieście. Dzięki zastosowaniu nowych technologii mających na celu obniżenie emisji szkodliwych substancji i pyłów łatwiej jest zatem ograniczyć tę emisję w tych 2-3 miejscach."

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty