Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czas na opony zimowe

Marcin Zachter
Fot. Grzegorz Mehring: Wymiana opon kosztuje ok. 40 - 120 zł, w zależności od wielkości samochodu. Przy okazji warto wymienić zaworki i sprawdzić stan hamulców
Fot. Grzegorz Mehring: Wymiana opon kosztuje ok. 40 - 120 zł, w zależności od wielkości samochodu. Przy okazji warto wymienić zaworki i sprawdzić stan hamulców
Śnieg, błoto pośniegowe i lód to tylko niektóre z niebezpieczeństw jakie czyhają na nas zimą. Dlatego warto odpowiednio wcześnie założyć zimówki, a przynajmniej opony całoroczne.

Śnieg, błoto pośniegowe i lód to tylko niektóre z niebezpieczeństw jakie czyhają na nas zimą. Dlatego warto**odpowiednio wcześnie założyć zimówki, a przynajmniej opony całoroczne.**

 

Jazda samochodem w zimie nie jest łatwa, zwłaszcza w Polsce, gdzie co chwila kierowcy muszą zmagać się ze zmianami pogody - deszczem, śniegiem, a nawet lodem. Na szczęście nowoczesne opony pomagają bezpiecznie jeździć nawet w takich warunkach.

 

Najważniejszym elementem przygotowania samochodu do zimy jest właśnie dobór odpowiednich opon. Kiedy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7°C, należy założyć ogumienie zimowe. I to nie tylko ze względu na jego bieżnik, który posiada dużą ilość tzw. lamelek.

Fot. Grzegorz Mehring: Wymiana opon kosztuje ok. 40 - 120 zł, w zależności od wielkości samochodu. Przy okazji warto wymienić zaworki i sprawdzić stan
Fot. Grzegorz Mehring: Wymiana opon kosztuje ok. 40 - 120 zł, w zależności od wielkości samochodu. Przy okazji warto wymienić zaworki i sprawdzić stan hamulców

 

Sprawiają one, że opona znacznie lepiej radzi sobie z jazdą po śniegu "wgryzając się" w niego, oraz jest mniej podatna na tzw. aquaplaning, czyli poślizg na cienkiej warstwie wody. Bardzo istotny jest także fakt, że do produkcji zimówek stosowana jest bardziej miękka mieszanka gumowa na bazie krzemionki, dzięki której opony zachowują elastyczność, a co za tym idzie - przyczepność, nawet w niskich temperaturach.

 

Zmienić opony powinni wszyscy kierowcy, także ci, którzy jeżdżą głównie po mieście, gdzie śnieg rzadko zalega na jezdniach. Brak śniegu nie oznacza bowiem, że zimą można jeździć bezpiecznie na oponach letnich. Takie opony nie są wstanie zapewnić odpowiedniej przyczepności podczas jazdy i bezpiecznej drogi hamowania.

 

Jednak łagodne zimy w ostatnich latach sprawiły, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się opony całoroczne, które posiadają gorsze parametry jazdy po śniegu od typowych zimówek, ale są znacznie skuteczniejsze od opon letnich i na odwrót - latem nie dorównują tym ostatnim, z kolei sprawują się o wiele lepiej niż zbyt miękkie wówczas ogumienie zimowe.

 

Konstrukcyjnie opony całoroczne są zbliżone do opon zimowych - środkowa część bieżnika ma więcej nacięć polepszających przyczepność na śniegu, ale jednocześnie wykonane są one z twardszej mieszanki, co poprawia prowadzenie się auta na suchym asfalcie.

 

- Perspektywa jednego kompletu opon na cały rok wydaje się bardzo kusząca, jednak opony całoroczne są dobrym rozwiązaniem dla osób jeżdżących głównie po mieście. Kierowcy, którzy pokonują dłuższe trasy poza miastem powinni raczej przed zimą zainwestować w tradycyjne zimówki, które oszczędzą nam nieprzyjemnych niespodzianek i ułatwią bezpieczne dotarcie do celu - tłumaczy Wacław Kostecki ze Szkoły Doskonalenia Jazdy na torze "Kielce".  

 

Warto porównać zachowanie się tych trzech rodzajów opon podczas hamowania na ubitym śniegu. Wg. testów niemieckiego automobilklubu ADAC, samochód jadący z prędkością 50 km/h wyposażony w zimówki zatrzyma się po 29 m, na oponach całorocznych - po 33 m, a na letnich - dopiero po 60 m. 

 

Każde opony, także zimowe, z czasem się zużywają. Zakładając więc ogumienie używane w poprzednich sezonach trzeba koniecznie sprawdzić czy głębokość bieżnika nie jest mniejsza niż 4 mm. Jeżeli tak, najlepiej wymienić opony na nowe. Zimówki, których bieżnik wynosi poniżej 4 mm będą gorzej sobie radziły z odprowadzaniem wody i błota pośniegowego, jak również mniej skutecznie będą samooczyszczały się ze śniegu.

 

Równie istotne jest prawidłowe ciśnienie w oponach. Niska temperatura powoduje spadek ciśnienia w ogumieniu. Dlatego szczególnie ważne jest, aby pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia w oponach częściej niż w okresie letnim, czyli przynajmniej co 2-3 tygodnie. 

 

Oferta na rynku opon samochodowych jest szeroka, ale najważniejszą kwestią jest dopasowanie opony do samochodu Niektórzy producenci zalecają, aby opony zimowe były o jeden rozmiar mniejsze niż letnie. Opinie specjalistów są jednak w tej kwestii podzielone, dlatego najlepiej zdecydować się na taki sam rozmiar jak opon letnich.

Opony powinny być identyczne na wszystkich kołach, a w najgorszym wypadku, przynajmniej na jednej osi.

 

Podobnie jak letnie, opony zimowe możemy podzielić na kilka klas jakościowych i cenowych. Najczęściej sprawdza się prawidłowość, że im droższa opona tym lepsza, jednak jak zawsze przy wyborze wskazany jest rozsądek. Nie ma bowiem potrzeby np. do samochodu miejskiego kupować ogumienie za kilka tys. zł.

 

Przykładowe ceny opon

 

Model

Rodzaj

Cena (zł)

Dębica Frigo 2

zimowa

147

Fulda Kristall Montero

zimowa

165

Bridgestone LM25

zimowa

183

Dunlop SP Winter Response

zimowa

186

Goodyear UG Performance

zimowa

280

Dębica Navigator 2

całoroczna

155

Goodyear Eagle Vector EV-2

całoroczna

290

Dunlop SP 4All Seasons

całoroczna

296

Pirelli P2500

całoroczna

306

Vredestein Quatrac 2

całoroczna

309

 

Uwaga na używane

 

Jeżeli zdecydujemy się na zakup zimówek używanych, należy dokładnie je obejrzeć. Głębokość bieżnika to nie wszystko. Mikropęknięcia gumy to znak, że jest ona stara, sztywna i sparciała. Głębokie nacięcia na boku są nienaprawialne i mogą skończyć się rozerwaniem opony podczas jazdy. Bąbel na boku oznacza, że pękła tzw. osnowa i oponę trzeba wyrzucić. Podobnie jeśli zauważymy, że bieżnik jest nierównomiernie starty.

 

Jak przedłużyć żywotność opony

 

- dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach (sprawdzajmy je przynajmniej raz w miesiącu)

- nie ruszać i nie hamować zbyt gwałtownie

- nie pokonywać zakrętów ze zbyt dużą prędkością powodującą częściową utratę przyczepności

- ostrożnie wjeżdżać na krawężniki

- dbać o właściwą geometrię zawieszenia

- kontrolować stan amortyzatorów

 

Jak przechować opony

 

Opony najlepiej przechowywać w ciemnym, suchym pomieszczeniu, a w żadnym wypadku na otwartej, nieosłoniętej przestrzeni. Inaczej guma, z jakiej są wykonane, ulegnie przyspieszonemu zniszczeniu.

 

Same opony przechowujemy ustawione pionowo lub poziomo. Nie wolno ich jednak wieszać na hakach.

 

Całe koła z felgami, jeśli nie mamy haków do wieszania kół, mogą leżeć jedno na drugim. Nie wolno ich stawiać pionowo, ponieważ ciężar felgi spowoduje trwałe odkształcenie sie opony. Podobnie jak w przypadku samych opon należy je chronić przed słońcem i silnym sztucznym światłem oraz przed kontaktem z olejami, tłuszczami itp. Jeżeli nie mamy miejsca na przechowywanie opon, możemy je zostawić za opłatą w serwisie oponiarskim. Koszt takiej usługi wynosi ok. 50 - 60 zł za sezon.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty