
Czas już na wymianę letnich opon na zimowe. Nie warto z tym czekać, bo gdy spadnie śnieg nawet dojazd do serwisu może być kłopotliwy. Trudniej będzie zapanować nad pojazdem i łatwo wtedy o stłuczkę.
Zobacz też: Oszukiwanie na przebiegu - jak rozpoznać auto z cofniętym licznikiem?
Zimówki to bezpieczeństwo
Podstawową różnicą między oponą letnią a zimową - widoczną już na pierwszy rzut oka przeciętnego kierowcy - jest sama rzeźba bieżnika. Ta druga ma o wiele więcej nacięć i rowków, czyli tzw. lameli, które wręcz zazębiają i wgryzają się w śnieg. Za sprawą tego zwiększa się przyczepności takiej opony do podłoża.
Kolejnym istotnym elementem, którego już nie dostrzeżemy wzrokiem, jest skład gumy. W przypadku zimówek jest to zupełnie inna mieszanka, ze specjalnymi dodatkami, powodującymi to, że w porówaniu do letnich opon nie twardnieją one przy niskich temperaturach. Zachowują wtedy elastyczność. Wystarczy dotknąć palcem, by przekonać się i zauważyć różnicę - opony zimowe nie są tak twarde jak lekkie.
Wszystko to sprawia, że w warunkach zimowych - zwłaszcza na mokrej czy oblodzonej nawierzchni - samochód jadący na oponach letnich będzie miał dłuższą drogę hamowania, gorszą przyczepność, pojawią się problemy z manewrowaniem i zapanowaniem nad nim.
Zużycie to sprawa drugorzędna
- Nadeszła pora, by zmienić opony - potwierdza Grzegorz Król, kierownik białostockiego serwisu Martom, dealera sieci Premio. - Z pewnoscią nie należy czekać do momentu aż spadnie śnieg. Opony zimowe nie będą się szybciej zużywały, jeśli przez kilka tygodni pojeździmy na nich w dodatnich temperaturach.
Opona zimowa w temperaturach letnich zużywa się co prawda o 15 procent szybciej. Jest jednak jedno "ale": dzieje się tak w ekstremalnych sytuacjach. Wtedy, gdy na zewnątrz jest naprawdę gorąco, a asfalt mocno rozgrzany - np. do 40 stopni, a my jedziemy 150 czy 160 km/h. Przy normalnej eksploatacji w jesiennych temperaturach ta różnica zużycia jest właściwie znikoma.
Latem nie można jednak spokojnie jeździć na zimówkach. Są one bowiem mniej przyczepne do nawierzchni - i to pomimo większej miękkości i dużej ilości lamelek. Większe jest też ryzyko nagłego uszkodzenia opony, zwłaszcza podczas szybkiej jady autostradą.
Producenci ogumienia zalecają wizytę w serwisie, gdy temperatura powietrza będzie niższa niż 7 stopni Celsjusza (ze względu na twardnienie opon letnich). Pamiętajmy jednak, że to temperatura umowna.
Wymiana opon na wszystkich kołach
Zdarza się, że kierowcy decydują się na założenie zimówek tylko na koła napędowe. To wielki błąd.
- Lepiej już w ogóle nie zmieniać opon na zimowe, niż zakładać je jednynie na koła napędowe. Różnica w przyczepności będzie bowiem zbyt duża - ostrzega Grzegorz Król. - Tym bardziej, że większość aut to samochody przednionapędowe. Jadąc po łuku łatwo o sytuację, że z przodu jest przyczepnosć na zimówkach, a tył po prostu jedzie, dokąd chce.
Opon lepiej nie wymieniać samemu. Powód jest prosty: przy tej operacji należy wyważyć koła, a kierowca w garażu tego nie zrobi. Różnica niedoważeń jest normalnym objawem po założeniu nowej opony. Powoduje to drgania w układzie kierowniczym, co zmniejsza żywotność drążków kierowniczych, łożysk, elementów zawieszenia i pogarsza komfort jazdy.
Przechowanie i głębokość bieżnika opony
W wielu serwisach wymieniających opony oferuje się usługę przechowania ich do następnego sezonu. Jeśli jednak zdecydujemy się na trzymanie opon we własnym zakresie, zwróćmy uwagę, by umieścić je w pomieszczeniu suchym, gdzie nie będą miały kontaktu z substancjami ropopochodnymi. Powinno być to także miejsce wolne od promieni słonecznych.
Wyjmując przed zimą stare zimówki z garażu, sprawdźmy przede wszystkim głębokość bieżnika. Choć przepisy w Polsce dopuszczają do użytkowania opony, w których wynosi ona co najmniej 1,6 mm (wg wskaźnika TWI), jest to zdecydowanie za mało. Lepiej nie jeździć samochodem na oponach z bieżnikiem cieńszym niż 4 mm.
Grzegorz Król: - Opona z bieżnikiem o grubości dwóch czy trzech milimetrów traci dwie trzecie ze swoich właściwości.
Oprócz kontroli stanu bieżnika, każdy kierowca powinien przed montażem dokładnie obejrzeć oponę: czy guma jest w należytym stanie, nie ma bąbli itp. Co ważne - wg niemieckiego TUV opon starszych niż pięć lat lepiej nie używać.
Kupując nowe opony, lepiej zastanowić się nad tym, czy wybierać wielosezonowe. Jest to alternatywa dla osób chcących zaoszczędzić lub nie jeżdżących często. Z tym że różnica między takim ogumieniem a przystosowanym typowo do nadchodzącej pory roku jest taka, jak klejem uniwersalnym a dedykowanym konkretnemu materiałowi. Tak jak ten pierwszy klei wszystko i nic, tak ogumienie uniwersalne jest półśrodkiem.
Zobacz też: Opony całoroczne - pozorna oszczędność, większe ryzyko
Wymieniając opony dobrze będzie zrobić to samo z wentylami. Taki zabieg mechanicy zalecają każdorazowo przy zdjeciu opony z felgi. Bez względu na to, czy wentyle trzymają się, czy nie. Często bowiem powstają tutaj nieszczelności i schodzi tędy powietrze.
Pompowanie kół azotem i sprawdzanie ciśnienia
Popularną ostatnio czynnością stało się pompowanie kół azotem. Warto zastanowić się nad tym przy wymianie opon. Zaletą azotu jest, że nie ma on takich właściwości kurczliwych i rozkurczliwych jak powietrze atmosferyczne. To zmniejsza problemy z utrzymaniem ciśnienia w kołach, które spada wraz z temperaturą powietrza.
Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się pompować koła azotem, warto regularnie kontrolować ciśnienie w kołach. Najlepiej raz na trzy-cztery tygodnie i przed każdą dłuższą podróżą.
Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Przyczynia się też do większego spalania.
Sprawdź ceny opon zimowych i letnich w sklepie regiomoto.pl i motointegrator.pl
.rec-opony-1{
font-family: Arial,sans-serif;
font-size: 14px;
font-weight: normal;
line-height: 18px;
color: #333;
}
.rec-opony-1 select{
font-size: 12px;
font-weight: bold;
width: 90px;
margin-left: 0;
margin-right: 13px;
margin-top: 0;
margin-bottom: 0;
background-color: #fff;
border: 1px solid #ccc;
display: inline-block;
padding: 4px 6px;
color: #555;
vertical-align: middle;
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
font-family: Arial,sans-serif;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
display: inline-block;
padding: 4px 12px;
margin-bottom: 0;
font-size: 12px;
line-height: 18px;
text-align: center;
color: #333;
text-shadow: 0 1px 1px rgba(255,255,255,0.5);
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
-webkit-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
-moz-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
border: 1px solid #ccc;
background-color: #faa732;
background-image: -moz-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -webkit-gradient(linear,0 0,0 100%,from(#fbb450),to(#f89406));
background-image: -webkit-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -o-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: linear-gradient(to bottom,#fbb450,#f89406);
background-repeat: repeat-x;
border-color: #f89406 #f89406 #ad6704;
border-color: rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.25);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#fffbb450',endColorstr='#fff89406',GradientType=0);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(enabled=false);
}
.rec-opony-1{
width: 300px;
height: 250px;
background-image: url('http://regiomoto.pl/portal/sites/regiomoto/files/images/imce/7/rec_opony01.jpg');
position: relative;
}
.rec-opony-1 label span{
font-size: 11px;
display: block;
}
.rec-opony-1 .custom-field{
position: absolute;
}
.rec-opony-1 .custom-field select{
width: 80px;
}
.rec-opony-1 .cf-szerokosc{
top: 115px;
left: 12px;
}
.rec-opony-1 .cf-profil{
top: 115px;
left: 110px;
}
.rec-opony-1 .cf-srednica{
top: 115px;
left: 209px;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer{
right: 10px;
top: 172px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 10px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter input{
padding: 0;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-summer{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 105px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer input{
padding: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer span{
display: inline-block;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer select{
width: 217px;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
position: absolute;
bottom: 10px;
right: 10px;
}
Szerokość:
5.00
6.00
6.50
7.00
7.50
30
125
135
145
155
165
175
185
195
205
215
225
235
245
255
265
275
285
295
305
315
325
335
345
355
10.50"
11.50"
12.50"
5.00"
6.00"
6.50"
7.00"
7.50"
8.50"
9.50"
Profil:
9,50
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
Średnica:
17
12"
13"
14"
15"
16"
16.5"
17"
18"
19"
20"
21"
22"
23"
24"
26"
Producent:
dowolny
APOLLO
BARUM
BFGOODRICH
BRIDGESTONE
CONTINENTAL
DAYTON
DUNLOP
DĘBICA
FIRESTONE
FULDA
GOODYEAR
HANKOOK
KLEBER
KORMORAN
KUMHO
MABOR
MICHELIN
PIRELLI
SAVA
UNIROYAL
VREDESTEIN
letnie
zimowe
Szukaj opon
Zobacz też: Hamulce - kiedy wymieniać klocki, tarcze i płyn - poradnik
Wymiana opon - ceny:
* wymiana jednej opony na feldze stalowej - ok. 17,50 zł (montaż i wyważenie), na aluminowej - ok. 25 zł;
* przechowanie kompletu opon w serwisie - 60-70 zł;
* napompowanie jednego koła azotem - 5 zł.
Nowości wśród opon zimowych na sezon 2011/2012:
- Goodyear UltraGrip 8,
- Goodyear UltraGrip + SUV,
- Dunlop SP Winter Sport 4D,
- Bridgestone Blizzak LM-80,
- Nokian WR A3,
- Nokian WR D3,
- Vredestein Wintrac Nextreeme SUV,
- Uniroyal SnowMax 2,
- Barum Polaris 3.
Piotr Walczak
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?