Czar starej szkapy

Wiesław Marnic
Fot. Maciej Pobocha: Volkswagen Polo z wysokoprężnym silnikiem 1,4 l z lat 1991 –1992 kosztuje 4,5 – 6 tys. złotych. Ze względu na duży przebieg, takie egzemplarze są kosztowne w naprawie.
Fot. Maciej Pobocha: Volkswagen Polo z wysokoprężnym silnikiem 1,4 l z lat 1991 –1992 kosztuje 4,5 – 6 tys. złotych. Ze względu na duży przebieg, takie egzemplarze są kosztowne w naprawie.
Diesle to ulubione auta ostatniego sezonu. Nie ważne jakie, nie ważne za ile, ale ważne, że na ropę.

Ta moda to pozostałość po dawnych czasach, kiedy samochody z silnikami wysokoprężnymi jeździły prawie za darmo.

 

Przeciętna różnica w cenie pomiędzy nowym samochodem wyposażonym w silnik wysokoprężny i benzynowy wynosi około 10 tys. zł. Tańsze są diesle pochodzenia francuskiego, włoskiego, a droższe niemieckie i japońskie.

 

Diesel tańszy?


Fot. Maciej Pobocha: Volkswagen Polo z wysokoprężnym silnikiem 1,4 l z lat 1991 –1992 kosztuje 4,5 – 6 tys. złotych. Ze względu na duży przebieg, takie
Fot. Maciej Pobocha: Volkswagen Polo z wysokoprężnym silnikiem 1,4 l z lat 1991 –1992 kosztuje 4,5 – 6 tys. złotych. Ze względu na duży przebieg, takie egzemplarze są kosztowne w naprawie.

 

Przy obecnych cenach paliw, gdy olej napędowy jest tańszy ledwie o kilkanaście groszy od benzyny, nie sprzyja kupowaniu nowych diesli w motoryzacyjnych salonach. Żeby opłacało się kupować nowego diesla, trzeba przejeżdżać około dwustu tysięcy kilometrów rocznie, a i to różnica w cenie zwraca się dopiero po przejechaniu 100 - 170 tys. kilometrów.

 

Na giełdzie

 

Przebojem rynkowym są więc samochody używane z silnikami wysokoprężnymi. Za 2 200 zł można już kupić Poloneza z silnikiem diesla. Wprawdzie nie można liczyć na auto młodsze niż kilkunastoletnie, ale jak reklamują swój towar sprzedający,  citroenowski silnik jest jak dzwon, czego niestety nie da się powiedzieć o karoserii. Przebieg, jeżeli jest prawdziwy, przekracza na ogół 250 tys. kilometrów.

Niewiele drożej kosztuje Volkswagen Polo z wysokoprężnym silnikiem 1,4 l z lat 1991 -1992. Takie auto kupić za 4,5 - 6 tys. złotych. W podobnej cenie są Seaty Ibiza z początku lat 90. z silnikami o pojemności 1,7 l. Wśród Skód wybór jest większy, ale są młodsze i droższe. Najtańszą w wersji hatchback widziałem z 2000 r. za 26 tys. złotych z silnikiem SDI. Za taką samą wersję trzeba w salonie zapłacić ponad 49 tys. złotych, bez dodatków, które sprzedający oferował w prezencie.

 

Mercedes = diesel

 

W nobilitowanych Mercedesach-Benzach z silnikami  wysokoprężnymi można sobie na rynku wtórnym wybierać dowoli. Popularne, zwłaszcza wśród taksówkarzy "beczki", czyli model W 123 są do kupienia w cenie od 2 do 6 tys. złotych. Są to jednak samochody wyprodukowane na przełomie lat 70. i 80. Kto jednak chciałby bardziej zadawać szpanu za stosunkowo niedużą cenę może się skusić na model W 124, mniej już archiwalny, ale nieco droższy. Można takie samochody znaleźć nawet w cenie niższej niż 10 tys. złotych, ale trzeba się trochę naszukać. Jednak dodając jeszcze 5 tys. zł wybór jest duży spośród roczników 1987 -1989. Jeżeli komuś nie przeszkadza fakt, że auto jest w wersji kombi, to może liczyć na upust w cenie lub młodszy rocznik.

 

Jednak wszystkie diesle oferowane na giełdach i w komisach mają przebieg porównywalny do dorożkarskiego konia na chwilę przed zejściem. W opowieści o niesłychanych okazjach nie radzę wierzyć. Przeglądy i wszelkie naprawy silników diesla są znacznie droższe niż aut benzynowych, o czym wielu amatorów oszczędnych aut miało okazję się już przekonać.

  

Ceny diesli na giełdzie

 

 

Marka

Model

Silnik

Rok produkcji

Przebieg

Pochodzenie

Cena (zł)

Alfa Romeo

145

1,9 diesel

1995

170 000

Sprowadzony z Francji

10 000

Audi

A4 Avant

2,4 diesel

1994

Nieznany

Sprowadzony z Niemiec

17 000

Daihatsu

Charade

1,0 diesel

1991

156 000

Sprowadzony z Niemiec

6 500

Fiat

Punto II

1,9 diesel

2000

65 000

Kupiony w salonie

17 000

Polonez

Caro

1,9 diesel

1997

65 000

Sprowadzony z Holandii

5 800

Mercedes

124 Kombi

2,5 diesel

1992

Nieznany

Sprowadzony z Niemiec

13 500  

Peugeot

406

Diesel

1996

130 000

Sprowadzony z Francji

17 000

Renault

Megane

Turbodiesel

1997

141 000

Sprowadzony z Niemiec

17 000

Skoda

Felicja

1,9 diesel

1999

158 000

Kupiona w salonie

16 000

Toyota

Corolla

1,8 diesel

1992

nieznany

Sprowadzona z Niemiec

8 800

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty