Kto jak kto, ale Brytyjczycy umieją budować auta sportowe.

W zasadzie Bristola nie kupuje się u dilera. Aktualnie produkowanym modelem Blenheim 3 możesz przejechać się przy fabryce. Jeśli masz co najmniej 140 tys. funtów, można pomyśleć o zakupie. Fabryka produkuje ok. 50 aut rocznie i jest mała szansa, by spotkać drugiego Blenheima nawet przed wytworną restauracją w stolicy Tatr.
Zacna, brytyjska firma Bristol Aeroplane Co. od 1910 r. produkowała samoloty. W 1946 r. rozpoczęła produkcję

samochodów osobowych na podstawie dokumentacji przedwojennych modeli BMW, którą otrzymała w ramach zdobyczy wojennej. Pierwsze Bristole były bardzo udanym połączeniem różnych modeli BMW. Kupowali je przywiązani do tradycji miłośnicy szybkiej jazdy ze śmietanki towarzyskiej. W czasie 50 lat firma skoncentrowała się na małoseryjnej produkcji sportowych aut coupe 2+2. Niektóre nadwozia projektowała firma stylistyczna Zagato.
Współczesny Blenheim 3 ma nieco zmodernizowane nadwozie coupe 2+2 pochodzące z modelu 412 z 1975 roku. Z zewnątrz wydaje się nieco staroświeckie, ale i tak ostatnio zostało zmodernizowane. Miłośnicy marki podziwiają niezwykle precyzyjną, wręcz perfekcyjną jakość wykonania i charakterystyczne gulganie silnika. Pojazd jest bowiem

napędzany amerykańskim silnikiem Chryslera o 8 cylindrach w układzie V. Ma on pojemność 5,9 l i moc około 350 KM.
Bristol od lat 70. nie podaje oficjalnie mocy silników na znak protestu przeciw wymuszonemu przez publikę wyścigowi mocy. Wbrew opinii panującej wśród laików, że ten samochód jest lepszy, który ma mocniejszy silnik. Bristol nie chce brać w tym udziału. Jednak dla swoich wiernych klientów

przygotował mocniejszą wersję, nazwaną Blenheim 3S, napędzaną tym samym, ale mocniejszym silnikiem o mocy ok. 390 KM. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi ok. 250 km/h, a czas rozpędzania do 100 km/h - ok. 6 sekund. Napęd kierowany jest na tylne koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni przekładniowej.
Brystol zapewnia wygodę, luksus i czar, którego nie mają masowo produkowane auta sportowe. Jadąc Bristolem, można być prawie pewnym, że większość przechodniów nie rozpozna marki i za to się właśnie płaci.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | benzynowy, widlasty |
Liczba cylindrów | V8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 5898 |
Orientacyjna moc (KM) | 350/390 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,3/5,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 16 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 483 x 177 x 144 |
Pojemność bagażnika (l) | 540 |
Cena (funt brytyjski) | 139 825/153 000 |
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?