Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny

Kamil Rogala
Kiedyś wszystko było prostsze. Auto sportowe? Tylko coupe. Rodzinne? Kombi lub minivan. Dla prezesa? Duży sedan. Do miasta? Mały hatchback. Teraz wszystko się pomieszało i naprawdę dobrym samochodem sportowym może być kompaktowy crossover z wyższym zawieszeniem, dużym bagażnikiem i linią przypominającą coupe. Przykład? Oto Cupra Formentor VZ.Fot. Kamil Rogala
Kiedyś wszystko było prostsze. Auto sportowe? Tylko coupe. Rodzinne? Kombi lub minivan. Dla prezesa? Duży sedan. Do miasta? Mały hatchback. Teraz wszystko się pomieszało i naprawdę dobrym samochodem sportowym może być kompaktowy crossover z wyższym zawieszeniem, dużym bagażnikiem i linią przypominającą coupe. Przykład? Oto Cupra Formentor VZ.Fot. Kamil Rogala
Kiedyś wszystko było prostsze. Auto sportowe? Tylko coupe. Rodzinne? Kombi lub minivan. Dla prezesa? Duży sedan. Do miasta? Mały hatchback. Teraz wszystko się pomieszało i naprawdę dobrym samochodem sportowym może być kompaktowy crossover z wyższym zawieszeniem, dużym bagażnikiem i linią przypominającą coupe. Przykład? Oto Cupra Formentor VZ.

Cupra Formentor. Nadwozie/wnętrze

Kiedyś wszystko było prostsze. Auto sportowe? Tylko coupe. Rodzinne? Kombi lub minivan. Dla prezesa? Duży sedan. Do miasta? Mały hatchback. Teraz wszystko
Kiedyś wszystko było prostsze. Auto sportowe? Tylko coupe. Rodzinne? Kombi lub minivan. Dla prezesa? Duży sedan. Do miasta? Mały hatchback. Teraz wszystko się pomieszało i naprawdę dobrym samochodem sportowym może być kompaktowy crossover z wyższym zawieszeniem, dużym bagażnikiem i linią przypominającą coupe. Przykład? Oto Cupra Formentor VZ.
Fot. Kamil Rogala

Na rynku jest mnóstwo crossoverów w różnych segmentach, ale niewiele jest takich, przy których można na dłużej zawiesić oko. Jest jednak kilka perełek, które wyróżniają się z tłumu i nie mówię tu tylko o modelach z najwyższej półki. Cupra Formentor ma świetne proporcje, agresywne linie i rzuca się w oczy. Nawet jeśli ktoś wybierze bazową wersję 1.5 TSI o mocy 150 KM, musi się postarać, aby wyglądała przeciętnie. Wystarczy bowiem dodać opcjonalny lakier, najlepiej z matowym wykończeniem i zestaw 19-calowych felg, aby otrzymać samochód, za którym niemal wszyscy będą się oglądać. Oczywiście w odmianie VZ, czyli z 2-litrowym silnikiem TSI o mocy 310 KM, opcji ciekawej personalizacji jest więcej.

Z przodu zastosowano bardzo dynamicznie wystylizowany zderzak, smukłe klosze lamp i liczne wloty powietrza. Linia boczna jest bardzo płynna i dość muskularna z wyróżniającym się mocnym przetłoczeniem nad tylnym kołem. Z tyłu dominuje listwa świetlna przebiegająca przez całą szerokość auta. Szyba w klapie bagażnika jest dość skromnych rozmiarów, co oczywiście przekłada się na przeciętną widoczność do tyłu. Niżej znajdziemy zderzak z licznymi zdobieniami, atrapą dyfuzora oraz czterema końcówkami układu wydechowego. Cupra Formentor prezentuje się rewelacyjnie i co prawda widać kilka podobieństw do Leona, ale liczna nakładki i dodatki skutecznie odróżniają ten model i sprawiają, że jest jedyny w swoim rodzaju. Poza tym o ile Leona spotkamy w Seacie, tak Formentor należy tylko do Cupry.

Kiedyś wszystko było prostsze. Auto sportowe? Tylko coupe. Rodzinne? Kombi lub minivan. Dla prezesa? Duży sedan. Do miasta? Mały hatchback. Teraz wszystko
Kiedyś wszystko było prostsze. Auto sportowe? Tylko coupe. Rodzinne? Kombi lub minivan. Dla prezesa? Duży sedan. Do miasta? Mały hatchback. Teraz wszystko się pomieszało i naprawdę dobrym samochodem sportowym może być kompaktowy crossover z wyższym zawieszeniem, dużym bagażnikiem i linią przypominającą coupe. Przykład? Oto Cupra Formentor VZ.
Fot. Kamil Rogala

We wnętrzu znajdziemy już o wiele więcej elementów wspólnych ze wspomnianym Leonem. Ma to oczywiście swoje zalety, jak świetny design o minimalistycznym charakterze, jak i wady – niemal wszystkim sterujemy dotykowo. Fotele, mimo iż wyglądają bardzo rasowo i sportowo, są bardzo wygodne i komfortowe nawet podczas długiej podróży. Czarne wnętrze, skóra ekologiczna i wstawki z Alcantary wespół z miedzianymi i szarymi dodatkami robią świetne wrażenie. Odrobinę przeszkadza jakość niektórych materiałów, ale mimo to o wnętrzu można wypowiedzieć się w samych pozytywach. Nieco mniej zalet ma oczywiście sposób sterowania większością funkcji tj. ogrzewanie foteli, kierunek i konfiguracja nawiewów itp. Wszystko odbywa się za pomocą ekranu dotykowego, zaś sterowanie temperaturą lub poziomem głośności, za pomocą panelu pod ekranem. Niestety panel nie jest podświetlany i po zmroku trudno ustawić, te wydawałoby się, podstawowe parametry.

Cupra Formentor. Silnik, spalanie i wrażenia z jazdy

Kiedyś wszystko było prostsze. Auto sportowe? Tylko coupe. Rodzinne? Kombi lub minivan. Dla prezesa? Duży sedan. Do miasta? Mały hatchback. Teraz wszystko
Kiedyś wszystko było prostsze. Auto sportowe? Tylko coupe. Rodzinne? Kombi lub minivan. Dla prezesa? Duży sedan. Do miasta? Mały hatchback. Teraz wszystko się pomieszało i naprawdę dobrym samochodem sportowym może być kompaktowy crossover z wyższym zawieszeniem, dużym bagażnikiem i linią przypominającą coupe. Przykład? Oto Cupra Formentor VZ.
Fot. Kamil Rogala

Do napędu Formentora VZ służy silnik 2.0 TSI o mocy 310 KM. To znana i lubiana jednostka napędowa, legitymująca się maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 400 Nm. Napęd trafia na wszystkie koła za pośrednictwem 7-biegowej przekładni automatycznej DSG. To wszystko przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 4,9 sekundy i prędkość maksymalną 250 km/h. Jak na sportowego SUV-a jest to świetny wynik! Start z aktywnym Launch Control jest niezwykle emocjonujący i zaskakujący dla większości użytkowników, którzy nie mają do czynienia z samochodami sportowymi. Trudno spodziewać się po crossoverze, który ma predyspozycje kompaktowego auta rodzinnego, aż takiej dynamiki. A jak to się przekłada na spalanie?

Jest naprawdę nieźle. Nawet dane producenta mówiące o średnim spalaniu na poziomie 8,5 l/100km (WLTP) nie są wyssane z palca. Jasne, trudno osiągnąć taki wynik, ale w trasie przy prędkości 120-140 km/h raczej nie przekroczymy tej wartości. Przy prędkości 100-120 km/h będzie to nieco ponad 7,5 l/100km. W mieście? No tu już jest gorzej, bo wyniki 10-12 l/100km przy normalnej jeździe nie są rzadkością. Ale nie oszukujmy się, mówimy o ponad 300-konnym aucie o sportowych aspiracjach i z napędem na cztery koła.

Ten napęd na cztery koła oczywiście mocno faworyzuje przednią oś, zaś tylna dołącza się wtedy, gdy jest taka potrzeba, ale działanie tego układu jest niezwykle sprawne i efektywne. Efekt podsterowności występuje naprawdę rzadko i to jest zaskakujące, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że mamy w końcu do czynienia z podwyższonym crossoverem. Prowadzenie jest pewne, przyjemne, choć w trybie „CUPRA” odrobinę syntetyczne. Odnosiłem wrażenie, że układ kierowniczy jest sztucznie ciężki, a ograniczone wspomaganie kierownicy nie przekłada się na lepszą kontrolę i „czucie” auta. Poza tym w tym trybie system dość mocno podkręca dźwięk silnika i generuje z głośników odgłos… jednostki V8. Jest to obecne m.in. w Skodach z serii RS i RS iV.

Szkoda, że normy wkradają się również do doznań akustycznych i utrudniają producentom zastosowanie układu wydechowego z prawdziwego zdarzenia. Ogólne wrażenia z jazdy Formentorem VZ są bardzo przyjemne, ale nie spodziewajmy się ekstremalnych doznań. Bardziej zaimponowało mi to, że auto może mieć wiele twarzy. W trybie Cupra daje sporo frajdy, a w trybie komfortowym nie przeszkadza i sprawia wrażenie, że to zwykły kompaktowy crossover dla całej rodziny.

Cupra Formentor. Ceny i wyposażenie

Kiedyś wszystko było prostsze. Auto sportowe? Tylko coupe. Rodzinne? Kombi lub minivan. Dla prezesa? Duży sedan. Do miasta? Mały hatchback. Teraz wszystko
Kiedyś wszystko było prostsze. Auto sportowe? Tylko coupe. Rodzinne? Kombi lub minivan. Dla prezesa? Duży sedan. Do miasta? Mały hatchback. Teraz wszystko się pomieszało i naprawdę dobrym samochodem sportowym może być kompaktowy crossover z wyższym zawieszeniem, dużym bagażnikiem i linią przypominającą coupe. Przykład? Oto Cupra Formentor VZ.
Fot. Kamil Rogala

Najtańszego Formentora kupimy za 119 400 złotych i będzie to bazowa odmiana z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM i z manualną 6-biegową skrzynią. Za wersję VZ z silnikiem 2.0 TSI o mocy 310 KM i z napędem na cztery koła 4Drive trzeba zapłacić już 201 600 złotych. Po dorzuceniu lakieru, felg, wyczynowego układu hamulcowego Brembo i kilku dodatków we wnętrzu, przekroczenie 240 000 złotych nie będzie problemem.

Cupra Formentor. Podsumowanie

Cupra Formentor to rewelacyjne auto. Ma swoje wady i denerwujące cechy, ale całokształtem wynagradza wszystko. Wygląda rewelacyjnie, a w niektórych konfiguracjach np. z matowym ciemnoniebieskim lakierem i miedzianymi dodatkami, wręcz zjawiskowo. Potrafi być szybki i agresywny, a po zmianie trybu jazdy, potulny i dość komfortowy. Jest przestronny i wygodny. Co prawda ma groźnych konkurentów, ale wyglądem nadrabia bardzo wiele. Jeśli po pierwszym liftingu Hiszpanie wyeliminują wszystkie błędy, będzie to auto niemal bezkonkurencyjne w tej klasie.

Cupra Formentor - zalety:

  • fantastyczny wygląd zewnętrzny;
  • ładnie zaprojektowane wnętrze;
  • świetne osiągi i niezłe prowadzenie;
  • agresywny gdy tego chcesz, komfortowy gdy potrzebujesz;
  • dość przestronne wnętrze;
  • ciekawe dodatki w wyposażeniu.

Cupra Formentor – wady:

  • sterowanie dotykowe…;
  • wolno działający system;
  • irytujący, sztuczny dźwięk silnika.

Porównanie Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM (AT7) do wybranych konkurentów:  

 

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 KM (AT7)

Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC 2.0 306 KM (AT8)

MINI Countryman JCW 2.0 306 KM (AT8)

Cena (zł, brutto)

od 201 600

od 219 900

od 183 300

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4450/1839

4410/1834

4297/1822

Rozstaw kół przód/tył (mm)

 

 

 

Rozstaw osi (mm)

2680

2729

2670

Pojemność bagażnika (l)

420/1475

435/1430

450/1390

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1569

1605

1605

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

51

51

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

310

306

306

Moment obrotowy (Nm)

400

400

450

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

4,9

5,2

5,1

Prędkość maksymalna (km/h)

250

250

250

Spalanie (l/100km)

8,5 (WLTP)

8,3 (WLTP)

7,6 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

192

188

174

 

 

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty