Coraz więcej używanych aut z Unii

(am)
Polacy kupują coraz mniej nowych samochodów, sprowadzają za to coraz więcej używanych. W czerwcu sprzedano niewiele ponad 23 tys. nowych aut. Tymczasem liczba pojazdów z drugiej ręki sprowadzonych do Polski przekroczyła 50 tys. sztuk.

Według wstępnych wyników podanych przez firmę Samar sprzedaż nowych samochodów osobowych była w czerwcu o 11 proc. niższa niż w maju. Dane te potwierdzają tendencję spadkową, jaką notuje rynek od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej.

W ubiegłym miesiącu nabywców znalazły 23 193 nowe samochody. To o ponad 21 proc. mniej w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Tymczasem liczba pojazdów z drugiej ręki sprowadzonych do Polski przekroczyła w maju 50 tys. sztuk, przy czym ok. 70 - 80 proc. z nich to samochody ponad 10-letnie.

Coraz więcej używanych aut z Unii

 

Po naszym wejściu do UE zniesiony został obowiązujący od września 2002 r. zakaz rejestracji samochodów, które nie spełniają norm emisji spalin Euro 2. Po zniesieniu tego zakazu można sprowadzać do Polski wszystkie pojazdy, bez względu na to czy są ekologiczne i bez ograniczeń wieku.

 

Napływ używanych samochodów do naszego kraju miały ograniczać wysokie stawki podatku akcyzowego za starsze samochody. Na przykład akcyza za samochód z silnikiem do dwóch litrów wyprodukowany w 2003 i 2004 r. wynosi 3,1 proc., ale za samochód z 2002 r. skacze do 15,1 proc. i rośnie aż do 65 proc. dla aut z 1997 r. i starszych. Wysokie stawki akcyzy to jednak pozorne ograniczenie. W przypadku aut, które mają więcej niż dziesięć lat, cena może być tak niska, że płaci się bardzo mały podatek. Odczuć to można już na wtórnym rynku samochodów. Obecnie ceny używanych samochodów, które wyprodukowano przed 1997 r., są już o 15 proc. niższe niż w pierwszej połowie maja.

W ślad za wzrostem liczby sprowadzanych aut, rośnie liczba zapytań w urzędach skarbowych, jak prawidłowo dopełnić wszystkich związanych z importem. Izba Skarbowa przypomina, że za używany uważa się samochód, który przejechał więcej niż 6 tys. kilometrów, a jednocześnie od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło więcej niż 6 miesięcy.

Osoba chcąca zarejestrować taki samochód w Polsce powinna zgłosić się do swojego urzędu skarbowego i złożyć wypełniony formularz VAT-24. Jest to wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu.

Urzędnicy skarbowi przypominają także, że osoba kupująca auto w którymś z krajów UE powinna domagać się od sprzedającego wpisania do faktury przebiegu auta.

Jak oceniają analitycy spadek sprzedaży nowych samochodów po 1 maja spowodowany jest wielkimi zakupami przed akcesją Polski do Unii. Ktoś, kto chciał kupić nowy samochód, obawiając się podwyżek zrobił to wcześniej i teraz na większy ruch na rynku trzeba poczekać przynajmniej do września.

Czy na spadek sprzedaży nowych samochodów ma wpływ zwiększony import samochodów używanych? Raczej nie, ponieważ do Polski sprowadzane są auta stare w cenie do 20 tys. zł, które nie są alternatywą dla pojazdów nowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty