Coraz gorzej?

(c)
Fot. Leszek Małkowski: Mimo że w Polsce ceny sprzedaży brutto wzrosły w ciągu 12 miesięcy o 6,9 proc. (na koniec sierpnia bieżącego roku), to wciąż są one najniższe w Europie.
Fot. Leszek Małkowski: Mimo że w Polsce ceny sprzedaży brutto wzrosły w ciągu 12 miesięcy o 6,9 proc. (na koniec sierpnia bieżącego roku), to wciąż są one najniższe w Europie.
Sierpień był kolejnym miesiącem zapaści na rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. Wynik sprzedaży miesięcznej w wysokości 20 288 sztuk jest najgorszym od początku roku.

Mimo słabnącego w ciągu ostatnich misięcy zaintersowania nowymi autami osobowymi od stycznia do sierpnia tego roku sprzedano ich 235 084. To niemal 5 proc. więcej, niż w tym samym okresie 2003 r.

 

Fot. Leszek Małkowski: Mimo że w Polsce ceny sprzedaży brutto wzrosły w ciągu 12 miesięcy o 6,9 proc. (na koniec sierpnia bieżącego roku), to wciąż są
Fot. Leszek Małkowski: Mimo że w Polsce ceny sprzedaży brutto wzrosły w ciągu 12 miesięcy o 6,9 proc. (na koniec sierpnia bieżącego roku), to wciąż są one najniższe w Europie.

Rośnie natomiast import samochodów używanych, zwłaszcza z krajów Europy Zachodniej. Podobnie jak w poprzednich miesiącach, są to najczęściej samochody starsze, mocno wyeksploatowane. Chociaż nie stanowią one konkurencji dla samochodów nowych, to jednak ich rosnąca podaż przyczyniła się do obniżenia cen na rynku wtórnym, zwiększając różnice pomiędzy ceną samochodu nowego i używanego, ograniczając tym samym wymianę pojazdów.

 

Według danych Służby Celnej RP, w sierpniu sprowadzono do Polski z innych krajów UE 128 074 samochody używane. Dla porównania, w maju import aut używanych z UE wyniósł 47 129 sztuk, w czerwcu 112 710, a w lipcu 108 266. Łącznie w okresie od stycznia do końca sierpnia sprowadzono w sumie 416 984 sztuk.

 

Kolejnym czynnikiem kształtującym wielkość sprzedaży są ceny. Trwający od kilku miesięcy proces tzw. harmonizacji cen wciąż jest kontynuowany. Mimo że w Polsce ceny sprzedaży brutto wzrosły w ciągu 12 miesięcy o 6,9 proc. (na koniec sierpnia bieżącego roku), to wciąż są one najniższe w Europie. Dotyczy to szczególnie cen samochodów z najpopularniejszych segmentów na polskim rynku - mini, mini plus, małych, klasy niższej średniej. Tempo wzrostu cen w ostatnim czasie znacznie zmalało. Od momentu wejścia Polski do Unii, czyli od 1 maja bieżącego roku ceny zwiększyły się średnio o 2 proc. Obserwowany spadek dynamiki to efekt umacniania się złotego oraz pogarszających się wyników sprzedaży poszczególnych marek.

 

Rozważając przyczyny spadku sprzedaży, nie można również zapominać o zmianach w przepisach dotyczących podatku VAT, które w znacznym stopniu ograniczyły ofertę dla firm. Trwająca do tej pory dyskusja na temat ewentualnej korekty tych regulacji, wciąż przyczynia się do utrzymania stosunkowo niskiego poziomu tzw. sprzedaży flotowej.

 

Prognoza sprzedaży samochodów nowych na kolejne miesiące bieżącego roku nie jest optymistyczna. Najprawdopodobniej we wrześniu sprzedaż tylko nieznacznie przekroczy poziom 23 tys. egzemplarzy. Taki wynik spowoduje obniżenie notowanej dynamiki wzrostu do około 1,5 proc. Wszystko wskazuje na to, że kolejne miesiące roku przyniosą już zmianę dotychczasowego trendu. Wyniki sprzedaży skumulowanej będą niższe od notowanych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Ostateczny rezultat będzie w dużym stopniu uzależniony od działań rządu, przewidywanego terminu wprowadzenia zmian w przepisach dotyczących podatku akcyzowego oraz przyjętego sposobu naliczania nowego podatku.

 

 

TOP 20, czyli najchętniej kupowane modele w Polsce

 

Model

Sprzedaż

styczeń - sierpień 2004

styczeń - sierpień 2003

1. Fiat Panda

21 303

29

2. Skoda Fabia

20 112

20 788

3. Toyota Yaris

9 943

9 894

4. Toyota Corolla

8 788

9 493

5. Skoda Octavia

8 571

6 347

6. Ford Focus

8 523

7 618

7. Opel Corsa

8 320

8 489

8. Peugeot 206

7 321

8 154

9. Fiat Punto

7 281

9 809

10. Fiat Seicento

6 730

19 091

Toyota Avensis

6 035

3 516

Opel Astra

5 896

6 419

Renault Thalia

5 865

6 013

Renault Megane

5 805

6 430

Ford Mondeo

5 625

3 709

VW Golf

4 388

4 252

Peugeot 307

4 195

4 733

Ford Fusion

3 637

1 162

Honda Civic

3 602

2 474

Opel Vectra

3 162

3 083

 

 Dane wg Samar

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty