Coraz dłuższa lista obowiązkowego wyposażenia

(pp)
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Unia Europejska dbając o bezpieczeństwo kierowców narzuca producentom aut obowiązkowe wyposażenie wszystkich pojazdów. Lista "unijnego" wyposażenia wkrótce znowu się wydłuży. Tym razem na pokładzie nowych samochodów będzie musiał się znaleźć min. system ESP.

Unia Europejska dbając o bezpieczeństwo kierowców narzuca producentom aut obowiązkowe wyposażenie wszystkich pojazdów. Lista "unijnego" wyposażenia wkrótce znowu się wydłuży. Tym razem na pokładzie nowych samochodów będzie musiał się znaleźć min. system ESP.

Wcześniej, dzięki regulacjom unijnych oficjeli, producenci

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

musieli wyposażyć swoje pojazdy np. w katalizatory, poduszki powietrzne, system ABS oraz wspomaganie awaryjnego hamowania.

Dyrektywa, która weszła w życie 7 lutego, narzuca obowiązek wyposażenia nowych aut w światła do jazdy dziennej. Dotyczy to pojazdów homologowanych po 1 stycznia 2011 roku. Za półtora roku obowiązek ten będzie także spoczywał na producentach pojazdów ciężarowych oraz autobusów. Oczywiście świateł do jazdy dziennej nie muszą montować właściciele pojazdów wcześniej wprowadzonych do sprzedaży.


CZYTAJ TAKŻE

Unia Europejska chce czarnych skrzynek w autachUE chce zamknąć miasta dla aut spalinowych

Z kolei od listopada 2011, wszystkie auta osobowe które po raz pierwszy będą rejestrowane na terenie UE, będą musiały być wyposażone w system stabilizacji toru jazdy, nazywany najczęściej ESP. Od stycznia 2014 obowiązek ten obejmie wszystkie pojazdy.

UE, chcąć zadbać o nasze portfele, nałożyła także wymóg instalowania we wszystkich nowych pojazdach czujników ciśnienia powietrza w kołach. Przepis ten wejdzie w życie od 2012 roku. Jak wiadomo, prawidłowe ciśnienie w oponach zapewnia mniejsze opory toczenia, czyli mniejsze spalanie.

Komisja Europejska po raz kolejny nalega na szybkie wdrożenie systemu eCall. W razie poważnego wypadku, połączenie z numerem 112 miałoby umożliwić szybkie zawiadomienie służb ratunkowych. Wymaga to jednak współpracy zarówno branży telekomunikacyjnej i samochodowej, jak i administracji państwowych krajów członkowskich.

To jednak nie koniec zmian. UE planuje stale rozszerzać listę wyposażenia. W planach są systemy uniemożliwiające uruchomienie silnika w przypadku wykrycia nietrzeźwości kierowcy, czujniki martwego pola czy też systemy informujące o przekroczeniu dozwolonej prędkości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty