Jak poważne mogą być skutki braku ich znajomości, pokazują statystyki. W 2015 roku na polskich drogach zginęło 48 dzieci w wieku 7-14 lat, a 2 195 zostało rannych.
Jeszcze gorzej te statystyki wyglądają wśród dzieci i młodzieży w wieku 15–17 lat. W ubiegłym roku zginęło 67 osób, a rany odniosło 1 716. To i tak spora poprawa względem 2014 roku, kiedy zginęły 71 osoby z omawianej grupy wiekowej, a ranne zostały 2 031 osoby.
Przed nami jest jeszcze wiele do zrobienia. W 2015 r. średni współczynnik śmiertelności w wypadkach drogowych na terenie Unii Europejskiej wyniósł 51,5 na 1 mln mieszkańców. Polska z wynikiem 77 osób na milion mieszkańców znalazła się na końcu tabeli.
Co możemy zrobić, by dzieci były bardziej bezpieczne?
- nie żałujmy czasu i wysiłku na omówienie zasad poruszania się po drodze
- pamiętajmy, że nasz przykład buduję postawę dziecka
- skonstruujmy z dzieckiem listę drogowych przykazań**
Przećwiczmy takie zachowania jak:
- przejście przez pasy - wyjaśnijmy oznaczenia, powiedzmy, co to jest „zebra” i dlaczego z niej powinniśmy korzystać, przechodząc na drugą stronę jezdni.
Pokażmy, jak zastosować regułę „spójrz w lewo, spójrz w prawo i jeszcze raz w lewo”. Wyjaśnijmy, dlaczego nie można bawić się przy drodze, ani przez drogę przebiegać czy wchodzić przed nadjeżdżający samochód.
- oznaczenie odzieży odblaskami – od 1 września weszły w życie przepisy, które nakazują używania odblasków po zmierzchu poza terenem zabudowanym.
Używanie odblasków - od 2014 r. obowiązkowych poza obszarem zabudowanym - bardzo mocno podnosi widoczność. Pamiętajmy o tym szczególnie teraz, gdy nadchodzi jesień. Odblask przy tornistrze czy odblaskowa opaska mogą uratować życie.
- poruszanie się chodnikiem i na drodze, gdzie chodnika nie ma**
Pokażmy, jak przemieszczać się na drodze i gdzie jest miejsce pieszego - jak korzystać z chodnika i dlaczego, gdy chodnika nie ma, powinniśmy przemieszczać się poboczem po lewej stronie.
- wsiadanie i wysiadanie z samochodu**
Z punktu widzenia bezpieczeństwa dziecka istotne jest, by wsiadało i wysiadało ono od prawej strony pojazdu, czyli od strony, gdzie powinien znajdować się chodnik.
- Pamiętajmy, że to my - dorośli, wyznaczamy standard zachowań. Przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, kultura i poszanowanie innych uczestników pozwoli nam podnieść poziom bezpieczeństwa na drogach nie tylko teraz, ale i w perspektywie kolejnych lat, kiedy to nasze pociechy zaczną aktywnie cieszyć się motoryzacyjną wolnością - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?