Co warto wiedzieć o amortyzatorach?

(ip)
Zadaniem amortyzatorów jest utrzymanie ciągłego kontaktu koła z podłożem, oraz zapobieganie nadmiernemu "kołysaniu się" samochodu w trakcie jazdy, podczas gwałtownej zmiany kierunku jazdy czy przy hamowaniu. Jednym zdaniem, wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo poruszania się samochodem.
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Prawie wszystkie współczesne amortyzatory działają na zasadzie hydraulicznej pompy tłokowej. Tłok łączy się z kadłubem pojazdu, a współpracujący z nim, wypełniony płynem cylinder z osią koła. Ruch tłoka w cylindrze powoduje przepływ oleju poprzez zawory amortyzatora, w ten sposób tłumione są drgania kół. Każdy model samochodu ma odpowiednio dobrane zawory, oraz olej o różnej lepkości podczas różnej temperatury. Większość samochodów ma po jednym amortyzatorze przy każdym z kół. Rozróżniamy amortyzatory miękkie, które wpływają na komfort i wygodę naszej jazdy, oraz twarde  - dbają o dobrą przyczepność kół i stabilność na zakrętach. Producenci amortyzatorów, aby zapewnić równocześnie komfort jaki i bezpieczeństwo jazdy instalują amortyzatory o charakterystyce mieszanej.

Zużyty amortyzator to podwyższone ryzyko wypadku. Obniża on utrzymanie stałego kontaktu kół z powierzchnią drogi, powoduje odrywanie się kół od jezdni, ponadto pojazd może łatwo wpaść w poślizg podczas niekorzystnych warunków drogowych takich jak deszcz, nierówności itp. Sama droga hamowania może wydłużyć się do 30%. Zużyte amortyzatory przyśpieszają również zużycie części składowych zawieszenia takich jak np. końcówki drążków, wahaczy, łączników stabilizatorów oraz powodują ząbkowanie opon.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Jak sprawdzić, kiedy nasz amortyzator wymaga wymiany? - Zalecam okresowe - co 20/30 tysięcy kilometrów kontrolowanie zużycia amortyzatorów na stacji diagnostycznej - mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss. - Samodzielnie sprawdzenie amortyzatorów polega na skontrolowaniu czy nie ma widocznych wycieków z ich wnętrza. Amortyzatory należy wymienić wzdłuż jednej osi, nawet gdy  tylko jeden z nich jest niesprawny. Dzięki temu zapobiega to wcześniejszemu zużyciu amortyzatora, który jest obciążony współpracą ze starym amortyzatorem.

Amortyzatory mają również bardzo duży wpływ na systemy ABS i ESP. Przy zużytych amortyzatorach i systemie ABS droga hamowania będzie dłuższa niż w samochodach bez ASB z niesprawnymi amortyzatorami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty