Polega ono na wykorzystaniu dynamiki przepływu powietrza i odpowiedniej konstrukcji przewodów dolotowych ( i ewentualnie
wylotowych). Fala wytworzona przez ruch tłoka przy otwartym zaworze ssącym wywołuje w takim kolektorze dolotowym zjawiska, których rezultatem są zmiany ciśnienia przy tym właśnie zaworze. Dzięki nim można poprawić stopień napełnienia cylindra świeżym ładunkiem i osiągnąć przez to większy moment obrotowy oraz moc.
Doładowanie dynamiczne z układem dolotowym o stałej geometrii może być skuteczne tylko w pewnym, na ogół dość wąskim zakresie prędkości obrotowej silnika. Długie wąskie przewody dają efekt doładowania przy małych prędkościach, a krótkie i jednocześnie szerokie wpływają korzystnie na moment obrotowy przy dużych obrotach.
Niemal idealny przebieg momentu obrotowego umożliwia zastosowanie doładowania dynamicznego z wykorzystaniem przewodu dolotowego o zmiennej geometrii. Umożliwia on m.in. zmianę długości przewodów dolotowych, przełączanie między różnymi długościami przewodami dolotowymi o różnych średnicach, wyłączanie przewodu dolotowego wybranego cylindra silnika wielocylindrowego. Do przełączania przepływu służą uruchamiane elektrycznie lub elektropneumatycznie przesłony.
W przypadku silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa zmienna geometria przewodów dolotowych wykorzystywana jest głównie do zwiększenia zawirowania ładunku w cylindrze w celu poprawienia przebiegu procesu spalania. Uzyskany w tych jednostkach efekt doładowania dynamicznego odgrywa rolę drugoplanową.
Zalety i wady doładowania dynamicznego
Zalety:
- wzrost mocy i momentu obrotowego nawet o 20 proc.
- zmniejszenie jednostkowego zużycia paliwa
- korzystny przebieg momentu obrotowego
- lepsza charakterystyka silnika
- poprawa czystości spalin (szczególnie w silnikach z zapłonem samoczynnym)
- poprawa dynamicznych właściwości silnika ( natychmiastowa reakcja na „dodanie gazu”)
Wady:
- wzrost zewnętrznych wymiarów i masy silnika
- wyższe koszty wykonania silnika
- zmniejszona niezawodność silnika wynikająca z konieczności bardzo dokładnego wytłumienia tzw. szmerów ssania oraz stosowania ewentualnie dodatkowych przepustnic
- utrudnione serwisowanie i skomplikowane naprawy silników.
Doładowanie dynamiczne w przykładach.
System doładowania dynamicznego można znaleźć m.in. w silniku Opel ECOTEC 1.8i, w jednostce V8 koncernu VW-Audi, w starszej generacji silników Porsche chłodzonych powietrzem oraz sześciocylindrowych jednostkach BMW.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?