Co to jest doładowanie dynamiczne?

Maciej Fabijański
silnik ECOTEC, Fot: Opel
silnik ECOTEC, Fot: Opel
Doładowanie silnika polega na dostarczeniu mu większej ilości powietrza niż mógłby sam zassać. Dzięki temu można spalić więcej paliwa uzyskując tym samym większą moc i większy moment obrotowy. Jednym z rodzajów doładowania jest doładowanie dynamiczne zwane niekiedy również bezsprężarkowym.

Polega ono na wykorzystaniu dynamiki przepływu powietrza i odpowiedniej konstrukcji przewodów dolotowych ( i ewentualnie

silnik ECOTEC, Fot: Opel
silnik ECOTEC, Fot: Opel

wylotowych). Fala wytworzona przez ruch tłoka przy otwartym zaworze ssącym wywołuje w takim kolektorze dolotowym zjawiska, których rezultatem są zmiany ciśnienia przy tym właśnie zaworze. Dzięki nim można poprawić stopień napełnienia cylindra świeżym ładunkiem i osiągnąć przez to większy moment obrotowy oraz moc.

Doładowanie dynamiczne z układem dolotowym o stałej geometrii może być skuteczne tylko w pewnym, na ogół dość wąskim zakresie prędkości obrotowej silnika. Długie wąskie przewody dają efekt doładowania przy małych prędkościach, a krótkie i jednocześnie szerokie wpływają korzystnie na moment obrotowy przy dużych obrotach.

Niemal idealny przebieg momentu obrotowego umożliwia zastosowanie doładowania dynamicznego z wykorzystaniem przewodu dolotowego o zmiennej geometrii. Umożliwia on m.in. zmianę długości przewodów dolotowych, przełączanie między różnymi długościami przewodami dolotowymi o różnych średnicach, wyłączanie przewodu dolotowego wybranego cylindra silnika wielocylindrowego. Do przełączania przepływu służą  uruchamiane elektrycznie lub elektropneumatycznie przesłony.

W przypadku silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem paliwa zmienna geometria przewodów dolotowych wykorzystywana jest głównie do zwiększenia zawirowania ładunku w cylindrze w celu poprawienia przebiegu procesu spalania. Uzyskany w tych jednostkach efekt doładowania dynamicznego odgrywa rolę drugoplanową.

Zalety i wady doładowania dynamicznego

Zalety:
- wzrost mocy i momentu obrotowego nawet o 20 proc.
- zmniejszenie jednostkowego zużycia paliwa
- korzystny przebieg momentu obrotowego
- lepsza charakterystyka silnika
- poprawa czystości spalin (szczególnie w silnikach z zapłonem samoczynnym)
- poprawa dynamicznych właściwości silnika ( natychmiastowa reakcja na „dodanie gazu”)

Wady:
- wzrost zewnętrznych wymiarów i masy silnika
- wyższe koszty wykonania silnika
- zmniejszona niezawodność silnika wynikająca z konieczności bardzo dokładnego wytłumienia tzw. szmerów ssania oraz stosowania ewentualnie dodatkowych przepustnic
- utrudnione serwisowanie i skomplikowane naprawy silników.

Doładowanie dynamiczne w przykładach.

System doładowania dynamicznego można znaleźć m.in. w silniku Opel ECOTEC 1.8i, w jednostce V8 koncernu VW-Audi, w starszej generacji silników Porsche chłodzonych powietrzem oraz sześciocylindrowych jednostkach BMW.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty