Co to jest BAS?

Ryszard Cydejko
Prawie 90% kierowców nie naciska z pełną siłą pedału hamulca podczas awaryjnego hamowania. Według psychologów takie zachowanie kierowców wynika z podświadomej obawy przed wpadnięciem w poślizg. Opracowano więc urządzenie, które pomaga w sytuacjach awaryjnych. Nazwano go BAS

Prawie 90% kierowców nie naciska z pełną siłą pedału hamulca podczas awaryjnego hamowania. Według psychologów takie zachowanie kierowców  wynika z podświadomej obawy przed  wpadnięciem w poślizg. Opracowano więc urządzenie, które pomaga w sytuacjach awaryjnych. Nazwano go BAS.

 

fot. Mercedes-Benz
fot. Mercedes-Benz

Na podstawie wyników badań prowadzonych w placówkach badawczych firm motoryzacyjnych, podzielono kierowców na dwie grupy. Do pierwszej zaliczono  kierowców, którzy nie dociskają pedału hamulca z wystarczająco dużą siłą i przez to nie osiągają maksymalnej skuteczności hamowania. Do grupy drugiej zaliczono tych kierowców, którzy początkowo hamują "nieśmiało", a gdy widzą, że sytuacja staje się dramatyczna, mocno dociskają pedał hamulca. Co ciekawe, w ten sam sposób reagują również posiadacze samochodów wyposażonych w układ ABS, zapobiegający blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania. Z przeprowadzonych badań wynika również, że umiejętnym używaniem pedału hamulca można skrócić drogę hamowania o 30%.

 

fot. Mercedes-Benz
fot. Mercedes-Benz

Inżynierowie opracowali więc system, który przejmuje  kontrolę nad procesem awaryjnego hamowania i nazwali go Breake Assistant System, w skrócie BAS. Czujnik mierzy szybkość naciskania pedału hamulca przez kierowcę, rozpoznając, czy hamowanie jest awaryjne, czy też spokojne. Informacja o szybkości naciskania pedału hamulca przekazywana jest do mikroprocesora sterującego. Jeśli sytuacja uznana zostanie za dramatyczną, wówczas praca systemu wspomagania układu hamulcowego jest dodatkowo wzmacniana. Jest to realizowane przez dodatkowe napowietrzenie jednej z komór systemu wspomagania układu hamulcowego. System BAS zawsze połączony jest z układem ABS, bowiem w przeciwnym razie jego działanie doprowadzałoby do poślizgu kół jezdnych.

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty