Co się psuje w aucie?

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Mercedes-Benz: Każdy samochód się psuje, a naprawa głównych podzespołów auta, jak silnik czy skrzynia biegów jest często nieopłacalna.
Fot. Mercedes-Benz: Każdy samochód się psuje, a naprawa głównych podzespołów auta, jak silnik czy skrzynia biegów jest często nieopłacalna.

Ze względu na obfitość marek i typów pojazdów występujących na krajowym rynku oraz sposób ich eksploatacji każdy zarządca floty może zdefiniować "swój" katalog części, które najczęściej są wymieniane.

 

Z praktyki eksploatacyjnej wynika, że można wyselekcjonować części i zespoły, które zużywają się relatywnie często. Pod uwagę nie będą brane części i zespoły, które ze względu na spełniane funkcje w naturalny sposób ulegają zużyciu eksploatacyjnemu, jak np. tarcze hamulcowe, klocki, wkłady filtrów, świece zapłonowe czy płyny eksploatacyjne.

Fot. Mercedes-Benz: Każdy samochód się psuje, a naprawa głównych podzespołów auta, jak silnik czy skrzynia biegów jest często nieopłacalna.
Fot. Mercedes-Benz: Każdy samochód się psuje, a naprawa głównych podzespołów auta, jak silnik czy skrzynia biegów jest często nieopłacalna.

 

Zdecydowanie najczęściej ulegają zużyciu i wymagają wymiany różne części składowe układu zawieszenia: łączniki stabilizatorów, które zmieniają kształt, tuleje stalowo gumowe, które przestają tłumić, czasami całe wahacze, gdy ulegną skrzywieniu oraz odbojniki gumowe. Przyczyną przedwczesnego zużycia tych elementów jest fatalny stan nawierzchni dróg. Przy ostrej, sportowej jeździe częstych wymian wymagają poduszki zawieszenia silnika.

 

Drugą grupą części, które najczęściej ulegają awariom są wyroby elektryczne i elektroniczne. Do takich elementów należy zaliczyć przełączniki kierunkowskazów i wszystkie przełączniki zespolone, układy i cewki zapłonowe oraz mierniki przepływu powietrza zlokalizowane w układach dolotowych. Dużą uciążliwością dla właścicieli samochodów są "falujące" obroty biegu jałowego. Przyczyną tego niedomagania jest w większości przypadków silnik krokowy, który jest elementem relatywnie drogim. Nie zawsze wymaga on wymiany, w wielu przypadkach wystarczy dokładne oczyszczenie silnika i obroty wracają na stabilny poziom.

Fot. Maciej Pobocha: W autach eksploatowanych w naszym kraju często ulegają uszkodzeniom elementy układu zawieszenia i wyroby elektryczne oraz elekt
Fot. Maciej Pobocha: W autach eksploatowanych w naszym kraju często ulegają uszkodzeniom elementy układu zawieszenia i wyroby elektryczne oraz elektroniczne.

 

Usterkami trudnymi do zidentyfikowania są różne komunikaty pojawiające się na tablicy przyrządów. Wykazują one różne nieprawidłowe stany silnika, które w rzeczywistości nie występują. Usunięcie usterki zmusza użytkownika do odprowadzenia samochodu do stacji obsługi i przeżywania niepotrzebnych stresów związanych z napisami pojawiającymi się na czerwonym polu. Po dokonaniu odczytu pamięci stwierdza się "błędy przejściowe" kasując je przy użyciu oprogramowania serwisowego. Niby nic się nie dzieje, usterki nie wykryto, lecz pozostaje nieufność do samochodu. W samochodach wyposażonych w czujniki ciśnienia powietrza w ogumieniu często zdarzają się błędne informacje, zmuszające kierowcę do zatrzymania pojazdu i kontroli opon.

 

W pojazdach wyposażonych w układ klimatyzacji, wskutek niewiedzy lub nieprzestrzegania zaleceń eksploatacyjnych, występują różne usterki, przeważnie wypływ czynnika do atmosfery a nawet uszkodzenie sprężarki, która jest droga.

 

Należy podkreślić, że aktualnie samochody są inaczej konstruowane niż 20 lat temu. Pracom inżynierów projektantów towarzyszy rachunek ekonomiczny uwzględniający aktualne priorytety. Samochód ma osiągnąć założony przebieg lub funkcjonować przez określony czas. Po zakończeniu eksploatacji czeka go recykling w wyspecjalizowanych zakładach. Koszty wytwarzania pojazdu są określone, większość części i zespołów ma założoną trwałość, aby rynek części zamiennych mógł należycie funkcjonować na przewidywalnych warunkach. Zespoły wchodzące w skład pojazdu pochodzą od dostawców wyspecjalizowanych w ich wytwarzaniu. Takie wyroby jak: światła, alternatory, rozruszniki, układy hamulcowe, zasilania, zapłonowe, cechują się wysoką jakością i niezawodnością eksploatacyjną i nie są przewidywane ich naprawy w potocznym rozumieniu tego sformułowania. Obecnie w nowoczesnych samochodach osobowych nie przeprowadza się napraw głównych silników, skrzyń biegów, tylnych mostów czy karoserii, ponieważ są to operacje nieopłacalne.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty