Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Clio z plecakiem

Janusz Steinbarth
Rodzina Clio powiększyła się o nową wersję nadwoziową Grandtour, czyli kombi. Cena tego modelu zaczyna się od 43 900 zł.

Rodzina Clio powiększyła się o nową wersję nadwoziową Grandtour, czyli kombi. Cena tego modelu zaczyna się od 43 900 zł

 

Clio pojawiło się na rynku 18 lat temu, zdobywając w tym czasie 9 mln klientów. Najnowsza jego

Fot. Renault
Fot. Renault

odmiana Grandtour ma długość 420 cm, czyli o 22 cm więcej niż w Clio hatchback. Dodatkowe centymetry zaowocowały zwiększoną pojemnością bagażnika, wynoszącą 440 litrów, o połowę większą niż w hatchbacku. Dzięki składanej kanapie w proporcji 1/3 - 2/3 uzyskujemy całkowicie płaską powierzchnię.

 

Kształt tylnego zderzaka oraz niski próg bagażnika zapewniają dobry dostęp do bagażnika. Złożenie tylnych siedzeń nie wymaga wyjęcia zagłówków. Wystarczy złożyć siedzisko, a następnie oparcie. Aby umożliwić zapakowanie dużych bagaży, samochód dysponuje specjalnym schowkiem na dnie bagażnika. Można tam umieścić przydatne przedmioty (np. apteczkę czy trójkąt sygnalizacyjny). Po wyjęciu składanej podłogi uzyskujemy dodatkowe 72 litry przestrzeni bagażowej.

 

Fot. Renault
Fot. Renault

Za dopłatą dostępna jest siatka zabezpieczająca bagaż przed przesuwaniem podczas gwałtownego hamowania. Można zamontować ją za tylnymi siedzeniami, bądź, jeśli są one złożone - za przednimi. Po złożeniu 1/3 tylnej kanapy, pozostałe siedzenia pozwalają na wygodne podróżowanie nawet czterem osobom i transport sprzętu o długości 145 cm.

 

Minusem jest mocno pochylona tylna pokrywa, która ogranicza załadunek bagażu na wysokość. Dzięki temu sylwetka auta jest bardziej proporcjonalna i nie przypomina kanciastego kombi.

 

Wnętrze Clio Grandtour jest obszerne i nawet wygodne, a przyjemne w dotyku - jak na auto segmentu B - materiały wykończeniowe zachęcają do podróży.

Opracowane na płycie podłogowej opracowanej wspólnie z Nissanem.

 

Dostępne jest z trzema

Fot. Renault
Fot. Renault

silnikami benzynowymi (1.2 75 KM, TCE 100 KM i 1.6 110 KM) i trzema wysokoprężnymi 1.5 dCi (70, 85 i 105 KM). Na uwagę zasługują te ostatnie, z racji umiarkowanego zużycia paliwa, elastyczności i co ważne, przyjemnej dla ucha pracy. Rodzinne auto przejeżdża z reguły więcej kilometrów niż miejskie, warto zatem pomyśleć o dieslu. Jest co prawda o kilka tysięcy droższy od wersji benzynowej, ale przy rosnących lawinowo cenach paliwa ta różnica szybko się zwróci. Dla przykładu, według danych producenta, wersja z silnikiem 1.5 dCi (85KM) zużywa przeciętnie 4,4 l oleju napędowego na każde 100 km.

 

Aby ułatwić eksploatację tego modelu, przebiegi między przeglądami zostały wydłużone. Wymiana oleju jest przewidziana co 30 tys. km w silnikach benzynowych (oprócz wersji TCE 100

Fot. Renault
Fot. Renault

KM) i co 20 tys. km w silnikach wysokoprężnych. Świece wymienia się co 120. 000 km, filtr powietrza co 60. 000 km, a filtr oleju napędowego co 40. 000 km. Zastosowanie elektrycznego wspomagania kierownicy pozwoliło obniżyć zużycie paliwa o 0,2- 0,3 l/100 km.

Auto już można zamawiać w salonach, a jego cena zaczyna się od 43 900 zł.

 

Wrażenia z jazdy

Clio kombi przejechaliśmy ok. 150 km, z czego połowę po drodze ekspresowej, pozostałą część po zdecydowanie gorszych drogach lokalnych. Pod maską pracował 1.5-litrowy diesel o mocy 85 KM. To dobra jednostka napędowa, znana z innych modeli Renault, a także Nissana (m.in. Almery).

 

Diesel pracuje miękko, bez charakterystycznego dla tego rodzaju silników klekotania. Jest cichy, także przy wyższej prędkości rzędu 120-130 km/h. Elastyczny silnik sprawia, że na drodze ekspresowej nie zmienialiśmy biegów jadąc cały czas na najwyższym, piątym. Gdy zjechaliśmy z ekspresówki, Clio całkiem nieźle wybierało dziury na jezdni i co ważniejsze - mimo lekkiej zimowej ślizgawki - trzymało się nawierzchni. To w znacznej mierze zasługa cięższego diesla, który dociąża przednie, napędzane koła. Hamulce w Renault wypadły nieźle, choć trudno coś o nich powiedzieć do końca, bowiem autem jechały tylko dwie osoby bez bagażu.

 

Silnik                                1.2 benz.                  1.6 benz.                            1.5dci

Poj. silnika (cm3)              1149                          1598                                  1461

Moc (KM)                         75 - 100                      110                                70 - 85 - 105

Moment obr. (Nm)           105 - 145                     151                               160 - 200 - 240

Pręd. max.(km/h)            167- 184                      190                              162 - 174 -190

Przysp. (0-100km/h)        13,6 - 11,2                   10,4                             15,5-13,0-11,4

Zużycie paliwa

-cykl całkowity(l/100km)   5,9 - 5,8                      6,7                               4,5 - 4,4 - 4,6

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty